Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 591550 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1280 Gepost op: 27 februari 2014, 01:35:03
Publicatie
Persberichten 28 jan. 2014

Kleine luchtvaart onveiliger dan grote luchtvaart

http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1468/ongevallen-in-de-kleine-luchtvaart/publicatie/1512/kleine-luchtvaart-onveiliger-dan-grote-luchtvaart

In de periode 2005-2011 eindigden in Nederland vier op de miljoen vluchten in de kleine luchtvaart in een fataal ongeval. Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten. In mindere mate gaat het om bijvoorbeeld technische mankementen of weersomstandigheden. Dit schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ongevallen in de kleine luchtvaart’.

Ook in vergelijking met andere vormen van transport zijn de ongevalscijfers in de kleine luchtvaart hoog: zo vielen in het wegverkeer per 1000 (bestel)auto’s jaarlijks 0,05 doden en per 1000 motoren 0,12 doden. In de kleine luchtvaart gaat het om 1,2 doden per 1000 luchtvaartuigen.
 
De Onderzoekraad vindt dan ook dat piloten hun vliegvaardigheid en kennis dan ook beter op peil moeten houden; de sector moet zich meer bewust worden van de eigen verantwoordelijkheid voor de vliegveiligheid. Piloten, vliegclubs, -scholen en vliegbedrijven en belangenorganisaties in de kleine luchtvaart zijn aan zet om de veiligheid van de kleine luchtvaart te verbeteren. De verplichting tot de invoering van een veiligheidsmanagementsysteem (VMS light) biedt mogelijkheden om veiligheid op korte termijn op de agenda te zetten.
 
De inspanning van de overheid op het gebied van toezicht, inspecties en actieve campagnes in de kleine luchtvaart is de afgelopen jaren verminderd. De overheid richt zich vooral op de veiligheid in de grote luchtvaart, waar grote hoeveelheden betalende passagiers worden vervoerd. Voor een voldoende niveau van vaardigheden en risicoperceptie van de piloten in de kleine luchtvaart is het onvoldoende als de sector zich enkel aan de wettelijke eisen houdt. Voldoende veiligheid kan alleen worden bereikt wanneer de sector zelf aanvullende maatregelen neemt, zoals het organiseren van opfriscursussen en verplichte veiligheidsbijeenkomsten.
 
Aanleiding voor het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid waren de sterk stijgende ongevalcijfers in Nederland in 2012. In de voorafgaande periode, 2005-2011 waren er gemiddeld 10 ernstige incidenten en 11 ongevallen per jaar; in 2012 was plotseling een stijging te zien. Er waren 17 ernstige incidenten en 22 ongevallen, met 5 doden en 7 ernstig gewonden.
De analyse van de voorvallen biedt overigens geen duidelijke verklaring van deze piek. Mogelijk is er sprake van toeval. In heel Europa daalde het aantal ongevallen in de kleine luchtvaart in 2012. Het is nodig om de ongevalcijfers langer te monitoren om een eventuele trend op langere termijn te bepalen.
 
Onderwerp van onderzoek waren zweefvliegtuigen en vaste vleugelvliegtuigen met een maximale startmassa van 5670 kg (aangedreven door zuigermotor(en) of één turbopropmotor).  Het onderzoek heeft daarmee betrekking op ongeveer 60% van de Nederlandse vloot (1674 luchtvaartuigen in 2012). Het gaat om recreatieve, commerciële (vooral instructievluchten) en maatschappelijke vluchten (onder andere politie- en inspectievluchten).

De Raad heeft 189 voorvallen (2005-2012) uit de eigen database geanalyseerd, statistieken verzameld, een enquête onder piloten gehouden en diverse partijen uit zowel de branche als de overheid geïnterviewd (o.a. vliegclubs, vliegscholen, brancheorganisaties, de Inspectie Leefomgeving en Transport). De voorvallen waarbij de meeste doden en gewonden vallen, zijn de ongevallen waarbij het luchtvaartuig overtrokken raakt en neerstort, gevolgd door de ongevallen waarbij de piloot gedesoriënteerd raakt door mist  of bewolking en het toestel tegen de grond vliegt, en de botsingen in de lucht. Voorvallen die vaak voorkomen maar meestal niet ernstig aflopen, zijn de nood- of voorzorgslandingen na een motorstoring en de voorvallen waarbij de piloot de controle over het toestel verliest tijdens de landing.

Bekijk hier het persbericht in PDF
 
Rapporten

28 jan. 2014 Ongevallen in de kleine luchtvaart DOWNLOAD

28 jan. 2014 Verkort rapport Ongevallen in de kleine luchtvaart DOWNLOAD

28 jan. 2014 Bijlage 2 - Reacties op conceptrapport DOWNLOAD


Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid


Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid


Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid


Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Samen sterk in de hulpverlening!


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Parachutist kreeg zojuist zijn parachute niet open tijdens een sprong boven Rhoon. Hulpdiensten direct opgeroepen; parachutist toch veilig geland door gebruik van reserve parachute. Opname luchtverkeersleiding: http://t.co/8B7rD69KvH
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Jammer van die irritantie muziek erdoor heen. Zo is er niks van te verstaan :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
21:24:33 09-03-14GROUP-1PRIO 1 ONGEVAL LUCHTVAART (VOORALARM KLEIN) UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL [ 1293 9230 BRW1AFO ]
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
VOS0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Haageneesch link=msg=1250452 date=1394713578
p2kflex
13:21:19 13-03-14GROUP-1Pr 1 Ong.Luchtvaart NOODWEG HILVERSUM 2091 2171 2731 2732 7062
0703163BRW Gooi en Vechtstreek (Hilversum) (Bevelvoerder Vrijwilligers)
p2kflex
13:25:17 13-03-14GROUP-1Helikoptercrash vliegveld (Noodweg) Hilversum. Drie zwaargewonden.
0733999Politie Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Monitorcode)
p2kflex
13:25:49 13-03-14GROUP-1A1 Hilversum 12818 L13B MKA Gooi Vechtstreek
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)

Voor het topic over de helicoptercrash in Hilversum, zie het topic "http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1250452"


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
p2kflex
13:20:54 30-03-14GROUP-1PRIO 1 ONGEVAL LUCHTVAART (VK: 9) (VOORALARM KLEIN) UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL [ 1293 9230 BRW1AFO ]
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Was een brandje in een bus, nabij een toestel. Snel onder controle.  O0


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
p2kflex
20:25:52 15-04-14GROUP-1A1 (Klein: GAE 1A) Groningen Airport Eelde MACHLAAN 14 A EELDE TYNAARLO 9761TK 14
GAE 10520061MKA Veiligheidsregio Drenthe (ACGZ)
GAE 10520004MKA Veiligheidsregio Drenthe (OvD-G)
GAE 10402198Meldkamer Noord Nederland (Monitorcode)
p2kflex
20:25:28 15-04-14GROUP-1P 1 LVO Voorzorg (Klein: GAE 1A) Groningen Airport Eelde MACHLAAN 14 A EELDE 039367
GAE 10500821Bedrijfsbrandweer Groningen Airport Eelde (Blusploeg 1)
GAE 10500822Bedrijfsbrandweer Groningen Airport Eelde (Blusploeg 2)
GAE 10500820Bedrijfsbrandweer Groningen Airport Eelde (Commandant)
GAE 10502750Bedrijfsbrandweer Groningen Airport Eelde (CT 9367)
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
p2kflex
20:29:13 15-04-14GROUP-1A1 (Klein: GAE 1A) (ovd Groningen Airport Eelde MACHLAAN 14 A EELDE TYNAARLO 9761TK 14
GAE 10520004MKA Veiligheidsregio Drenthe (OvD-G)
GAE 10402198Meldkamer Noord Nederland (Monitorcode)
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
p2kflex
14:46:45 24-04-14GROUP-1PRIO 1 ONGEVAL LUCHTVAART (VOORALARM KLEIN) UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL [ 1293 9230 BRW1AFO ]
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)
p2kflex
15:03:56 24-04-14-ALPHA-EINDE VOORALARM KLEIN
0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)