Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 722622 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #510 Gepost op: 2 november 2010, 19:03:38
Hangt ervan af. Eerste keer? Staat van dienst? Reden? Opzet? Knip/plakfoutje? Wegtrekkertje? Is natuurlijk wel extreem slordig...
greetz,  Enrique


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #511 Gepost op: 2 november 2010, 19:07:49
Wat gebeurt er intern als je zo'n 'fout' maakt?  ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FVerdachten%20vrij%20na%20fout%20Rotterdamse%20politie

Verdachten vrij na fout Rotterdamse politie

2 november 2010

De Rotterdamse rechtbank heeft twee verdachten op vrije voeten gesteld, na een fout van de politie. Een agent had beweerd dat het geweld van de verdachten op camerabeelden was te zien, maar de rechter heeft vastgesteld dat daar geen sprake van is.

De Rotterdammers waren aangehouden na een vechtpartij op de Lijnbaan in juli van dit jaar. Volgens de agent wezen de beelden uit dat er meerdere malen werd geschopt en geslagen door de verdachten. In werkelijkheid is alleen te zien dat beiden rondliepen op de Lijnbaan.

Schadevergoeding voor verdachten
De rechtbank bekeek de opnames beeldje voor beeldje tijdens de zitting op dinsdag. Zij spreekt van een ernstige fout van de politie. Justitie werd daarom niet-ontvankelijk verklaard. De twee mannen hebben drie maanden vastgezeten en hebben mogelijk recht op een schadevergoeding van meerdere duizenden euro's.

Advocaat Frank van Ardenne, die de 23-jarige Jabriro H. bijstaat, had de rechtbank gewezen op het verschil tussen de beelden en het proces verbaal. Hij vroeg daarom om een niet-ontvankelijkheid en kreeg gelijk.

"Dit is een heel belangrijke uitspraak van de rechter", zegt de advocaat. "Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat wat agenten in hun verklaring zetten betrouwbaar is. Ze staan ten slotte onder ede. In dit geval blijkt dus dat het proces-verbaal niet klopt. Dan is het zeer terecht dat daar een zware sanctie op volgt, namelijk dat de verdachten naar huis mogen".

Agent op vingers getikt
Officier van justitie Ad de Beer erkent dat de agent die de beelden bekeek er naast zat. "Daar is hij ook op aangesproken. Wat mij betreft hadden we zijn verklaring ook niet moeten gebruiken als bewijs. Maar ik voeg er wel aan toe dat agenten die op de Lijnbaan stonden zelf hebben waargenomen dat beide verdachten geweld gebruikten. Alleen is dat inderdaad niet op de beelden te zien".

In deze zaak staat nog een andere verdachte terecht die gestoken zou hebben naar Jabriro H. Zijn zaak gaat wel door.


Vraag: Is het gebruikelijk dat maar 1 agent dit soort beelden bekijkt?
Vraag: waarom gebruikt gebruikt de officier van justitie de beelden terwijl dat dat wat hem betreft 'ook weer niet had gehoeven'. Is er dan druk op hem uitgeoefend?

De sanctie vind ik wel heel erg soft. Wat zal de agent hier nu van ondervinden? Kan daar van weinig uit dit artikel opmaken


Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #512 Gepost op: 2 november 2010, 19:47:06
Vraag: Is het gebruikelijk dat maar 1 agent dit soort beelden bekijkt?
Vraag: waarom gebruikt gebruikt de officier van justitie de beelden terwijl dat dat wat hem betreft 'ook weer niet had gehoeven'. Is er dan druk op hem uitgeoefend?

De sanctie vind ik wel heel erg soft. Wat zal de agent hier nu van ondervinden? Kan daar van weinig uit dit artikel opmaken



Het is inderdaad gebruikelijk dat er 1 verbalisant een PV opmaakt. Het kan zijn(wat hier ook wel beter had geweest) dat de Officier van Justitie een aavullend proces verbaal had opvraagd om meer duidelijkheid te krijgen in de zaak. Daarnaast had hij ook een PV-van bevindingen kunnen laten opmaken door die andere agent of deze als getuige laten optreden. Dit is echter niet gebeurd en vind dit ook wel appart.

Bij je tweede vraag wil ik graag aangeven dat er niet bedoeld wordt dat de OVJ vond dat het niet gehoeven had de beelden te gebruiken maar zijn verklaring.Verder is de sanctie conform de wet. Deze wordt uiteraard gevolgd door een claim van de benadeelde partij. De agent wordt op het parket in het arrondissement op gesprek gevraagd. Hierbij wordt de zaak doorgenomen.

Het is wel de zoveelste keer dat de PV weer verkeerd is omdat ik maar vaak genoeg meemaak dat de PV's worden terug gestuurd omdat deze niet kloppen of niet compleet zijn. Hier mag wel beter naar gekeken worden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #513 Gepost op: 2 november 2010, 20:05:25
Je leest steeds vaker over de overvallen, wanneer leert de overheid/politie prio's te leggen?? Het is wachten tot de 1e winkelbediende zelf het recht in eigen handen neemt en ik neem het ze niet kwalijk :-X

Winkelmedewerker onwel door overval
AMSTERDAM -  Een medewerker van een ijzerwarenwinkel raakte dinsdagochtend van schrik onwel toen gewapende overvallers het voorzien hadden op de kassa in de zaak aan het Amsterdamse Van Slingelandtplein. Twee mannen met bivakmutsen kwamen rond acht uur de winkel binnen en dwongen het personeel onder bedreiging van vuurwapens het geld af te geven, maakte de politie bekend.

De daders gingen er vervolgens op een zwarte scooter vandoor in de richting van de Haarlemmerweg. De gealarmeerde politie was snel ter plaatse en dacht dat ze de zwarte bromfiets had getraceerd. Daarop zat een 14-jarige bestuurder die tot twee keer toe een stopteken negeerde. Hij kon even verderop toch worden aangehouden. Uiteindelijk bleek hij niets met de overval te maken te hebben. Wel bleek de scooter gestolen.

De overvallers zijn nog voortvluchtig. De politie is op zoek naar getuigen. De winkelmedewerker kon na behandeling door de GGD terecht bij Slachtofferhulp.

Bron: De Telegraaf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #514 Gepost op: 2 november 2010, 20:17:22
Je leest steeds vaker over de overvallen, wanneer leert de overheid/politie prio's te leggen?? Het is wachten tot de 1e winkelbediende zelf het recht in eigen handen neemt en ik neem het ze niet kwalijk :-X

(...)



En wat doet de overheid/politie fout volgens jou? Misschien kan je kritiek even toelichten?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #515 Gepost op: 2 november 2010, 20:32:24
Nou, ik heb het gevoel dat het opsporingspercentage niet bepaald hoog is. Je leest elke dag wel dat er weer hier en daar overvallen zijn gepleegd en het lijkt maar niet minder te worden  :-X
Dus in mijn ogen doet de overheid/politie er niet genoeg aan om het te stoppen, want als er veel aan gedaan werd, dan zou het toch minder moeten worden?
Helaas kan dat te maken hebben met de politiebezuinigen, dat weet ik helaas niet.
Verder denk ik ook dat veel overvallers denken: 'Ach, de straffen zijn toch laag, dus wat maakt het uit?'
Misschien eens signalen afgeven dat het echt niet kan, want blijkbaar is dit nu niet het geval of dus gewoon wachten tot een bijv een winkelier het recht in eigen handen neemt en als overheid dan geschokt zijn :o
Misschien dat iemand van de blauwe kant uitleg kan geven over het hele overval gebeuren en hoe groot het opsporingspercentage is?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #516 Gepost op: 2 november 2010, 20:34:43
Nou, ik heb het gevoel dat het opsporingspercentage niet bepaald hoog is. Je leest elke dag wel dat er weer hier en daar overvallen zijn gepleegd en het lijkt maar niet minder te worden  :-X
Dus in mijn ogen doet de overheid/politie er niet genoeg aan om het te stoppen, want als er veel aan gedaan werd, dan zou het toch minder moeten worden?
Helaas kan dat te maken hebben met de politiebezuinigen, dat weet ik helaas niet.
Verder denk ik ook dat veel overvallers denken: 'Ach, de straffen zijn toch laag, dus wat maakt het uit?'
Misschien eens signalen afgeven dat het echt niet kan, want blijkbaar is dit nu niet het geval of dus gewoon wachten tot een bijv een winkelier het recht in eigen handen neemt en als overheid dan geschokt zijn :o
Misschien dat iemand van de blauwe kant uitleg kan geven over het hele overval gebeuren en hoe groot het opsporingspercentage is?


Volgens mij hebben juist overvallen de hoogste prio bij het oplossen...




sylvester1986

  • Gast
Reactie #518 Gepost op: 2 november 2010, 20:45:57
Misschien dat iemand van de blauwe kant er uitleg over kan geven hoeveel impact de bezuinigen hebben op zulke zaken?

Ik las op deze website dat veel mensen geen aangiftes doen, omdat het toch niet zou helpen, klopt dit?
Dit kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #519 Gepost op: 2 november 2010, 20:50:36
Misschien dat iemand van de blauwe kant er uitleg over kan geven hoeveel impact de bezuinigen hebben op zulke zaken?

Ik las op deze website dat veel mensen geen aangiftes doen, omdat het toch niet zou helpen, klopt dit?
Dit kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.

Ik denk dat bij overvallen 99,9% van de mensen dit meld bij de politie

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8093297/__Slachtoffer_doet_zelden_aangifte__.html?sn=binnenland

Citaat
(...)
Vooral bij de 1,3 miljoen geweldsdelicten als bedreigingen en seksuele delicten wordt de politie erbuiten gehouden. Slechts 3 procent van de seksuele delicten leidt tot aangifte; bij bedreigingen is dit 11 procent. Veel slachtoffers vinden het voorval niet belangrijk genoeg, zo blijkt uit het CBS-onderzoek. Bij mishandeling wordt wel vaak de politie ingeschakeld. Ook vermogensdelicten zoals inbraak, diefstal van en uit de auto en zakkenrollerij worden meer gemeld. In twee van de drie gevallen stappen burgers voor dit misdrijf wel naar de politie.
(...)