Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 722879 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #460 Gepost op: 25 september 2010, 12:18:20
Agent moet boeten

ROTTERDAM -  De politie blijft agenten opjagen zoveel mogelijk bonnen te schrijven. Als ze hun quotum niet halen worden ze zelfs gekort op hun salaris.

Dat blijkt uit een speciaal contract van de politie Rotterdam-Rijnmond dat in het bezit is van De Telegraaf. Herhaaldelijke oproepen vanuit de Tweede Kamer om dit soort bonnenquota af te schaffen, worden simpelweg genegeerd. De SP wil dat demissionair minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken) zo snel mogelijk ingrijpt.

Staandehoudingen

Uit het zogenaamde 'Verantwoordingsverslag' blijkt dat Rotterdamse agenten dit jaar minstens 120 bonnen moeten uitschrijven, waarvan de helft staandehoudingen. Als zij dat niet halen, moeten ze akkoord gaan met een korting op hun salaris.

,,Ik ben op de hoogte van de consequentie van het niet halen van het aantal mini's in het jaar 2010. Dit houdt in dat er per eerst volgende periodiekmoment geen periodiek aan mij wordt toegekend, dan wel dat er een periodiek wordt ingehouden", zo staat in het document, dat de agent moet ondertekenen. Een mini-proces verbaal is een bekeuring voor relatief simpele overtredingen.


Woedend

De SP is woedend over de gang van zaken. De partij vindt het onbestaanbaar dat agenten nog steeds worden ingezet als bonnenschrijvers. ,,Dit is een perverse prikkel", aldus Kamerlid Van Raak. De bonnenquota zijn een paar jaar geleden uit de landelijke prestatieafspraken gehaald. Voormalig PvdA-minister Ter Horst wees op de eigen verantwoordelijkheid van de korpsen.

"Bonnen schrijven hoort bij het werk en dit is zeker geen onhaalbare afspraak", aldus een woordvoerder van de politie Rotterdam-Rijnmond. "Gewone politiemensen zijn zo'n tweehonderd dagen op straat en per dag zeker zes uur, dan zien ze wel honderden overtredingen. Als daar elke dag de ernstige worden uitgehaald, halen ze 120 bekeuringen makkelijk."

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7747040/__Agent_moet_boeten__.html?p=1,1


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #461 Gepost op: 25 september 2010, 12:38:47
Op zich niets nieuws, al verbaasd het mij wel dat ze bij het korps Rotterdam-Rijnmond schijnbaar een soort van contract hebben?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #462 Gepost op: 25 september 2010, 12:46:25
En klopt het dat een agent 6 uur per dag op straat is?
Dan valt het aantal bonnen nog wel mee lijkt me.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #463 Gepost op: 25 september 2010, 12:48:15
Zes uur per dag is wel een beetje enthousiast.  :D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #464 Gepost op: 25 september 2010, 12:49:13
Als ik op een dag zes uur op straat ben heb ik een hele goede dienst gehad. Meestal zit je eerder rond de 4 uur of minder... beetje afhankelijk van het schriftelijk werk dat je nog hebt liggen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ambulance 16103

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 188
Reactie #465 Gepost op: 25 september 2010, 14:34:17
Rotterdamse agenten moeten misschien salaris inleveren als ze te weinig bonnen uitschrijven.
AGENT 'BEBOET' BIJ TE WEINIG BONNEN
Foto

Agenten in Rotterdam zijn verplicht dit jaar minstens 120 bekeuringen uit te delen. Ze moeten daarvoor zelfs een brief ondertekenen. Volgens een woordvoerder van het politiekorps riskeren agenten een salarisverhoging mis te lopen.

Afschaffen
In de Tweede Kamer is al vaker gevraagd dit soort bonnenquota af te schaffen. Van 2002 tot 2007 was het bonnenquotum verplicht voor alle korpsen. Het kabinet heeft toen de verplichte bonnenschrijverij uit de landelijke doelstelling voor de politie gehaald, maar het werd niet verboden.

Geen verbod
Korpsen mogen hun agenten nog steeds een bepaald aantal bonnen per dag opleggen. De SP wil dat minister Hirsch Ballin zo snel mogelijk ingrijpt.

Volgens de woordvoerder van het Rotterdamse politiekorps is er niet zoveel aan de hand. Het korps stuurde, na een telefonisch interview, ook een schriftelijke reactie:

"Het is van belang dat er door ieder korps in Nederland, dus ook in Rotterdam-Rijnmond, een zekere productie gehaald wordt. Deze wordt verdeeld over de districten en verder naar ploegen en dus uiteindelijk ook bij individuele collega’s. Maar dan hebben we het over richtcijfers per individu, geen keihard quotum. Het aantal van 120 is dan een aantal wat vrij eenvoudig is te behalen, gezien de vele overtredingen die agenten dagelijks constateren op straat. Over het algemeen zijn agenten ook actief bezig met het handhaven van de wet en halen ze zonder enig probleem hun doelstelling."

© RTL Nieuws.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #466 Gepost op: 27 september 2010, 08:28:30
Is het echt zo erg dat agenten worden uitgelachen om hun bonnen quota?

Bonnenquota in hele land
DEN HAAG -  Burgers en politici reageren verontwaardigd op de bonnenregen waartoe agenten worden gedwongen. Niet alleen in Rotterdam, maar in heel het land worden politiemensen verplicht om in sommige gevallen zelfs 250 boetes per jaar te schrijven.

Agenten klagen steen en been dat ze niet meer serieus worden genomen en op straat worden uitgelachen als ze het bonnenboekje trekken omdat het publiek denkt dat hij zijn quotum niet haalt. "Door deze ridicule opdrachten is het gezag van de politie in het geding", zegt voorzitter Han Busker van de Nederlandse Politievakbond.

"Onmiddellijk schrappen van de quota is de enige oplossing en verder moeten we zorgen dat managers het niet langer voor het zeggen hebben. Cijfers regeren en dat is de dood in de pot, want agenten zijn echt wel in staat zelf te bepalen wat nodig is voor een veiliger samenleving."

Zaterdag onthulde De Telegraaf dat in Rotterdam agenten gekort worden op hun salaris als ze niet meer dan 120 bonnen uitdelen. Maar uit de grote stroom reacties die binnenkwamen, blijkt dat vrijwel elk korps zijn werknemers dwingt zelfs meer dan tweehonderd bekeuringen per jaar uit te schrijven op straffe van het niet verlengen van contracten, inleveren van salaris of het passeren voor een promotie.

Ontslag

Een agent meldt dat aspiranten van het regiokorps Utrecht minimaal 50 bekeuringen per kwartaal moeten uitschrijven. "Gebeurt dat niet dan krijgen ze een onvoldoende beoordeling en geen periodieke salarisverhoging. Als ze tweemaal het quotum niet halen, volgt ontslag."

Een andere politieman vertelt: "Ondanks dat het quotum uit de prestatiecontracten is gehaald, moeten wij in Zuid-Holland-Zuid nog steeds 150 bekeuringen op jaarbasis schrijven. Ik heb verzocht dit beleid zwart op wit te krijgen, maar krijg het niet. Ons wordt echter wel voorgehouden dat we op het salaris gekort worden als we het aantal niet halen."

Een Kamermeerderheid van VVD, PvdA en SP vindt dat de korpsen doorslaan en eist opheldering van demissionair minister Hirsch Ballin (Justitie). De Tweede Kamer debatteert waarschijnlijk morgen de kwestie.

In 2007 werden bonnenquota uit de landelijke prestatiecontracten gehaald. Maar korpsen blijken dus zelf hun agenten te dwingen een minimumaantal boetes uit te schrijven. De VVD vindt dat dit niet kan. "Juist dit systeem is de oorzaak van onzinboetes", vindt Kamerlid Hennis. De PvdA vindt dat de politie een verkeerd voorbeeld geeft. "We slaan door als een goeie agent die z'n quotum niet haalt z'n periodiek niet krijgt", aldus Kamerlid Kuiken.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7758331/__Bonnenquota_in_hele_land__.html?p=1,1


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #467 Gepost op: 27 september 2010, 10:18:20
Zeer frustrerend verhaal voor het blauw op straat lijkt me. Jullie zijn per slot het gezicht van de politie. Ik vraag me af of de managers van een korps dan ook zelf nog wel op straat actief zijn, of alleen op kantoor zitten. Is dat laatste het geval, laat ze dan maar snel eens stage gaan lopen bij hun eigen personeel om zo weer bij de les te geraken.

Overigens als de afspraken niet zwart op wit staan, win je een rechtzaak tegen je baas lijkt mij, hoe slecht dit ook voor de werksfeer is. Andersom is toch al gaande, qua werksfeer.

Leveren boetes ook aan de korpsen nog wat op? Of vloeit alles naar de staatskas. Dit in het licht van de zware tijden met bezuinigingen op bezuiningen. Wellicht dat managers zich dan genoodzaakt zien inkomsten te genereren? (hoe fout deze manier dan ook is).
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #468 Gepost op: 27 september 2010, 11:37:11
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7676929/__Agent_verdoet_tijd_in_flitsauto__.html?p=2,1

Agent verdoet tijd in flitsauto
Zo worden agenten in de politieregio Noord- en Oost-Gelderland gedwongen plaats te nemen in flitsauto's om zo veel mogelijk snelheidsduivels op de bon te slingeren. De bonnenregen is nodig om het politiekorps te helpen aan genoeg bekeuringen, waarmee ze een extra bonus van 900.000 euro krijgen.

Het levert dus wel iets op.
Ik ben het niet altijd eens met de politie, dat lijkt me normaal, maar als agenten ook worden uitgelachen als ze iemand bekeuren, dan is dat schande.
De werksfeer wordt er niet beter op en als ik agent was, zou ik me wel genaaid voelen.
Vooral zo doorgaan, dan krijg je vanzelf nog minder mensen die agent willen worden :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #469 Gepost op: 27 september 2010, 12:00:20
Het levert dus wel iets op.

In zoverre dat de politie (en/of de bureau's) bepaalde doelen moeten halen, een x-aantal verdachten aanleveren bij het OM, een x-aantal verdachten aanleveren bij HALT, een x-aanta bekeuringen voor snelheid, een x-aantal bekeuringen voor rood licht etc.
Behaal je die doelen niet, dan heb je daar ook geen budget voor nodig.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !