Fiscus lekt privégegevensAMSTERDAM - Criminele bendes kunnen steeds makkelijker bij fraudegevoelige informatioe van de belastingdienst. Soms met behulp van medewerkers van de fiscus zelf.
Het is de nachtmerrie van iedere belastingbetaler: een onbekende kaapt je fiscale identiteit, en gaat namens jou valse aangiftes doen of toeslagen incasseren. De teruggaven en toeslagen verdwijnen naar een vreemde bankrekening, waar het geld door de criminelen razendsnel contant wordt opgenomen.
Eenvoudig
Degene van wie de gegevens misbruikt zijn, ontdekt dit meestal te laat, is de verduisterde toeslagen kwijt en heeft in het geval dat er valse aangiftes zijn gedaan zelfs nog iets uit te leggen aan de Belastingdienst. De fraudemethode is lucratief en vrij eenvoudig.
Dit blijkt uit diverse recente fraudezaken. De Belastingdienst spreekt van 'incidenten waartegen keihard wordt opgetreden'.
Vandaag start in Amsterdam een proces tegen een criminele organisatie van vijftien mannen, die volgens justitie de afgelopen jaren op de eerder genoemde manier voor miljoenen euro's aan belastingteruggaven wisten te incasseren. De groep kocht naar eigen zeggen sofinummers en adresgegevens en zelfs de bijbehorende Digi-D codes van burgers via corrupte medewerkers van de Belastingdienst in Rijswijk.
Volgens Esther Vroegh, advocate van hoofdverdachte Nelson M., heeft justitie ook aanvankelijk een viertal belastingmedewerkers als verdachte aangemerkt.
'Fiscus lek'
"Uit het onderzoek blijkt dat de gegevens met usb-sticks en in boodschappentassen het pand van kantoor Toeslagen in Rijswijk werden uitgesmokkeld. Mijn cliënt is van mening dat het werkelijke lek bij de Belastingdienst zelf zit", aldus advocaat Vroegh, verdediger van een van de verdachte fraudeurs.
Caroline Waijers (35), moeder van twee kinderen, werd slachtoffer van deze brutale manier van frauderen. Ruim een maand geleden kreeg zij een brief van de Belastingdienst waarin haar 'bevestigd' werd dat ze een nieuw bankrekeningnummer had opgegeven voor het overmaken van de kinderopvangtoeslag. "Maar ik had helemaal geen nieuw rekeningnummer opgegeven. Toen ik dat doorgaf aan de fiscus, bleek het al te laat. Mijn geld was overgemaakt naar de rekening van een zekere 'Ai Farah', waar na onderzoek van de FIOD nog veel meer toeslagen, ook van anderen, aan betaald waren. Er bleek geen enkele vorm van controle toegepast te zijn."
Alert
De Belastingdienst spreekt van 'buitengewoon brutale fraudeurs' waartegen maatregelen zijn getroffen. Een woordvoerster adviseert belastingbetalers alert te zijn. "Wij melden wijzigingen in adres- en bankgegevens altijd terug aan de klant. Trek direct aan de bel als er een vermoeden van misbruik is."
Bron:
TelegraafAls het hier al mis gaat, hoe goed is dan bijvoorbeeld de opslag van de vingerafdruk geregeld??