Uit de oude doos, Koninginnedag 2006

Auteur Topic: Uit de oude doos, Koninginnedag 2006  (gelezen 2785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 24 november 2008, 08:00:44
Beste mede forumbezoekers,

Ik weet niet of dit zo op de meeste relevante plek staat, maar anders is er vast een mod die dit even voor me wil doen  ;).

Voor mij even een vraag waar ik al jaren mee rond loop / me al jaren aan erger. Het volgende is namelijk het geval:

Op Koninginnedag 2006 (kan ook 2005 zijn) loop ik in de stad. Het is schitterend weer dus de stad is echt afgeladen vol. Net voor mij doet zich een opstootje voor. Politie erbij, beetje geduw en getrek, waarbij vervolgens de boel wat verder uit de hand loopt. Nog meer politie en wapenstokken worden nu getrokken. Er worden een aantal forse tikken uitgedeeld. Echter, een toevallige omstander die z'n heil had gezocht op een hoekje krijgt een klap vol op de omgeving van de slaap, wanneer een agent aanhaalt om nog een klap uit te delen. Persoon is dus onbedoeld geraakt, maar hard genoeg om in elkaar te zakken. Gevalletje op de verkeerde plek op het verkeerde moment zullen we maar zeggen. Alsof dit het startschot was komt er ineens overal politie vandaan en wordt de omgeving rond het SO schoon geveegd. Er ontstaat zo een redelijk muur van politie, inclusief een 3 tal honden. Tot zover geen commentaar op het politieoptreden.

Echter, vrijwel direct komen er een aantal omstanders (niet de politie zelf) die zich om het SO bekommeren. Het gaat hierbij duidelijk om passantenhulpverlening waarbij de personen in kwestie duidelijk geen idee hebben van wat ze doen. Ze geven de beruchte klappen in het gezicht (van TV gezien natuurlijk), controleren niet of er nog een ademhaling is, etc. etc. Goed bedoeld natuurlijk, maar een EHV-er zal gewoonweg beter hulp verlenen. Ondertussen wordt er geroepen dat er een ambulance komt.

Het slachtoffer lijkt ondertussen bij kennis te komen en wordt daarna gelijk verplaatst om vervolgens tegen een muur te gaan zitten. Ik zie direct weer een volgend persoon met een beker water aan komen lopen en geef dit aan het slachtoffer. Al met al voor mij nu genoeg reden om het erop te wagen om langs de politie te komen, gezien er nog steeds geen EHBO-ers (ik vraag me af of die überhaupt opgeroepen zijn) of een ambulance te zien was. Dus ik haal mijn EHBO legitimatie te voorschijn en loop langs de honden, richting de muur van politie. Wijs naar het slachtoffer en zeg dat ik EHBO-er ben en dat ik het slachtoffer wil helpen. Vervolgens wordt ik resoluut terug gestuurd, want het SO had al hulp zei de agente in kwestie.

Na nog eens 5 minuten leek het SO weer wat weg te vallen, dus wilde ik het er nog eens op wagen, onder het mom van 'jongens dit kan echt niet zo'. Dit keer hadden ze echter wat eerder door dat ik erbij wilde komen en sturen vervolgens een hond naar me toe, ja dan kom ik er ook echt niet meer in de buurt.

Al met al duurt het ruim 10 minuten en er is nog steeds geen ambu. Niet helemaal onlogisch op een knap warme feestdag. Echter er zijn ook nog geen EHBO-ers. Het SO (ondertussen weer bij kennis) wordt vervolgens maar in een politieauto gelegd (gewone personenauto, geen busje) en met spoed rijden ze vervolgens naar het ziekenhuis (denk ik).

Nu is mijn vraag, heeft de politie in deze goed gehandeld door een EHBO-er weg te sturen.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2008, 08:22:46
Geen idee. Ik kan niet in de kop van die agente kruipen, om er achter te komen waarom ze die beslissing neemt.

Feit blijft dat jij geprobeerd hebt om te helpen. Dat is alvast een hele goede. Daarnaast heb jij ook gehoor gegeven aan de vordering om weg te gaan. Nog steeds heb jij dus aan alle voorwaarden voldaan tijdens die gebeurtenis.

Het is op dat moment een zaak van de politie. Die moeten zorg dragen voor een veilige situatie en daarnaast de juiste hulp (laten) bieden. Bij mijn weten zijn ook agenten getraind in het verlenen van levensreddende handelingen.

Ik zou er niet mee zitten. Je wilt altijd helpen, maar als dat niet kan, dan kan dat niet. Jammer, maar helaas.

williamharthoorn

• Senior gebruiker
  • www.112barneveld.nl
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2008, 08:42:55
Ik kan er niet goed over oordelen omdat ik er niet bij was maar,
Ik vind het gewoon overdreven het feit alleen al dat je een legitimatie hebt en nog luisteren ze niet,

wat zou er gebeurt zijn als het slachtoffer niet bij kennis was geweest, de hele tijd ?

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2008, 11:05:36
Dingen gebeuren in het heetst van de strijd, en wat wil je nog meer gaan doen dan even kijken bij iemand die een tikkie gehad heeft?? Er heeft al iemand geroepen dat er een ambu komt, Ambu zal het idd wel druk hebben, en als ik hoor dat ze em uiteindelijk inladen en meenemen denk ik dat de agenten dus ook wel op em gelet hebben.....

Rest mij de vraag waarom je dit hier en nu gaat roepen en niet een dag later even op het politiebureau... nu zul je alleen gegis en gegok om je oren krijgen..... ::)

Ik kan er niet goed over oordelen omdat ik er niet bij was maar,
Ik vind het gewoon overdreven het feit alleen al dat je een legitimatie hebt en nog luisteren ze niet,

wat zou er gebeurt zijn als het slachtoffer niet bij kennis was geweest, de hele tijd ?

Als mijn tante een piemel had was het mijn oom.. ;)... oftewel je bent aan het zoeken om te zeiken door er iets bij te verzinnen.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2008, 17:42:41
Als mijn tante een piemel had was het mijn oom.. ;)... oftewel je bent aan het zoeken om te zeiken door er iets bij te verzinnen.....

Ik bedoel het niet om te zeiken hoor, ik vraag het me gewoon af. Meer vanuit het oogpunt van, nu wil je als gediplomeerd EHV-er je hulp bieden wordt je weggestuurd.

Rest mij de vraag waarom je dit hier en nu gaat roepen en niet een dag later even op het politiebureau...

Toen het slachtoffer weg gebracht was ben ik nog even naar een agent gelopen en heb hem gevraagd waarom ik het slachtoffer niet mocht helpen, terwijl duidelijk was dat er geen EHBO-ers bij het slachtoffer waren. De reactie was ongeveer het volgende "Er waren al genoeg mensen bij en jij had daar geen toegevoegde waarde". I.v.m. de negatieve toonzetting heb ik dit vanmorgen nog niet bij het bericht vermeld, maar gezien er nu naar gevraagd wordt, bij deze.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2008, 18:04:56
Waar heeft dit zich afgespeeld?

Kijk dan eens op www.politie.nl voor het betreffende korps.

Voorbeeldje:
http://www.politie.nl/zuid-holland-zuid/overditkorps/klachten.asp

Bereik je meer mee dan hier rondneuzen naar meningen van mensen die er niet bij waren.

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2008, 19:04:57
Misschien heb ik mijn vraag verkeerd beschreven / gesteld. Ik ben niet opzoek naar reacties als STOMME POLITIE of iets dergelijks. Het is zeker niet mijn bedoeling om onze dienders in een kwaad daglicht te stellen. Het is nu eenmaal gebeurd en er zal niets meer aan veranderen. In het heetst van de strijd worden soms besluiten genomen die niet voor iedereen even duidelijk zijn of die men, nader beschouwd, anders had genomen. Zoals gezegd, het gaat me niet zozeer om het handelen van de politie in dit specifieke geval, maar veel meer om het geheel.

Ik ben benieuwd of dergelijke gevallen vaker voorkomen?
Worden EHV-ers vaker geweigerd wanneer zij een slachtoffer willen helpen?
Worden EHV-ers serieus genomen door hulpverleningsinstanties?
Dat soort vragen. Zoals gezegd, waarschijnlijk heb ik het gewoon verkeerd neergezet en begrijpt men mij niet goed.

Misschien om het gevoel een beetje beter te beschrijven. Ik heb regelmatig (grote) evenementen gedraaid als EHV-er. Dan loop je rond met je EHBO tas, je EHBO kleding, je porto, etc. etc. Nu is het me een paar keer gebeurd dat in geval van nood er door die porto geschreeuwd wordt alsof de hele toko in de brand staat (met name door de organisatie). Je komt aanrennen en wordt vervolgens door de politie of de aanwezige ontvangen als een redder in nood. Meer dan eens beperkte de politie zich in deze gevallen tot het bij schijnen met hun zaklampen, daarbij waarschijnlijk denkend van "die jongen weet wel wat hij doet". Deze houding vind ik overigens bijzonder prettig, als je ze nodig hebt kunnen en willen ze je helpen, zo niet, dan laten ze je je werk doen.

Echter op het moment dat ik als toevallige voorbijganger hulp wil bieden (ik laat dan nadrukkelijk mijn legitimatie van EHBO zien) wordt ik ineens weg gewezen. Ik weet 99% zeker dat als ik daar als EHBO-er met hesje had gelopen, dat ik wel hulp had mogen verlenen. Dat is een beetje het gevoel waar ik mee zit en die discussie hoop ik een beetje aan de gang te krijgen hier.

Ik hoop dat ik mezelf nu wat duidelijker gemaakt heb, maar mocht het nog niet het geval zijn, dan probeer ik het later gewoon weer  :P

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2008, 19:17:38
Dit is een heel ander verhaal als je eerste posting, en een behoorlijk stuk anders geformuleerd ook. ;)

Ik denk dat het bij je oorspronkelijke verhaal komt door de situatie, de lange lat wordt over het algemeen niet snel ingezet, en dan vooral in situaties die nogal eens wat adrenaline opleveren... De prioriteit ligt dan bij de-escaleren en weer afschalen als het mogelijk is, en dat werkt het beste als je zo min mogelijk poppetjes in de buurt hebt. Dan maakt het helemaal niet uit wat die poppetjes komen doen, als jij erdoor gelaten wordt weet ik 100% zeker dat een of meer "vrienden" van het slachtoffer ook erbij willen, en als ze dat niet mogen levert dat weer een hoop onrust op, die je kunt voorkomen door jou er niet door te laten.

In het algemeen denk ik dat men wel blij is met mensen die handelen, en dat ook duidelijk communiceren, dus laat je vooral niet door 1 ervaring afschrikken, proberen te helpen is altijd goed, alleen in deze situatie zou het kunnen dat je het "totaalbeeld" anders geïnterpreteerd hebt dan de aanwezige politiecollega's.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2008, 19:34:03
Beste JVO,

Kennelijk maar goed dan dat ik het verhaal even wat aangepast heb, want de reacties die ik in eerste instantie kreeg waren ook niet zo heel direct de reacties waar ik op hoopte, zoals gezegd het is zeker niet mijn bedoeling om de politie af te kraken in deze.

Voor wat je zegt begrijp ik wel, daar is ook wel wat voor te zeggen. Alleen is de veiligheid / hulpverlening aan het slachtoffer op dat moment niet belangrijker dan het zo snel mogelijk afschalen? Ik kreeg namelijk de indruk dat de omstanders vooral boos waren om het amateuristisch getrek aan het slachtoffer (ik bedoel dit niet negatief tegenover passantenhulpverlening, maar mensen kunnen echt wel het verschil zien tussen een EHV-er en een toevallige omstander). Ik heb altijd geleerd dat je een SO die bewusteloos is / net geweest is en zeker niet eentje met (mogelijk ernstig) hoofdletsel niet mag verplaatsen, geen water moet geven, niet overeind moet trekken etc. etc.

Natuurlijk is dit weer echt een geval van "waarvoor moeten we kiezen" en ergens begrijp ik de keuze van de agenten wel, maar als ik het zo links en rechts een mee krijg schreeuwt men in Nederland om meer EHV-ers. Als deze dan weggestuurd worden wanneer ze echt meerwaarde hebben geeft me dat een wat dubbel gevoel.

Vandaar ook de vraag, gebeurd dit vaker of is dit meer een (begrijpelijk) incident. Ik laat me er zeker niet door afschrikken, maar ik denk dat een discussie zo nu en dan zeker geen kwaad kan. Dit doe je onderling als EHV-ers, maar ook overkoepelende discussies zijn volgens mij een goede bron om van elkaar te leren. Dat maakt dit forum in mijn ogen ook zo interessant.