Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 735644 keer)

0 gebruikers (en 56 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #160 Gepost op: 2 december 2009, 16:37:42
Dat is toch ook een taak van de politie, hulpverlening? Het aloude artikel 28 van de Politiewet was daar heel duidelijk in.

Dat klopt, maar in procesbeschrijvingen en vregelijkbare documenten van de politie, wordt die hulpverlening beperkt tot 'spoedeisende hulp'.
(ik noem het bewust even geen noodhulp, want dat heeft een wat andere lading)

Dit onder het mom van 'terug naar de kerntaken'. De hulpverlenende taak werd op den duur namelijk te breed geïnterpreteerd, waardoor agenten soms zelfs moesten optreden als loodgieter of psychische opvang. Dat zal destijds denk ik de drijfveer geweest zijn.

Persoonlijk denk ik dat je juist als wijkagent niet ontkomt aan een stuk hulpverlening. Iedere problematiek heeft z'n eigen aanpak nodig, bij de één zal je meer moeten handhaven, terwijl je aan de ander misschien juist hulp moet verlenen om hem / haar op de goede weg te helpen. Als de wijkagent puur het karakter krijgt van een handhaver kan je het denk ik wel schudden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #161 Gepost op: 2 december 2009, 23:31:21
in procesbeschrijvingen en vregelijkbare documenten van de politie, wordt die hulpverlening beperkt tot 'spoedeisende hulp'.

Procesbeschrijvingen hebben geen wettelijke betekenis. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de politie haar eigen regels schrijft.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #162 Gepost op: 2 december 2009, 23:46:26
Procesbeschrijvingen hebben geen wettelijke betekenis. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de politie haar eigen regels schrijft.

Klopt, maar een wet die taken en bevoegdheden regelt (zoals politiewet, brandweerwet, wet op de jeugdzorg, enz.), zal altijd moeten worden omgezet in concreet beleid.

Als dat beleid het zou conflicteren met de wet wordt het vreemd verhaal, maar dat is hier i.m.o. niet het geval.

Opmerkelijk detail overigens:
In de vergadering van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, medio november, waarbij het ging over de politiebegroting, werd de minister gevraagd duidelijkheid te geven over wat er nu precies onder de term Noodhulp wordt verstaan. Dus ook op bestuurlijk niveau is daar kennelijk niet een duidelijk beeld over...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #163 Gepost op: 4 december 2009, 10:14:20
Gewone agent slaat sneller

0 Platte pet gebruikt eerder buitensporig geweld.

0 Onvoldoende duidelijkheid over manier van optreden bij ordeverstoringen.

0 Onderzoekers roepen op tot herbezinning over politieoptreden.

Den Haag.
Ongeregeldheden waarbij agenten met de platte pet de orde moeten handhaven lopen relatief vaak uit de hand.
Zij gebruiken eerder buitensporig geweld, omdat onvoldoende duidelijk is hoe ze moeten optreden bij onverwachte ordeverstoringen. Daarnaast weet de politie vaak niet wanneer ze de Mobile Eenheid moet inzetten.
Tegelijkertijd gaat die niet flexibel om met verschillende situaties.
Dat stellen onderzoekers van de Politieacademie in het rapport boven de pet. Zij roepen
op tot een herbezinning over het politieoptreden bij grootschalige evenementen, zoals ongeregeldheden op koninginnendag,
scholierenprotesten en voetbalrellen. De Politieacademie erkent de tekortkoming en zegt het onderwijs met de korpsen te willen verbeteren. Directe aanleiding voor het onderzoek was de harde kritiek op het politieoptreden tijdens de oranjefeesten in Pijnacker in 2006. De politie kreeg een storm van protest over zich heen, toen agenten rake klappen uitdeelden.
De Nationale Ombudsman toonde zich bezorgd over het ruige politieoptreden en vroeg zich af of agenten te makkelijk doorslaan. Volgens de onderzoekers komen dergelijke incidenten vaker voor.
In totaal zijn ruim twintig incidenten opnieuw bekeken.

Bron: de Stentor vrijdag 4 december 2009
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #164 Gepost op: 4 december 2009, 10:58:39
ZEELAND HEEFT WEER WIJKAGENTEN

Zeeland krijgt te maken met Joanne Kodde (32 jaar, Middengebied Vlissingen), Henk Wiegman (44 jaar, Middengebied Vlissingen), Ko de Jonge (47 jaar, Vlissingen Noord en Oost-Souburg), Cindy Bijsterveld (35 jaar, Vlissingen Noord en Oost-Souburg), Martin Reijntjens (42 jaar, Goes Noord en dorpen west), Freek Hullekes (52 jaar, Schouwen-Duiveland), Natasja Florussen (39 jaar, Terneuzen Centrum/west) en Jos van Westen (52 jaar, Sas van Gent en Axel).

De verdeling is volgens de politie tot stand gekomen omdat in stedelijke gebieden de meeste problemen spelen. http://hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=12226

Hmm, en Middelburg is geen stedelijk gebied? >:(
Overigens denk ik niet dat, wanneer 6 agenten worden uitsmeerd over zo'n gebied, je nog kan spreken over wijkagenten. Is het niet beter dat er voor dat geld dat dit project ook weer kost, kiest voor gewoon meer " normaal"  blauw op straat?
vrijwilliger instructeur


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #165 Gepost op: 4 december 2009, 12:19:37
Start bouw politiebureau Kruiningen

vrijdag 4 december 2009 12:18
http://www.omroepzeeland.nl/?dbid=f6f9ebadacf867db

In Kruiningen is vrijdagmorgen officieel een begin gemaakt met de bouw van een nieuw politiebureau. Korpschef Letty Demmers heeft er een herinneringssteen onthuld.
Tijdens de bouw zit de politie van maandag- tot en met vrijdagmiddag in het gemeentehuis van Kruiningen. De rest van de tijd zit het team op de bureaus van Goes en Nieuwdorp.

Het nieuwe bureau in Kruiningen moet half volgend jaar klaar zijn
Samen sterk in de hulpverlening!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #166 Gepost op: 4 december 2009, 12:32:13
Gewone agent slaat sneller

0 Platte pet gebruikt eerder buitensporig geweld.

0 Onvoldoende duidelijkheid over manier van optreden bij ordeverstoringen.

0 Onderzoekers roepen op tot herbezinning over politieoptreden.

Den Haag.
Ongeregeldheden waarbij agenten met de platte pet de orde moeten handhaven lopen relatief vaak uit de hand.
Zij gebruiken eerder buitensporig geweld, omdat onvoldoende duidelijk is hoe ze moeten optreden bij onverwachte ordeverstoringen. Daarnaast weet de politie vaak niet wanneer ze de Mobile Eenheid moet inzetten.
Tegelijkertijd gaat die niet flexibel om met verschillende situaties.
Dat stellen onderzoekers van de Politieacademie in het rapport boven de pet. Zij roepen
op tot een herbezinning over het politieoptreden bij grootschalige evenementen, zoals ongeregeldheden op koninginnendag,
scholierenprotesten en voetbalrellen. De Politieacademie erkent de tekortkoming en zegt het onderwijs met de korpsen te willen verbeteren. Directe aanleiding voor het onderzoek was de harde kritiek op het politieoptreden tijdens de oranjefeesten in Pijnacker in 2006. De politie kreeg een storm van protest over zich heen, toen agenten rake klappen uitdeelden.
De Nationale Ombudsman toonde zich bezorgd over het ruige politieoptreden en vroeg zich af of agenten te makkelijk doorslaan. Volgens de onderzoekers komen dergelijke incidenten vaker voor.
In totaal zijn ruim twintig incidenten opnieuw bekeken.

Bron: de Stentor vrijdag 4 december 2009

en de burger maar vragen om harder optreden... gebeurd dit... is het nog niet goed... volgende keer trek ik me wel terug... >:(

ow nee.... dat zit niet in me...volgens mij is een vordering heel erg helder, weg wezen of er ZAL GEWELD worden gebruikt....

Wat is daar nu niet duidelijk aan....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #167 Gepost op: 4 december 2009, 18:30:44
Tsja grizz ... onderzoekers van de politieacademie ... die mensen zouden in principe moeten weten hoe e.e.a. werkt.
Vraag blijft in hoeverre de realiteit in de vooronderstellingen van het onderzoek passen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #168 Gepost op: 5 december 2009, 08:44:04
Dan denk je dat wij een dure decembermaand hebben.  ;D

DEN HAAG - De Koninklijke Marechaussee heeft een man opgepakt van wie justitie bijna een miljoen euro tegoed heeft.
Dat gebeurde woensdagmiddag op de A16 bij Breda toen de man de Belgisch-Nederlandse grens overstak.
Hij kon het bedrag niet betalen en is in een cel gestopt.
Dat maakte de marechaussee bekend.

De man zonder vaste woon- of verblijfplaats werd aan de kant gezet door een mobiel team van de marechaussee.
Hij bleek te zijn veroordeeld in het kader van de pluk-ze-wet.
Deze maatregel wordt toegepast om winsten die zijn verkregen uit criminele activiteiten terug te vorderen.
Het gerechtshof in Den Haag had de man veroordeeld tot het betalen van 944.840 euro.

Kan hij dat bedrag niet opbrengen, dan kan hij een celstraf van 1095 dagen tegemoetzien.

Bron: http://www.defensie.nl/marechaussee/actueel/nieuws/2009/12/02/46141698/Marechaussee_pakt_man_met_boete_van_bijna_1_miljoen_euro
en
http://www.nu.nl/binnenland/2135532/man-bijna-miljoen-schuldig-justitie.html


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #169 Gepost op: 5 december 2009, 13:23:05
Tsja grizz ... onderzoekers van de politieacademie ... die mensen zouden in principe moeten weten hoe e.e.a. werkt.
Vraag blijft in hoeverre de realiteit in de vooronderstellingen van het onderzoek passen.

onderzoekers van de politieacademie.... ja.... ik heb er niet het gevoel bij wat ik er bij zou moeten hebben. Weten die mensen uberhaupt wel wat er op straat speelt ?
Dat als je vriendelijke vraagt of mensen weg willen gaan dat dit vaak in een menigte niet helpt ? Dat je dat begint met zachte dwang de menigte te verplaatsen....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....