Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 735752 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #190 Gepost op: 4 januari 2010, 17:11:11
Tsja, het klinkt misschien wat kinderachtig, maar het vervoeren van een mes in een dashbordkastje is gewoon niet handig en niet toegestaan ....
Net als de verhalen bij het aantreffen van een honkbalknupper ''Ja ik zit op honkbal'' of bij een bijl ''Ja ik ben hobby tuinman''

Ik stoor mij overigens wederom om de uitlatingen van handTAS ...  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #191 Gepost op: 4 januari 2010, 17:33:57
Serieuze vraag. Wat is dan wel toegestaan? Hoe krijg ik een dergelijk mes thuis, rijd ik met een bijl naar mijn schoonvader om hem uit te lenen etc.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #192 Gepost op: 4 januari 2010, 17:42:11
Serieuze vraag. Wat is dan wel toegestaan? Hoe krijg ik een dergelijk mes thuis, rijd ik met een bijl naar mijn schoonvader om hem uit te lenen etc.

Ik denk dat het verhaal wat overtrokken is. Telegraafsensatiemedia... Ik geloof nooit dat er een PV was opgemaakt als het mes netjes in de verpakking had gezeten. Maar goed, ik was er niet bij.

Als je een dergelijk mes of een hakbijl thuis wil krijgen moet je deze goed verpakken. En dat goed in de zin van 'in een afgesloten kist of verpakking in de kofferbak'.


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #193 Gepost op: 4 januari 2010, 17:54:49
Het punt is natuurlijk dat we er niet bij zijn geweest. Een aantal vragen ontstaan.

-Mes ingepakt of niet, (Wat mij betreft het belangrijkste criterium kan me niet voorstellen dat je een broodmes zonder hoesje of plastic omhulsel krijgt.)
-Kon de vrouw een plausibele verklaring geven? (Had ze bv ook nog een halfje wit en 5 krentenbollen in de auto?)
-Waarom in dashboard kastje? (anderzijds ik zou een mes niet graag los in het passagierscompartiment hebben)

Een heleboel agenten zullen constateren dat het mes onder de wwm valt maar met inachtneming van bovenstaande niet op acteren.

Het bevel is bevel verhaal slaat natuurlijk op een club agenten die ondanks alle goede en terechte verklaringen toch schrijven! En de letter van de wet (te) strikt hierin volgen.

Ik heb zelf trouwens een Maglite D6 in de kofferbak maar is geen enkel probleem gebleken bij controle.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #194 Gepost op: 4 januari 2010, 17:59:11
Bart Been: na ruim veertig jaar kan de pet voor altijd af

http://www.klaroen.nl/page/Lokaal/Regionaal/Lokaal-nieuws/Bart-Been-na-ruim-veertig-jaar-kan-de.473681.news
vrijdag 1 januari 2010 15:52

NIEUW-LEKKERLAND - Als Bart Been ooit nog meende dat hij iets anders zou worden dan politieagent dan had hij alleen maar naar zijn familie hoeven kijken. Met opa, vader, ooms en een broer die allemaal diender waren maakte hij geen schijn van kans. Maar nog belangrijker was zijn eigen keus. Het dienen van de samenleving en het waken over de gemeenschap zat inderdaad in zijn bloed. Dat hij vanaf 1974 tot 2003 de gemeente Nieuw-Lekkerland diende zullen de Lekkerlanders nooit vergeten.

Met op alle verjaardagen de kapstokken vrijwel alleen maar bevolkt met blauwe petten is het niet vreemd dat ook Bart Been zich in 1970 bij de politieschool in Horn (L) meldde. Met vader, opa en ooms om zich heen als toegewijde agenten groeide hij op in een sfeer van orde, gezag en handhaving. Al met zes of zeven jaar ging hij met zijn vader mee de Braassemermeer op ter controle van de visserij. Het kan niet anders of die spannende avonturen moet sporen hebben achtergelaten. Hij sloot de opleiding met goed gevolg af en werd geplaatst in Alblasserdam. “In die tijd had je weinig keus als het ging om wonen", lacht Been. “Dat betekende dat we met acht politiegezinnen in hetzelfde flatgebouw woonden." Die eerste jaren waren voor Been de kennismaking met het soms harde leven van een politieagent. Zijn werkgever was toen nog de Rijkspolitie en het team Alblasserdam bestond uit zo'n dertig man. In 1974 kreeg hij de kans voor een overplaatsing naar Nieuw-Lekkerland.

Prachtige tijd
Toen nog bestond het lokale team uit tien agenten. Gemeten naar de huidige situatie een ongekende luxe. “Maar je moet wel bedenken dat we toen bijna alles zelf deden", legt Been uit. “Dus ook de onderzoeken en de hele administratie." Voor Been brak een prachtige tijd aan. Er waren de gebruikelijke diefstallen, maar ook burenruzies. Hij zal met zijn rustige, bedachtzame uitstraling ongetwijfeld alleen al door zijn optreden menig onruststoker tot bedaren hebben gebracht. “Het blijft altijd een beetje balanceren", erkent Been. “Je hebt in het dorp te maken met heel veel mensen die je goed kent. Maar tegelijkertijd heb je de wet te handhaven. Als je in uniform bent moeten al die mensen voor jou gelijk zijn. Hoe goed je ze ook kent." Hij wekt niet de indruk dat het hem ooit problemen heeft opgeleverd. In die jaren kon hij ook nog nachtenlang de polder in op jacht naar visstropers. “Daar had je echt geduld voor nodig." Het was juist die variatie in werkzaamheden die ertoe leidden dat hij in 1994 bij de reorganisatie van de politie er heel bewust voor koos in de buitendienst te blijven. “Ik ben geen vergadertijger. Ik wil gewoon op straat zijn. In de polder, tussen de mensen, in de surveillance. Daar ligt mijn werk. Daar voel ik me thuis." Na de ingrijpende reorganisatie bleven er in Nieuw-Lekkerland maar twee agenten over. Het nieuwe blauw bepaalde het straatbeeld in het dorp.

Luilak
In de kracht van zijn leven maakte hij ook deel uit van de ME. Hij maakte kennis met het harde leven tijdens rellen en opstootjes. Wat hem altijd zal bijblijven zijn de beelden van de gijzeling in 1977 door de Molukkers van de school in Boven Smilde. Als ME'er was hij betrokken bij deze zaak en bracht er dagenlang door. Toch waren deze hardhandige confrontaties niet iets dat hij zocht. “Ik ben niet iemand die zomaar een relschopper in elkaar slaat", stelt Been. “Ik heb best wel eens dingen meegemaakt met bijvoorbeeld Luilak. Maar als het even kon probeerde ik slaan te vermijden." Het dagelijks politieleven kon ook de simpele dingen als verkeersregeling inhouden. “In de beginjaren stonden we inderdaad 's middags nog op de kruising van de Dam en het Cortgene in Alblasserdam het verkeer te regelen", herinnert Been zich. “Ook op de dijk als IHC uitging of bij de molens in Kinderdijk. Die tijden zijn veranderd. Verkeersregeling komt alleen nog voor in uitzonderinggevallen."

Pyromaan
In die jaren was het toezicht op het uitgaansleven nog een prioriteit voor de kleine ploeg uit Nieuw-Lekkerland. “We hadden toen drie discotheken hier in het dorp en nog een heel bekende in Alblasserdam. Op de uitgaansavonden betekende dat regelmatig heisa met dronken jongelui die langs de dijk trokken en soms een spoor van vernielde brievenbussen en autospiegels achterlieten. De rust is redelijk teruggekeerd. Met name omdat de discotheken allemaal gesloten zijn. Een andere herinnering uit zijn Nieuw-Lekkerland-jaren is hem goed bijgebleven en hij kan er met een tevreden gevoel op terugkijken. Het dorp werd lange tijd geteisterd door een pyromaan die auto's in brand stak. “Op een gegeven moment hadden we eindelijk een spoor te pakken. In die jaren was ik ook hulpofficier van Justitie. Ik heb toen ter plekke de beslissing genomen de betreffende verdachte van zijn bed te lichten." Dat bleek een goede beslissing want hij bekende vrij snel en de zaak kon gelukkig worden opgelost."

Nieuwe start
Bart Been heeft nooit anders gekend dan een leven van dienstbaarheid. Zijn woning aan de Hoogaarslaan in Nieuw-Lekkerland heeft een directe verbinding naar de naastliggende politiepost. Het gevolg was dat Been dag en nacht betrokken was, ook in zijn vrije tijd. Zijn echtgenote verzorgde zelfs het eten voor de arrestanten. Toch wilde Been de laatste jaren voor zijn prepensioen nog ergens anders een nieuwe start maken. Vanaf 2003 werkte hij in het team van Sliedrecht. Sinds 2008 begon hij af te bouwen en werkte hij nog twee dagen per week. Na ruim veertig jaar gaat Bart Been proberen afscheid te nemen van zijn leven als diender. Het huis staat te koop, de verbindingsdeur naar Post Nieuw-Lekkerland wordt dichtgemetseld. Zijn vrouw en hij gaan genieten van hun eerste kleindochter. Aangezien zowel dochter als schoonzoon bij de politie werken groeit zij ook op in het politiemilieu en het is haar keus of zij de traditie voortzet. Er zijn geen vaste plannen. Het wordt wennen aan de welverdiende rust. Been kijkt terug op een prachtige periode. De pet kan af. Voor altijd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #195 Gepost op: 4 januari 2010, 19:00:25
Omtrent die discussie over de Wet Wapens en Munitie: het hangt heel erg af van de feitelijke omstandigheden. Ik ga niet gissen, maar inderdaad kan het heel erg uitmaken of iemand in honkbal-outfit samen met 6 andere honkbalspelers in een busje zit waarin ook een knuppel ligt, of dat iemand "gewoon" een knuppel in z'n auto heeft liggen. Met een mes net zo.

Overigens wou ik een persoonlijk incident hiermee toch nog even vermelden, gewoon omdat het zo bizar was...

Ik moest voor een zitting naar de rechtbank. Wapens mag je daar niet meenemen uiteraard. Standaard moet je door een detectiepoortje en wordt de inhoud van de tassen en jassen via een scan bekeken. Er stond een behoorlijke rij mensen. Nadat ik door de poort was, werd ik verzocht even te wachten omdat er een broodmes in mijn tas zou zitten. Vol ongeloof gaf ik aan dat dat niet mogelijk was en dat men het verkeerd zag. Tot men mij het beeld liet zien. Ik herkende inderdaad een broodmes. Een broodmes wat ik weken daarvoor in mijn tas had gedaan om brood te smeren op mijn werk. Nadat ik mijn hele tas had leeggehaald zonder dat ik dat mes aantrof, bleek na enig zoekwerk dat er een scheurtje in de voering van de tas zat en dat het mes daarachter was geraakt. Ondanks dat ik wist dat het niet opzettelijk was gedaan, stond ik daar toch met een rood hoofd ten overstaan van al die mensen....  :-\ Uiteindelijk mocht ik het mes daar in bewaring geven en na afloop weer meenemen. Saillant detail: een paar dagen vóór dit incident ben ik nog door een actie preventief fouilleren gekomen.  :D
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #196 Gepost op: 5 januari 2010, 10:11:48
::) ::) :-X

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5703159/__Boete_voor_gespaard_broodmes__.html?p=4,2

ma 04 jan 2010, 05:30 | 509 reacties | lees voor
    
Boete voor gespaard broodmes Van onze correspondent

STAPHORST -  Een klant van bakker Ubak uit Staphorst heeft tijdens een politiecontrole een bekeuring van 60 euro gekregen voor het in bezit hebben van een broodmes, dat ze een paar uur eerder op de spaarpunten van de bakker cadeau had gekregen.

De vrouw had ’s ochtends haar spaarkaart bij de bakker ingeleverd en kreeg daarvoor een prachtig broodmes. „Het zat keurig netjes verpakt en ze had het in haar dashboardkastje gelegd. Daarna is ze gaan winkelen in Zwolle en op de terugweg moest ze bij een politiecontrole haar papieren laten zien.

Toen ze het dashboardkastje opendeed voor de autopapieren, zag de agent het mes liggen. Aangezien dit als wapen wordt aangemerkt werd ze op de bon geslingerd”, vertelt bakker Willem Ubak, die het bijzonder kinderachtig vindt van de politie. Hij gaat de boete voor de vrouw betalen.

Een woordvoerster van de politie IJsselland liet gisteren weten navraag te zullen doen bij het controleteam van het korps. „Als er inderdaad een mes is aangetroffen en het valt onder de Wet wapens en munitie, dan is de bekeuring terecht”, aldus de woordvoerster.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/5711580/__Nooit_meer_mes_in_kastje__.html?p=20,1

di 05 jan 2010, 07:34 | 63 reacties | lees voor
    
’Nooit meer mes in dashboardkastje’
Van onze correspondent

STAPHORST -  Marry Schra uit Staphorst denkt wel drie keer na eer ze een broodmes vervoert in haar auto. Zelfs als dit een cadeautje is van de plaatselijke bakker. „Dat heb ik nu wel geleerd…” verzucht ze.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00685/mes_685825a.jpgMarry Schra met het broodmes dat ze cadeau kreeg van haar warme bakker. Foto: VINCENT JANNINK Ads door Google

Het verhaal van Schra zorgde gisteren voor enorme commotie. Schra kreeg van bakker Ubak in Staphorst dankzij spaarpunten een splinternieuw broodmes.

„Handig voor in de keuken”, dacht ze. Enkele uren later werd ze tijdens een routinecontrole van de politie aan de kant van de weg gezet.

Ze moest haar rijbewijs tonen, maar kon het niet vinden. Toen ze het dashboardkastje opende, zagen de agenten haar broodmes liggen. „Het was keurig in folie gewikkeld en er zat een kaartje aan met de tekst ’Van de verse bakker’. Toch wilden de agenten dat ik het mes op zou bergen in de kofferbak, anders moest ik mee naar het bureau”, herinnert Schra zich. „Dan zou ik de Wet wapen en munitie overtreden. Wat overdreven allemaal!” foetert ze. Schra legde het cadeau in de kofferbak, maar kon haar rijbewijs niet meer vinden. Daarvoor kreeg ze een boete van 60 euro. „Ik kreeg geen bekeuring voor het mes”, benadrukt ze. De politie bevestigt dat verhaal. „Voor het broodmes heeft ze een waarschuwing gekregen. Daar kunnen we wel voor bekeuren, maar dat gebeurt alleen als daar goede aanleiding voor is”, stelt zegsvrouw.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #197 Gepost op: 5 januari 2010, 11:14:19
Een echt Televaag-bericht dus...  :-X


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #198 Gepost op: 5 januari 2010, 14:24:50
Bekeuring voor mes blijkt Broodje Aap verhaal
 
Staphorst – Het verhaal dat diverse websites en dagbladen meldden over een inwoonster van Staphorst die is bekeurd vanwege het feit dat zij een broodmes in haar dashboardkastje had liggen, blijkt een ‘Broodje Aap’ te zijn.

Een bakker uit Staphorst uitte in de media zijn verontwaardiging over het politieoptreden. De vrouw had keurig voor het mes gespaard met een actie van zijn bedrijf. De vrouw, wiens reactie in eerste instantie niet is meegenomen in de media, heeft inmiddels aangegeven dat haar verhaal waarschijnlijk niet goed begrepen is.

Ze werd tijdens een algemene verkeerscontrole namelijk niet bekeurd voor het voorhanden hebben van een steekwapen, maar voor het feit dat zij haar rijbewijs niet kon tonen. Daarvoor kreeg ze een boete van € 60,-. Politie IJsselland is onaangenaam verrast met deze onnodige negatieve publiciteit, ontstaan door derden die zonder verdere navraag een onjuist verhaal naar buiten brengen.

NB: Overigens is het wel mogelijk om een boete op te leggen voor het bezit van wapens die onder de Wet Wapens en Munitie vallen. Ook plaatselijke verordeningen kunnen aangeven dat het verboden is om voorwerpen die als steekwapen kunnen worden gebruikt voor direct gebruik binnen handbereik te hebben.  

Bron: www.regiomeppel.nl
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #199 Gepost op: 5 januari 2010, 17:33:21
:D :D :D

En dat vind je dan weer niet terug op de Televaag site...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein