Botboor

Auteur Topic: Botboor  (gelezen 15650 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sajo

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2008, 11:46:32
Even om een babelonische spraakverwarring er uit te vissen.
Met "bij kennis" doelde ik op het inbrengen ( bv via de hand)van de infuusnaald op de "oude"vertrouwde manier
En niet via de boor of b.i.g
 O0

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2008, 06:07:46
Wat betreft 'bij kennis'

Toen we hier een vertegenwoordiger van de botnaalden hadden heb ik het ook geoefend (op lichamen in de snijzaal weliswaar).
Ze vertelde er echter wel bij dat het in principe niet 'bij kennis' gebruikt wordt. Het inbrengen is weinig pijnlijk, maar bij het in laten lopen van vloeistoffen gaan patienten tegen het plafond.
Dus alleen bij patienten die niet bij kennis zijn, of wanneer geen andere toegang gevonden wordt en wel echt nodig is.
klopt idd.
als patiënt bij kennis is moet er een lidocaïne infuus/ bolus gegeven worden.

staat dit ook in het LPA?
want ik kan me casuistiek voorstellen waar de patiënt bij kennis is en je toch kiest voor een botnaald.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2008, 22:43:58
klopt idd.
als patiënt bij kennis is moet er een lidocaïne infuus/ bolus gegeven worden.

staat dit ook in het LPA?
want ik kan me casuistiek voorstellen waar de patiënt bij kennis is en je toch kiest voor een botnaald.

Ergo, er staat totaal niets vermeld in LPA-7 omtrent pijnbestrijding rondom botboor/ EZ-IO gebruik, lidocaine blijkt goed te werken, wordt oa in USA toegepast bij IO infusie.  Inderdaad wel jammer egzien hetfeit dat IO toepassing al zo'n jaar of 8 vermeld wordt in LPA-7......... ;) :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2008, 21:57:15
het boren zelf wordt niet als echt pijnlijk ervaren (pijnscore van 2-3 ) vergelijkbaar met de ervaring van een infuus prikken echter het inspuiten van vloeistof in het been merg is, met name de eerste keer, extreem pijnlijk (pijnscore 8-10) er zijn inderdaad goede ervaringen met lidocaïne maar je zou het dus moeten geven op het moment dat de naald in het been merg zit, en dan geef je dus eigenlijk lido intra-veneus........ik weet niet of hier ook ervaring mee zijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2008, 07:12:00
Hoeveel lidocaine heb je daarvoor nodig? Het risico op cardiaal arrest lijkt me zeer aanwezig... ???
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 21 april 2008, 13:10:20
Je hoort van mij....(weet het even niet meer uit mijn hoofd) O0

(het kan wel even duren...)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2008, 16:35:57
1:10 000 is de gewenste oplossing, en in mijn ervaring geheel veilig.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2008, 18:31:07
100 mg i.v. is nog steeds veilig, dus dan denk ik dat het inderdaad wel meevalt :)
Arts  www.alphalog.nl

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2008, 18:29:31
maar uiteraard niet bij AIVR of IVR

WM hebben jullie daar een protocol voor, of regionale afspraken, kun je me die sturen dan kan ik eens in conclaaf met de MMA

groet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 april 2008, 20:02:51
Hoi Paul,

Nee, wij hebben nog geen protocol ervoor, dat weet ik uit eigen ervaring op de SEH. Er wordt wel gesproken over een protocol, maar die is er nog niet.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon