Politie verricht arrestatie in de tunnel op Centraal Station Rotterdam twee jaar geleden:
Archiefbeeld augustus 2009, hardhandige arrestatie op Rotterdam CS
Bron: RTV Rijnmond www.youtube.com/rtvrijnmond
Hoort dit bericht bij.
Geen straf voor 'opstandige' student16 juni 2011Een slepende rechtszaak rond een student die in 2009 was gearresteerd op Rotterdam CS is geëindigd in een vrijspraak. De 27-jarige Baris Ozturk zou het werk van de politie hebben belemmerd in de voetgangerstunnel van het Centraal Station.
Agenten wilden destijds enkele schreeuwende jongeren staande houden, toen Ozturk zich bij de groep voegde. Volgens de politie weigerde hij weg te gaan. Ozturk werd geduwd, onderuit geschopt en aan zijn haren meegesleurd.
Beelden van arrestatieDe Rotterdamse student commerciële economie deed aangifte tegen de politie. De hardhandige arrestatie was opgenomen door de broer van Baris en zijn vertoond op TV Rijnmond. Het leidde tot een debat in de Rotterdamse politiek, waarbij de PvdA de aanhouding veroordeelde, maar Leefbaar Rotterdam het voor de politie opnam.
Justitie besloot uiteindelijk de agenten niet te vervolgen: het toegepaste geweld was niet buitensporig. Wel moest Baris Ozturk zich voor de rechter verantwoorden, omdat hij het bevel van de politie om weg te gaan had genegeerd.
Na meerdere zittingen is er nu pas, na twee jaar, een uitspraak. Justitie eiste een boete van 150 euro, maar Baris Ozturk gaat vrijuit. De rechter vond onder meer dat Ozturk geen strafbaar feit pleegde door te blijven staan.
Twee jaar gestredenDe Rotterdammer reageerde opgelucht op het vonnis: "Ik wist dat ik niets verkeerds had gedaan. Ik heb twee jaar gestreden. Nu kan ik weer aan mijn toekomst denken, want met een strafblad is het toch lastiger om je dromen te realiseren".
Zijn advocaat, mr. S.C. van Paridon, ziet nog kansen om de Rotterdamse politie alsnog aan te klagen. "Ik moet dan naar het gerechtshof stappen. Zeg maar: de procedure volgen zoals dat in het Wildersproces is gegaan. Het staat eigenlijk vast dat mijn cliënt is mishandeld. Maar de politie heeft ook gelogen over het incident".
Rol agenten 'onverkwikkelijk'Van Paridon ziet zich gesterkt door het vonnis van de rechter. Die noemde het 'onverkwikkelijk' dat de betrokken agenten aanvankelijk niet volledig hadden gerapporteerd over de arrestatie. Pas na het vertonen van de beelden die de broer van Baris Ozturk had opgenomen werd het proces verbaal compleet.
Van Paridon: "Ze hebben toen hun bevindingen aangepast. Dat betekent dat ze eerst hebben gelogen. In zo'n samenleving moet je niet willen leven waarin de politie niet de waarheid spreekt. Ik overweeg daarom serieus om naar het hof te stappen om te vragen de agenten te vervolgen".
Bron:
rtvrijnmond