Rotterdam Airportplein Noodlanding (VOR 2) - 29-03-2008

Auteur Topic: Rotterdam Airportplein Noodlanding (VOR 2) - 29-03-2008  (gelezen 6910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 7 april 2008, 20:28:22
Het kan aan mij liggen maar ik lees niet dat de leerling de meester op zijn "kloten" zou geven of het beter zou weten, laat staan je uitlegt hoe je je werk zou moeten doen.

Sterker nog, wat Daanaan zegt klopt zéker uit verkeersleidingstechnisch oogpunt. Lang niet alle VOR's voor Rotterdam resulteren in een sluiting van de baan, of een restrictie voor inbound verkeer.

Binnen "de luchtvaart" is er een spreekwoord met een knipoog erin verborgen:
Any landing you can walk away from is a good landing. If you're able to park your aircraft at the gate, you made a perfect landing.

Deze meneer maakte dus een good landing.  O0


Daanaan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #31 Gepost op: 7 april 2008, 20:35:41
Onder het motto :
de leerling weet het weer beter dan de meester?
Uhuh niet doen,vriend
Daar loop ik al een daagje langer voor mee binnen de Rotterdamse hulpverlening. ;)
En hoef je me echt niet uit te leggen hoe ik mn werk moet doen hoor
 O0

Zoals mijn voorganger al zegt, ik laat niet weten hoe jij je werkt moet doen. Sterker nog, ik ben iemand die dat nooit zou doen. Ik ben een buitenstaander en daarom vind ik ook dat ik geen enkel recht van spreken zou hebben over het functioneren van jou binnen de Rotterdamse hulpverlening. Dat gebeurt mijn inziens ook niet in mijn opmerking. Het enige wat ik doe, is jou wijze op het feit (dat ik denk) dat jij het nieuwsbericht verkeerd opvat. Het is geen enkele aanval op jou persoonlijk. ;)

Maar ik voel alweer dat we flink off-topic gaan. Voordat er een moderator de volgende wijze woorden spreekt, doe ik het maar:

On-topic


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #32 Gepost op: 7 april 2008, 21:52:45
Zijn er wel eens VOR 7's geweest in nederland? In amsterdam met een cargovliegtuig weet ik alleen.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #33 Gepost op: 7 april 2008, 22:57:18
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12041.0.html
Hier zit geen VOR code aan vast, maar dit zou toch een VOR 7 melding moeten zijn... gingen uit van een 4 motoris vliegtuig die gechrasht was...


Gast

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 8 april 2008, 00:20:08
VOR (Rotterdam) en VOS (Schiphol) wordt alleen voor de luchthaven zelf afgegeven, dus niet voor een verwacht luchtvaart-ongeval buiten het luchtvaart-terrein.


sajo

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 8 april 2008, 08:15:06
Zoals mijn voorganger al zegt, ik laat niet weten hoe jij je werkt moet doen. Sterker nog, ik ben iemand die dat nooit zou doen. Ik ben een buitenstaander en daarom vind ik ook dat ik geen enkel recht van spreken zou hebben over het functioneren van jou binnen de Rotterdamse hulpverlening. Dat gebeurt mijn inziens ook niet in mijn opmerking. Het enige wat ik doe, is jou wijze op het feit (dat ik denk) dat jij het nieuwsbericht verkeerd opvat. Het is geen enkele aanval op jou persoonlijk. ;)

Maar ik voel alweer dat we flink off-topic gaan. Voordat er een moderator de volgende wijze woorden spreekt, doe ik het maar:

On-topic
Okay dan,
Ik val je ook niet echt terug aan en heb jouw stukje nogmaals gelezen.
Ik kom tot de conclusie dat we allebei elkaars stukje verkeerd hebben gelezen. ;)
die 6x pw was spreekwoordelijk en niet dat het dagelijks mis gaat.
Maar goed, verder no problemo  O0

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12041.0.html
Hier zit geen VOR code aan vast, maar dit zou toch een VOR 7 melding moeten zijn... gingen uit van een 4 motoris vliegtuig die gechrasht was...
Maken we hier een FOP 7 van ,....toch??

Zijn er wel eens VOR 7's geweest in nederland? In amsterdam met een cargovliegtuig weet ik alleen.

Hou morgen vanaf een uurtje of 10 de pagers, of div p2000 sites ( regio Rotterdam) maar in de gaten.
Dat wordt een VOR 4 en daarna een VOR 7
Okay deal het is een oefening gelukkig,maar het gaat  nu even om het idee   ;)
Want ik denk niet dat we met z'n alle weer op een ongeval ala Bijlmer zitten te wachten toch?
En let even op het regeltje van vriend Chevy- Van (de R en de S)
al ben ik nu ineens nieuwschierig hoe ze het dan noemen op de overige luchthavens die we in Nederland hebben.
 O0
Trouwens @ Chevy-Van
De meneer die vorige week de buikschuiver over de landingbaan maakte,heeft een behoorlijk gepeperde rekening gepresenteerd gekregen.
Het kapotte landings gestel waardoor hij dus een noodlanding moest maken.
Had hij even daarvoor zelf veroorzaakt.
Hij dacht dat z'n landingsgestel niet uitklapte en deed na een madaycall op verzoek van de toren,een flyby over de baan.
Achteraf was er een lampje defect,en waren zijn wieltjes wel uit.
Hij vloog te laag aan ,waardoor zijn neuswiel dusdanig hard de baan raakte en nu dus wel afbrak.
Het gevolg hebben we allemaal kunnen zien in het filmpje.
Dus ja als je dan idd van geluk mag spreken heeft hij zeker een beschermengeltje gehad.
Het andere sportvliegtuigje van de week had echt pech.
Deze stond klaar voor take off, maar zat in de streaming van het even daarvoor gelande vliegtuig.
Waarop het vliegtuigje dus voorover klapte (zie www.mediatv.nl  voor de foto's). ;)


Gast

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 8 april 2008, 12:08:55
Ik heb de wachtrapporten gelezen  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 8 april 2008, 13:50:27
Eén incident en Rotterdam ligt plat
Door STIJN HUSTINX

dinsdag 08 april 2008 - www.ad.nl

ROTTERDAM - Een lichtgewicht vliegtuigje met achter de stuurknuppel een Limburgse amateurpiloot maakt een noodlanding op Rotterdam Airport.
 
Gevolg: het vliegveld is urenlang gesloten. De vraag rijst: hebben amateurvliegers nog wel wat zoeken in Rotterdam?

Zomaar een middag in de verkeerstoren op Rotterdam Airport. De luchtverkeersleidster van dienst zucht een tikje theatraal als de piloot van een Cessna-sportvliegtuig stuntelt bij de landing. Het lukt de amateurvlieger niet om zijn toestel recht boven de start- en landingsbaan te manoeuvreren. Via de radio laat hij zenuwachtig weten dat het niet lukt. Hij moet de procedure afbreken en een nieuwe poging wagen. De tweede keer slaagt de landing vlekkeloos.

Een verkeersvliegtuig van Transavia, dat al gereed staat voor vertrek, moet wachten. Want een andere start- en landingsbaan om naar uit te wijken is er niet: Rotterdam heeft er maar één. Gebeurt daar iets, dan ligt het vliegverkeer op Rotterdam meteen helemaal stil.

Vorig weekeinde had een noodlanding van een klein ultralightvliegtuigje op Rotterdam grote gevolgen voor de regionale luchthaven. De baan was uren buiten gebruik. Vluchten moesten uitwijken naar een ander vliegveld of konden niet vertrekken. Niet handig, op een luchthaven die op drukke dagen wel zestig commerciële vluchten afhandelt.

Vervelend voor de passagiers, want ze landen elders of moeten uren wachten. En Rotterdam Airport loopt landingsgelden mis, de winkels moeten het zonder klandizie doen. De schade beloopt al gauw op tienduizenden euro’s, becijfert vliegvelddirecteur Roland Wondolleck. Terwijl dat eigenlijk niet nodig was. ,,We hadden het vliegtuigje binnen vijf minuten weg kunnen halen,’’ legt hij uit. ,,Maar de procedure is anders en daar houden wij ons keurig aan. Er moest onderzoek gedaan worden door de inspectie. Maar de onderzoekers, die uit het hele land moesten komen, stonden in de file.’’ Klein voorval, grote gevolgen.

De vraag dringt zich op: zijn al die amateurvliegers niet wat veel van het goede voor het almaar drukker bezochte vliegveld? Nee. Wondolleck is resoluut. Er gaat sowieso zelden iets fout en het is al helemaal niet bewezen dat amateurvliegers vaker brokken maken dan een professionele piloot. Wat hem betreft blijven de amateurvliegers van harte welkom. Sterker nog: de gesprekken over een nieuw clubhuis op het luchthaventerrein lopen al een tijdje. De Luchtverkeersleiding Nederland is minder stellig.

,,Onze verkeersleiders kunnen het prima aan, ondanks dat Boeings veel sneller vliegen dan bijvoorbeeld een Cessna,’’ zegt een woordvoerder. ,,Daar moet je in de lucht natuurlijk rekening mee houden. Maar dat is het probleem niet. Daar zijn de luchtverkeersleiders op getraind. Maar het is waar: als vliegveld ben je kwetsbaar als je maar één baan hebt. Dat was die zaterdag goed te merken. Je moet je als luchthaven afvragen of je zo kwetsbaar wilt zijn.’’
Samen sterk in de hulpverlening!