Daarbij moet volgens de minister gedacht worden aan mensensmokkel en -handel, corruptie, fraude en computercriminaliteit.
CMKmaat: Ik denk je je met name moet concentreren op deze laatste fenomenen. Mensensmokkel- en handel vanuit China is en blijft een groot probleem wat al jaren lang speelt. Een goede samenwerking tussen China en Nederland kan ervoor zorgen dat dit beter aangepakt kan worden. Er zijn momenteel onderzoekers bezig met onderzoek naar de mensensmokkel- en handel vanuit China. Deze onderzoeken vinden plaats vanuit de Universiteit waar een aantal zeer gerenomeerde hoogleraren aan meewerken. Echter, er is geen duidelijke samenwerking met China en ik denk dat dit wel degelijk kan helpen met het geheel in kaart te brengen.
Corruptie is er ook zo een. Tijdje terug nog stonden de kranten vol over de mogelijke betrokkenheid van Chinese maffia in de Jupiler League. Of je dit nou illigaal gokken noemt of corruptie het komt in principe op hetzelfde neer. Mensen worden omgekocht, corruptie, om eventuele scores te beinvloeden zodat er grote sommen geld gewonnen kunnen worden. STEL, dat deze vorm van corruptie daadwerkelijk plaatsvindt in Nederland dan is het in mijn ogen van groot belang dat dit snel en daadkrachtig wordt aangepakt. Dat soort corruptiepraktijken kunnen en mogen we gewoon niet toestaan in Nederland. Als je dit aan zou willen pakken is samenwerking met de Chinese politie toch wel van belang.
Over fraude en computercriminaliteit ga ik me niet uitlaten aangezien ik hier te weinig zicht heb op de invloed van China op deze vormen van criminaliteit. Maar dan nog denk ik dat de samenwerking van belang kan zijn. Een samenwerking, ter bestrijding van criminaliteit, heb ik totaal geen problemen mee. Deze samenwerking moet je, in mijn ogen, dan ook zien als een samenwerking ter bestrijding van de criminaliteit, niet ter vergelijking en verbetering (red. verslechtering) van het beleid van politie.
Je kan mij niet wijsmaken dat Minister ter Horst hetzelfde type beleid als de Chinese politie wilt invoeren. Ik vermoed dat Ter Horst met deze samenwerking strikt het bestrijding van deze vormen van criminaliteit bedoelt.