Lekker handig met al die rotondes in NL.Nederland staat extra lange vrachtwagens toeDEN HAAG - Extra lange en zware vrachtwagens worden in Nederland toegestaan op de weg. Dat maakte minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) donderdag bekend. De minister zegt daarmee vooruit te lopen op Europa, dat internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt.
Uitgebreide proeven tonen volgens de minister aan dat dit type vrachtwagen zuiniger en daarmee goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens. De extra lange en zware vrachtwagens, ook wel LZV's genoemd, kunnen tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone truck.
Afgelopen jaar reden er in Nederland vierhonderd van deze LZV's. Door deze vrachtwagens niet langer in een proef maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant hierin te investeren, aldus Schultz.
Efficiënt transport„Doordat er per LZV meer vervoerd kan worden, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor het milieu”, stelt de minister. Zij vindt het dan ook „onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen”.
Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV's en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Volgens de minister vrezen tegenstanders van de extra grote trucks dat deze vorm van transport, goederenvervoer over het spoor ontmoedigt. Maar Schultz vindt dat wat dat betreft „water, spoor en weg elkaar vooral moeten aanvullen”.
Beren op de wegBelangenclubs zien nog wel wat beren op de weg voor het toestaan van extra lange en zware vrachtwagens op de Nederlandse wegen, hoewel ze niet geheel tegen zijn. „Kijk goed naar de veiligheid van kwestbare weggebruikers als voetgangers en fietsers”, aldus Veilig Verkeer Nederland. „We maken ons zorgen als ze in groten getale buiten de autosnelwegen rijden”, zei de Fietsersbond.
Ook de ANWB is beducht voor de verkeersveiligheid, maar ziet geen reden om tegen het plan te zijn. Volgens Veilig Verkeer Nederland, dat vooralsnog ook geen bezwaar heeft, blijkt uit de proef die is gedaan dat de extra lange en zware vrachtwagen onder voorwaarden goed is in te passen in het verkeer.
Bron:
Telegraaf