Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 736340 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #530 Gepost op: 19 november 2010, 13:42:57
Heeft het doorgeven van verdachte zaken dan nog wel nut?

Gelderse politie beperkt jacht op winkelinbrekers

Nijmegen -  De politie Gelderland-Zuid rukt voortaan niet meer uit voor inbraken bij bedrijven en winkels. Volgens politiewoordvoerder Ben van Ingen Schenau moet het korps zuinig omgaan met de capaciteit: "Wij willen graag boeven vangen, maar het is zonde van onze tijd om midden in de nacht bij een kapotte winkelruit te staan."

Volgens Van Ingen Schenau gaat het om nieuw beleid. "We gaan wel ter plaatse als er een vermoeden is dat we de boef nog kunnen vangen, als er zeer sterke aanwijzingen zijn dat de daders nog binnen zijn, maar anders niet. Als de vogels al zijn gevlogen, heeft het voor ons geen zin daar te gaan staan."

Sporen

Ondernemers die 's nachts het slachtoffer worden van een inbraak, kunnen de volgende dag aangifte doen bij de politie. "De sporen lopen niet weg. De technische recherche komt toch niet midden in de nacht."

Van Ingen Schenau benadrukt wel dat voor woninginbraken een ander beleid geldt. "Woninginbraken hebben nog steeds de hoogste prioriteit bij ons, daarbij worden mensen echt in hun huiselijke omgeving aangetast en dat heeft veel persoonlijke impact. Maar bij een inbraak bij een bedrijf gaat het om economische schade, daar is de veiligheid niet zodanig aangetast dat mensen daar niet meer durven te werken." Ondernemers moeten zelf goed op hun spullen passen, benadrukt de woordvoerder.

Beveiligingsbedrijf Locked Safe Holland Security uit Hurwenen dat het nieuwe korpsbeleid gisternacht aan den lijve ondervond, is woedend. Medewerkers van het bedrijf spoedden zich in allerijl naar een inbraak bij een autodealer, maar kregen tot tweemaal toe te horen dat de politie niet kwam. "Voor mij als ondernemer is het koren op de molen, wij komen namelijk wel. Maar als rechtgeaarde Hollander vind ik het te gek voor woorden dat je geen beroep meer kunt doen op de politie", foetert eigenaar Toine Theunissen. "Als je geen dieven kunt overdragen, dan komen ze gewoon niet. Hier zakt je broek vanaf. Waar hebben we de politie dan nog voor?"

MKB-Nederland vindt de nieuwe werkwijze van het korps 'zorgelijk'. "Dit lijkt een soort vrijbrief voor dieven dat als je er maar snel in en er weer uit bent, dan komen ze toch niet", reageert Els Prins van VNO-NCW/MKB-Nederland. "Je kunt van een afstand niet beoordelen of de dader nog in de buurt is."

Bron: De Telegraaf


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #531 Gepost op: 19 november 2010, 17:29:56
Beveiligingsbedrijf Locked Safe Holland Security uit Hurwenen dat het nieuwe korpsbeleid gisternacht aan den lijve ondervond, is woedend. Medewerkers van het bedrijf spoedden zich in allerijl naar een inbraak bij een autodealer, maar kregen tot tweemaal toe te horen dat de politie niet kwam. "Voor mij als ondernemer is het koren op de molen, wij komen namelijk wel. Maar als rechtgeaarde Hollander vind ik het te gek voor woorden dat je geen beroep meer kunt doen op de politie", foetert eigenaar Toine Theunissen. "Als je geen dieven kunt overdragen, dan komen ze gewoon niet. Hier zakt je broek vanaf. Waar hebben we de politie dan nog voor?"

Daarin tegen loopt de politie ook heel erg vaak tegen het probleem aan dat een complete noodhulpauto (minimaal) anderhalfuur uit de lucht is omdat er bij een winkel een raam is ingegooid. De sleutelhouder (beveiliging) komt pas na 45 minuten aan kakken, de eigenaar van het pand komt helemaal niet en de politie kan op de afdichting gaan staan wachten.
Met de huidige capaciteit is dat gewoon een aanslag op de restdekking van een gebied ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #532 Gepost op: 19 november 2010, 18:38:21
Bij ons is de afspraak dat er binnen een kwartier een sleutelhouder is. Zo niet dan gaan we door. Werkt goed want binnen 20 minuten nagenoeg altijd een sleutelhouder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #533 Gepost op: 19 november 2010, 19:17:43
Bij ons is de afspraak dat er binnen een kwartier een sleutelhouder is. Zo niet dan gaan we door. Werkt goed want binnen 20 minuten nagenoeg altijd een sleutelhouder.

En dan laat je een bedrijfspand met een (compleet) ingeslagen winkelruit onbeheerd achter ... ?

Overigens zijn bij ons die afspraken er ook, maar dan moet je geen braakschade aantreffen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #534 Gepost op: 19 november 2010, 20:40:34
Jammer dat het kabinet geen geld heeft voor meer blauw op straat en loze beloftes maakt, daardoor krijg je dus deze dingen en heeft de burger straks het idee dat de politie helemaal nergens meer voor komt.
Ik heb zelf helaas vaak genoeg meegemaakt dat de politie gewoon onvoldoende capaciteit heeft voor bepaalde dingen en dat heeft mijn vertrouwen in de politie wel minder gemaakt.
Mocht ik ooit een inbreker betrappen bij mijn huis, dan zal ik eerlijk gezegd wel het recht in eigen handen nemen en dan pas de politie bellen en als de politie dan niet blij is, so be it.
Normaal zal de politie voor veiligheid moeten zorgen en als het door onvoldoende capaciteit niet zal lukken, dan zie ik het al gebeuren dat steeds meer burgers het recht in eigen handen neemt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #535 Gepost op: 19 november 2010, 21:04:46
Normaal zal de politie voor veiligheid moeten zorgen en als het door onvoldoende capaciteit niet zal lukken, dan zie ik het al gebeuren dat steeds meer burgers het recht in eigen handen neemt.

Kan je wel vertellen dat je aan het kortste eind gaat trekken ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #536 Gepost op: 19 november 2010, 21:26:04
Als een bewoner een inbreker betrapt en deze een pak slaag geeft, wie is dan fouter? Iemand die inbreekt of zichzelf 'verdedigt' ?
Je leest vaak genoeg dat iemand thuis bruut wordt overvallen en als dit maar vaak genoeg gebeurd en de daders in mijn ogen meer liefdevol worden behandeld dan slachtoffers, dan zou ik het niet gek vinden dat iemand, vroeg of laat, eigen rechter speelt.
Ik kan daar niet wakker om liggen, want dan moet je maar niet gaan inbreken.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #537 Gepost op: 19 november 2010, 21:42:45
Als een bewoner een inbreker betrapt en deze een pak slaag geeft, wie is dan fouter? Iemand die inbreekt of zichzelf 'verdedigt' ?
Je leest vaak genoeg dat iemand thuis bruut wordt overvallen en als dit maar vaak genoeg gebeurd en de daders in mijn ogen meer liefdevol worden behandeld dan slachtoffers, dan zou ik het niet gek vinden dat iemand, vroeg of laat, eigen rechter speelt.
Ik kan daar niet wakker om liggen, want dan moet je maar niet gaan inbreken.

Het is (inmiddels) zo dat een verdachte meer rechten heeft dan het slachtoffer ... Als een slachtoffer de dader mishandeld (en die doet gerust aangifte) dan zit het slachtoffer naast de verdachte in de cellengang ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #538 Gepost op: 19 november 2010, 22:26:12
Waarschijnlijk zal het slachtoffer zeggen dat het noodweer was, maar de inbreker zal zeker ontkennen, wie wint?
Opzich wel wat tegenstrijdig, want de politie wil extra ogen als het gaat om beveiligers, maar ze komen in Gelderland blijkbaar niet als er braakschade is en de verdachte is weg/ uit het zicht :-X
Wat gebeurd er als een beveiliger dus tijdens zijn surveillance inbraakschade ziet en de verdachte rent weg en wil daarvan melding maken bij de politie, dan komt hij van een koude kermis thuis en zal dan wel 2 x nadenken voor hij weer melding maakt bij de politie en dat lijkt me niet de bedoeling toch?


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #539 Gepost op: 19 november 2010, 23:19:55
laat ik de discussie ff verhelpen+

Afspraken rond bedrijfsinbraken verkeerd geïnterpreteerd
Regiopolitie Gelderland-Zuid, 19-11-2010 • De afgelopen week zijn in de media meerdere berichten verschenen, met betrekking tot de alarmopvolging door de politie, wanneer een inbraak in een bedrijf wordt gemeld. De beleidslijn die de politie Gelderland-Zuid daarbij hanteerde blijkt door het korps verkeerd geïnterpreteerd te zijn.


Na verificatie van de afspraken die landelijk zijn gemaakt blijkt dat het korps Gelderland-Zuid deze recent anders heeft uitgelegd dan dat ze bedoeld zijn. De landelijke beleidslijn die ook door het korps Gelderland-Zuid gevolgd gaat worden luidt als volgt:
Wanneer bij de politiemeldkamer een inbraak in een bedrijf wordt gemeld en er is door een sleutelhouder of bewakingsbedrijf vastgesteld dat er inderdaad is ingebroken, dan zal de politie altijd zo snel mogelijk ter plaatse gaan.

De politie betreurt dat de afgelopen tijd niet altijd is gehandeld op de manier die burgers van de politie verwachten. Tevens dat hierover bij meerdere personen en instanties onrust is ontstaan. Met dit bericht hoopt de politie Gelderland-Zuid alle onduidelijkheid te hebben weggenomen.
(03)
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er