Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 605651 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat
Aena, the airport operator and ATC service provider, stated that the UTAir Boeing could have continued the landing without any danger, the separation was sufficient. Neither company filed any safety report (editorial note: this statement, although not expressis verbis stating this, suggests that the Airbus was cleared to cross the runway).

http://avherald.com/h?article=476e99b0&opt=0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dit soort situaties kunnen ook voorkomen op vliegvelden met maar een start en landingsbaan waar een vliegtuig nadat het is geland op deze baan moet draaien en dan vervolgens een stuk terug moet rijden naar een afslag.
Ik heb het een keer meegemaakt in Southampton met een SAAB Cityhopper. Tijdens het draaien zag ik het volgende vliegtuig al aankomen. Net nadat wij met hoge snelheid, aanmerkelijk hoger dan normaal, op de afslag waren aangekomen kwam het andere vliegtuig al langs.
Schriftelijk deze situatie naar voor gebracht bij KLM/Cityhopper en later ook de RLD.
Zowel Cityhopper als de RLD waren van mening dat er geen gevaarlijke situatie was geweest.
(N.B. Het was in de periode van de krappe slots en we hadden al een tijdje in de wacht gevlogen en er was op dat moment een behoorlijk druk vliegverkeer in Southampton.)


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
p2kflex
10:49:55 08-07-14-ALPHA-PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) (GRIP: 0) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN :
EAS 11104780BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
p2kflex
10:49:45 08-07-14GROUP-1PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 2451 2471 2441 OVD-B
EAS 11106974BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Kazernealarm)
EAS 11108698BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant)
EAS 11104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)
EAS 11104724Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Bevolkingszorg)
p2kflex
10:27:49 08-07-14-ALPHA-PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) (GRIP: 0) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN :
EAS 11104780BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
p2kflex
10:26:53 08-07-14GROUP-1PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 2451 2471 2441 OVD-B
EAS 11106974BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Kazernealarm)
EAS 11108698BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant)
EAS 11104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)
EAS 11104724Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Bevolkingszorg)
If you can dream it, you can do it.


Gast

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1282420 date=1404711728
Tijdens het draaien zag ik het volgende vliegtuig al aankomen. Net nadat wij met hoge snelheid, aanmerkelijk hoger dan normaal, op de afslag waren aangekomen kwam het andere vliegtuig al langs.
Dit is echter vrij normaal, landingsbanen hebben ook meerdere zgn. "high-speed exits" en volgens de ICAO regelgeving mag een landingsklaring worden verstrekt aan een naderend vliegtuig als het vorige vliegtuig de baan verlaten heeft, of naar inschatting de baan verlaten zal hebben op het moment dat het naderende toestel zal landen. Middels een "high-speed exit" de baan verlaten en de rode lijn gepasseerd op het moment dat het naderende toestel landt, dan is er geen abnormale situatie geweest.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1282587 date=1404809640
Dit is echter vrij normaal, landingsbanen hebben ook meerdere zgn. "high-speed exits" en volgens de ICAO regelgeving mag een landingsklaring worden verstrekt aan een naderend vliegtuig als het vorige vliegtuig de baan verlaten heeft, of naar inschatting de baan verlaten zal hebben op het moment dat het naderende toestel zal landen. Middels een "high-speed exit" de baan verlaten en de rode lijn gepasseerd op het moment dat het naderende toestel landt, dan is er geen abnormale situatie geweest.

Dat is de verklaring die men toen ook gaf.
Eigenlijk ook wel vrij normaal, de risico's op aanvaringen zijn vrij beperkt, een vliegtuig zal niet zo snel een storing aan biede motoren krijgen, een klapband is ook niet zo waarschijnlijk tijdens het taxien en het naderende vliegtuig kan meestal ook de hoogte weer opzoeken, maar het is en blijft geen prettige gewaarwording. En dat alles vanwege de toenmalige beperkte slots.
Tja als je Anchorige gewend bent waar de kleinere vliegtuigjes de baan dwars op de grote baan, zo op het oog lukraak, blijven gebruiken met opstijgen en landen terwijl er een groot vliegtuig aan het landen of geland is valt het allemaal wel weer mee.


evesion

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Citaat van: Jims link=msg=1282585 date=1404809292
p2kflex
10:49:55 08-07-14-ALPHA-PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) (GRIP: 0) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN :
EAS 11104780BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
p2kflex
10:49:45 08-07-14GROUP-1PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 2451 2471 2441 OVD-B
EAS 11106974BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Kazernealarm)
EAS 11108698BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant)
EAS 11104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)
EAS 11104724Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Bevolkingszorg)
p2kflex
10:27:49 08-07-14-ALPHA-PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) (GRIP: 0) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN :
EAS 11104780BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
p2kflex
10:26:53 08-07-14GROUP-1PRIO 1 : Scenario (CBP: stand by call 1) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 2451 2471 2441 OVD-B
EAS 11106974BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Kazernealarm)
EAS 11108698BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant)
EAS 11104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)
EAS 11104724Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Bevolkingszorg)

Dit zijn 2 aparte incidenten. eerst een Pc7 lesvliegtuig daarna een tweede incident met een apache.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Nog geen incident, maar wel een groot nadeel van slecht Engels sprekende Chinezen die waarschijnlijk zo vanuit de luchtmacht zijn doorgestroomd.


https://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Dat is bijna net zoiets als dit;

http://www.youtube.com/watch?v=yR0lWICH3rY

User: GRAPJAGER


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Grote verschil is dat jouw filmpje geacteerd is, degene die ik postte is helaas waargebeurd  :-X

Maar hij blijft leuk  :P
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Nu is de amerikaanse ground ATC sowieso een lastige job, zeker als je het vergelijkt met het rustige schiphol. Op youtube en andere pagina's staan genoeg fragmentjes waaruit blijkt dat het bij die amerikanen soms een totale warboel kan zijn, en dan is het voor een niet op die luchthaven gebaseerde vlieger al heel lastig om ze goed te begrijpen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v