Agent in uniform naar werkOm goed zichtbaar te zijn voor de burger moeten politieagenten in uniform van hun huis naar het werk reizen. Het liefst met de trein, tram, bus of fiets.
Dit plan is door de VVD-fractie in Roermond bij het politiekorps Limburg-Noord ingediend en krijgt mogelijk landelijke navolging. Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) noemt het 'een uiterst sympathiek idee'. De VVD-bewindsman wil er met het politieveld over in gesprek.
Ook de Tweede Kamer is enthousiast. "Het is een kleine ingreep die een goede bijdrage kan leveren aan meer zichtbaarheid van de politie", stelt CDA-Kamerlid Cörüz. VVD-Kamerlid Hennis noemt het een 'interessante gedachte'. PVV-Kamerlid Brinkman ziet agenten ook graag in uniform het openbaar vervoer pakken, maar voelt niets voor een verplichting.
Veiligheid
"Het is een simpel en effectief plan, waarmee alleen voordelen te behalen zijn", zegt Bert Achten van de VVD in Roermond. "Door agenten van hun huis naar het werk zoveel mogelijk te laten fietsen of met het openbaar vervoer te laten reizen, verhoog je het veiligheidsgevoel op straat en in de bus, tram en trein door de herkenbaarheid en aanspreekbaarheid. Als men bovendien de auto ook nog laat staan dien je ook nog eens het milieu."
Achten zegt het plan te hebben afgekeken van de Antwerpse politie die vanaf maart 2011 in uniform van hun werk moeten komen.
www.telegraaf.nlWaaruit wederom blijkt dat de politiek geen enkel idee heeft over de werktijden, verplichtingen en andersinds werkzaamheden van de politie. Op de tijden dat ik van en naar mijn werk ga rijden er nog helemaal geen bussen .... Daarnaast kost het mij ongeveer 2.5 uur om met het openbaar vervoer op mijn werk te komen. Daarnaast wordt ik betaald voor 8 uur werk op een dag (en werk ik 8.5 uur). Daarnaast zijn er nog tientallen bezwaren op te noemen ....