Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 735368 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #2020 Gepost op: 11 juli 2014, 16:29:52
Citaat van: DiNozzo link=msg=1283105 date=1405075914
Zo af en toe is het toch om te janken...

Yu wan boeler skowtu....nee hoor ik zei ik hou een boel van de scouting....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2021 Gepost op: 15 juli 2014, 03:00:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1283105 date=1405075914
Zo af en toe is het toch om te janken...

Tsja, deze taal spreeks 99% van de Nederlanders niet, dus kun de kans dat iemand dit heeft verstaan en begrepen en dat daardoor de politie beledigd was is dus klein...
Zelfde als belediging in het politiebureau of in een voertuig, geen anderen die het gehoord hebben en dus sepo/vrijspraak
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2022 Gepost op: 15 juli 2014, 07:07:09
Even afgezien van belediging van de politie als organisatie, is het geen factor in zulke overwegingen dat de ambtenaar zich persoonlijk beledigd kan voelen? Dit vind ik opmerkelijk en is in het omliggende buitenland wel anders (bijvoorbeeld in Duitsland).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2023 Gepost op: 15 juli 2014, 09:33:21
Artikel 267 strafrecht stelt zowel het beledigen van bijv De Politie organisatie, als van een individuele ambtenaar strafbaar:

Citaat
De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:
1. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;
2. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;
3. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #2024 Gepost op: 15 juli 2014, 09:53:54
Citaat van: zwelgje link=msg=1283682 date=1405409601
Artikel 267 strafrecht stelt zowel het beledigen van bijv De Politie organisatie, als van een individuele ambtenaar strafbaar:

Laat onverlet art. 266 sr daarbij dat het in openbaarheid moet zyn gedaan. Hoe openbaar is een belediging in een taal die niemand verstaat? Begrijp de redenatie van de rechter wel, maar ok vindt ik het niet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2025 Gepost op: 15 juli 2014, 12:07:22
Citaat van: Jerommeke link=msg=1283667 date=1405386011
Tsja, deze taal spreeks 99% van de Nederlanders niet, dus kun de kans dat iemand dit heeft verstaan en begrepen en dat daardoor de politie beledigd was is dus klein...
Zelfde als belediging in het politiebureau of in een voertuig, geen anderen die het gehoord hebben en dus sepo/vrijspraak

Horen en begrijpen zijn niet hetzelfde. ;)

Heb je van een voorbeeld/bron van zo'n zaak waarbij vrijspraak volgde? Ben wel benieuwd naar de motivatie van de rechter.
Volgens mij maakt het, in principe, namelijk niet uit of anderen, buiten de aanwezige ambtenaren, het wel/niet horen. (Maar ik kan het natuurlijk mis hebben).

Feitelijk zeg je met de laatste zin dat ik een politiebureau in kan lopen, de dienstdoende agent aan de balie gewoon voor rotte vis kan uitmaken, omdraaien en weer weglopen. Zonder dat de Politie daar tegen op kan treden?


Citaat van: Gadgetman link=msg=1283683 date=1405410834
Laat onverlet art. 266 sr daarbij dat het in openbaarheid moet zyn gedaan. Hoe openbaar is een belediging in een taal die niemand verstaat? Begrijp de redenatie van de rechter wel, maar ok vindt ik het niet.

Artikel 266 stelt in artikel 1:

Citaat
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

In mijn ogen staat hier niet dat het altijd in het openbaar moet zijn gedaan. Bijvoorbeeld ook in een gesprek tussen 2 personen kan er een belediging geuit worden. Maar voordat ik je verkeerd begrijp, wat bedoel jij met "openbaarheid" ?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #2026 Gepost op: 15 juli 2014, 12:39:27
Citaat van: Jerommeke link=msg=1283667 date=1405386011
Tsja, deze taal spreeks 99% van de Nederlanders niet, dus kun de kans dat iemand dit heeft verstaan en begrepen en dat daardoor de politie beledigd was is dus klein...
Zelfde als belediging in het politiebureau of in een voertuig, geen anderen die het gehoord hebben en dus sepo/vrijspraak

Dan mag jij de (h)OVJ of rechter die dat vond wel eens aan de oren trekken. Een belediging in het openbaar is strafverzwarend, een belediging tegen jou als persoon is nog steeds een belediging en nog steeds goed voor zo'n 300 euro boete.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2027 Gepost op: 15 juli 2014, 18:00:14
Ik denk dat het volgende aan de orde is, gezien de tekst "Doordat de verdachte woorden in een vreemde taal koos, was niet duidelijk dat ze beledigend bedoeld waren."

Een belediging is pas strafbaar als deze de strekking heeft het slachtoffer in zijn eer en goede naam aan te tasten. Op het moment dat je een ander iets toevoegt in een andere taal terwijl je ervan uit gaat (en ook redelijkerwijs mag veronderstellen) dat die ander dat niet kan verstaan, valt niet te bewijzen dat de belediging de strekking had de ander in zijn eer en gode naam aan te tasten.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2028 Gepost op: 15 juli 2014, 18:25:49

Het kan aan mij liggen, maar 'jij bent een hoer' lijkt mij aardig de strekking hebben om het slachtoffer in zijn eer en goede naam aan te tasten. Of het nou in het Russisch, Chinees, Fries of marsmans is, als het slachtoffer of iemand anders het verstaat is er sprake van mishandeling. Ik snap daarom ook echt niet waarom de rechter in dit geval voor vrijspraak heeft gekozen.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2029 Gepost op: 15 juli 2014, 19:44:05
Omdat de wettekst en de jurisprudentie zo niet in elkaar zit. In feite kan je het vergelijken met de casus waarin een politieambtenaar zich zodanig luid verzuchtte "wat een kutwijf" dat de vrouw waarop het betrekking had, het kon verstaan. Volgens het hof was dit wel een belediging, maar had de politieambtenaar geen opzet om de eer of goede naam van de vrouw te krenken, omdat het hof de uitleg van de politieambtenaar dat de uitlating niet voor haar bedoeld was, maar tot hem zelf gericht was, aannemelijk achtte. Dat kan ook gelden voor een taal waarvan je niet hoeft te verwachten dat degene over wie het gaat die spreekt.