Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 734704 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2200 Gepost op: 28 januari 2016, 18:03:10
Experiment met wielklem om openstaande boetes te laten betalen

Laatste update: 28-01-2016 | 14:41

Rotterdam, Amersfoort, Roermond - Op kleine schaal gaat de politie experimenteren met de wielklem als middel om mensen te bewegen hun openstaande verkeersboetes te betalen. De wielklem wordt alleen bij personenauto’s toegepast en als na drie dagen wielklem de boete nog niet betaald is, wordt de auto weggetakeld en overgebracht naar de Domeinen in Soesterberg.

De politie in de Eenheid Rotterdam en in de gemeenten Amersfoort en Roermond gaan testen of deze extra stap in de afhandeling van het dwangmiddel ‘buitengebruikstelling van voertuigen’ mensen stimuleert om openstaande boetes toch te betalen, zodat de auto niet weggesleept hoeft te worden. In de drie proefgebieden kregen al zo’n 2000 mensen een brief met de aankondiging dat bij niet betalen van hun boetes vanaf  1 februari hun voertuig mogelijk een wielklem krijgt. Het aanbrengen en verwijderen van de wielklem wordt tijdens de pilot, op aangeven van de politie, uitgevoerd door een sleepbedrijf.

Tijd en geld
De pilots zijn ook bedoeld om te testen of deze werkwijze de politie minder tijd kost en goedkoper is. Het laten wegtakelen van de voertuigen en de bijbehorende administratie kost de politie nu veel tijd. Ook zijn de boete, sleep- en stallingskosten vaak hoger dan de waarde van de auto.

Niet zomaar
Een auto wordt niet zomaar buiten gebruik gesteld. Daar gaan enkele stappen en een flinke periode aan vooraf. Als iemand een boete niet tijdig betaalt aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), volgen één of twee aanmaningen met verhogingen van respectievelijk 50 en 100 procent. Daarna kan er  verhaal genomen worden op de bankrekening en tot slot kan een deurwaarder worden ingezet. Als dat allemaal niet helpt, geeft het CJIB de opdracht tot innen van de boete aan de politie. Ook die geeft de betrokkene – als de agent aan de deur komt – nog een kans om te betalen. Mocht die persoon nog niet betalen, dan heeft de politie dankzij de Wet Mulder een aantal dwangmiddelen ter beschikking, waaronder de buitengebruikstelling.

Tot 1 juni
De pilot duurt van 1 februari tot 1 juni 2016. Er wordt tussentijds en na afloop van de pilot geëvalueerd. Op grond van daarvan wordt besloten of deze nieuwe werkwijze landelijk wordt ingevoerd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2201 Gepost op: 29 januari 2016, 21:58:56
Citaat van: Live link=msg=1402415 date=1453933963
Vijf aanhoudingen na vondst Kalasjnikovs, Glocks en drugs

Verdachte wapenhandel ook aangehouden voor dodelijk schietincident

Laatste update: 29-01-2016 | 16:46

Rotterdam - De 26-jarige Rotterdammer die dinsdag 26 januari werd aangehouden in een woning in Rotterdam-Zuid op verdenking van illegale wapenhandel, wordt ook in verband gebracht met een schietincident op de Burgemeester Meineszlaan in Rotterdam. Op donderdagavond 10 december 2015 kwam hierbij een 39-jarige man om het leven en raakte een 23-jarige man zwaar gewond.

Donderdagavond 10 december troffen agenten om kwart over 10 voor een huis aan de Burgemeester Meineszlaan een 23-jarige gewonde man uit Sint Maarten aan, de bewoner van dat huis. Binnen lag het lichaam van de 39-jarige René Francis Paul, die sinds 6 december bij hem logeerde. Hij was in Nederland om een vrachtwagen met een kraan te kopen. René Francis Paul en het gewonde slachtoffer kenden elkaar uit Sint Maarten waar Paul woonde.

In december van het afgelopen jaar werden een 23-jarige Rotterdammer en een 21-jarige man uit Lelystad aangehouden. Het team van rechercheurs dat onderzoek doet naar het ernstige misdrijf heeft aanwijzingen dat de dinsdagochtend aangehouden Rotterdammer betrokken was bij het schietincident. Hij is vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

De man werd dinsdag aangehouden met vier anderen. Bij doorzoekingen in woningen in Schiedam en Rotterdam werden zeven vuurwapens, waaronder drie Kalashnikovs, gevonden. De andere vier werden in Schiedam aangehouden. Van hen is er een vrijdag voorgeleid aan de RC. Deze vier worden niet in verband gebracht met het schietincident in Rotterdam.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2202 Gepost op: 4 februari 2016, 17:59:09
Citaat van: Live link=msg=1402388 date=1453929881
Dagelijks 1500 tot 2000 agenten voor vluchtelingenvraagstuk

Politie moet 697 keer komen opdraven bij Brabantse azc's, Oisterwijk scoort het hoogst

https://www.youtube.com/watch?v=AkhGohJdDLE
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 2 feb. 2016



Ruim vijfhonderd incidenten in Drentse asielzoekerscentra

https://www.youtube.com/watch?v=JhqQdYFZdjA
RTV Drenthe
Gepubliceerd op 2 feb. 2016
Citaat
In de Drentse asielzoekerscentra zijn vorig jaar 507 incidenten geweest. Dat meldt de politie. De meeste incidenten waren in het asielzoekerscentrum (azc) in Hoogeveen. De politie kreeg 152 meldingen binnen vanuit dat azc. Volgens burgemeester Karel Loohuis zitten er dubbeltellingen in de cijfers en gaat het in werkelijkheid om 103 meldingen.
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #2203 Gepost op: 6 februari 2016, 13:49:20
Vermiste na 55 jaar gevonden

Driebergen - Na 55 jaar is Nederlands langst vermiste op politie.nl afgebeelde persoon gevonden. Het Landelijk Bureau Vermiste Personen van de politie hield aanvankelijk een slag om de arm, maar heeft nu voldoende bewijs om dit te bevestigen.

Jopie de Haas verdween in 1960 uit Amsterdam. Haar toen 3-jarige dochter Roos schakelde in 2008 Tros Vermist in en ook het Landelijk Bureau Vermiste Personen spande zich in om de vrouw te vinden. In binnen- en buitenland werd geprobeerd om een spoor van de vermiste vrouw te vinden. Na enkele teleurstellingen lijkt het in december 2015 raak. Bij een hernieuwde zoekslag op internet vindt Carlo Schippers van het Landelijk Bureau Vermiste Personen een enkele aanwijzing over het overlijden van Johanna “Dehaas”, zoals haar achternaam veramerikaanst is, in 2010 op Vancouver Island in Canada. Carlo besluit dat het noodzakelijk is de dochter te informeren, maar wil meer zekerheid alvorens de zaak definitief te kunnen sluiten. Via contact met de Canadese Royal Canadian Mounted Police (RCMP) krijgt hij meer informatie over Jopies leven in Canada. Nadat hij dochter Roos hiervan op de hoogte heeft gebracht zoekt ze direct de media op. Medio januari berichtten media dat Jopie de Haas uit Amsterdam na vijfenvijftig jaar is gevonden en al vijf jaar op een Canadees kerkhof ligt.

Zekerheid
Carlo is al jaren betrokken bij de zaak. Hij hield medio januari, na berichten in de media, een slag om de arm. 'De kans was groot dat het om deze vrouw ging, maar we moesten nog een aantal zaken natrekken met behulp van de lokale autoriteiten. Bijvoorbeeld om - een overigens slechts denkbeeldige - identiteitsfraude uit te sluiten. Via de begrafenisondernemer zocht Roos contact met haar nieuwe familie. Ook dat leverde veel aanvullende informatie en officiële documenten op. Zoals de overlijdensakte van Jopie de Haas en zelfs geboorteaktes van haar ouders. De namen en de geboortedata, alles klopt. Op basis daarvan kan ik zeggen dat ik geen twijfel meer heb.'

Zaak sluiten
De zaak kan nu administratief worden afgesloten door de eenheid Amsterdam. Carlo: 'Ik heb hen geïnformeerd en de akte van overlijden verstrekt. Ook heb ik alle internationale instanties geïnformeerd waardoor Jopie niet langer als vermist geregistreerd staat en ook daar, bijvoorbeeld bij Interpol het dossier afgesloten kan worden. Ook wordt bij het NFI het DNA van haar dochter verwijderd.'

Roos is inmiddels al op bezoek geweest bij haar jongere halfbroer en -zusters in Canada, kinderen uit een huwelijk van Jopie de Haas en een Canadese man.

LBVP
Het Landelijk Bureau Vermiste Personen (LBVP) is het nationale expertisecentrum vermiste personen. Het bureau is gepositioneerd binnen de Dienst Landelijke Operationele Samenwerking. Het LBVP heeft een coördinerende rol op landelijk niveau op het gebied van vermissingen. Deze coördinerende rol betekent het ondersteunen van de eenheden bij vermissingszaken. Naast deze rol heeft het bureau een aantal specifieke taken op het gebied van advies, verwerking en toetsing en kennis en onderzoek. Zo adviseert zij over de inzet van opsporingsmiddelen incl. Amber Alerts, verwerkt zij tips, registreert en monitort zij vermissingen en beheert zij de DNA-databank. Tevens coördineert en verbindt zij bij internationale vermissingen en behandelt zij Interpol berichten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2204 Gepost op: 27 februari 2016, 10:01:11
Interview met de nieuwe korpschef:

Erik Akerboom: Ik zie een politiekorps dat kraakt

INTERVIEW Erik Akerboom, de nieuwe korpschef van de Nationale Politie, gaat zijn 65.000 medewerkers veel meer ruimte geven. Na de reorganisatie van de afgelopen jaren waarin 26 korpsen werden opgeheven, stuurt het hoofdbureau in Den Haag de politie centraal aan. Akerboom vindt deze nieuwe structuur 'te rigide'.


Hij komt thuis. Zo voelt hij dat tenminste. Erik Akerboom maakte de afgelopen jaren een uitstapje naar het ministerie van defensie, waar hij als secretaris-generaal een grote reorganisatie leidde waarbij 10.000 banen verloren gingen. Daarvoor was hij de opvolger van Tjibbe Joustra als Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en veiligheid. Maar nu is hij er weer, terug in de club waar hij als 21-jarige officier begon.

Gepokt en gemazeld zogezegd, om in de hoogste functie als korpschef een toch wat gekneusde organisatie in het zadel helpen. De Nederlandse politie is afgelopen drie jaar onder leiding van Akerbooms voorganger Gerard Bouman omgevormd van 26 korpsen tot één nationale organisatie. Dat deed pijn. Op zijn bureau treft Akerboom de verweerschriften van 7000 medewerkers, die het niet met hun overplaatsing of functieverandering eens zijn. Maar tijdens die verbouwing stond de wereld niet stil. Met de opkomende terreurdreiging en de grote aantallen vluchtelingen kreeg de politie nieuwe taken.

Veel politiemensen zijn erg enthousiast met uw komst, maar ze benijden u niet. Moeten we u eigenlijk wel feliciteren?
"Zeker! Het is een eervolle functie, maar ik zeg er eerlijkheidshalve bij: ook een hele zware. Ik weet waar ik aan begin. Het is een megaklus."  

Het gerucht gaat dat u niet spontaan heeft gesolliciteerd.
"Nee, er is een appèl op mij gedaan. Ik werkte nog maar drie jaar bij defensie. Ik heb natuurlijk wel met een schuin oog meegekeken naar wat er bij de politie gebeurde, en toen ik van verschillende kanten verzoeken kreeg om weer over te stappen, zag ik dat ik buiten de politie ervaring heb opgedaan die ik als korpschef heel goed kan gebruiken."  

Uw voorganger Bouman zei bij zijn afscheid dat de verbouwing bij de politie er zo'n beetje opzit, en zijn opvolger slechts de plinten hoeft af te lakken. Ik neem aan dat uw ambitie groter is.
"Die uitspraak van Bouman is een understatement. Ik zou liever zeggen: de verbouwing is nog in volle gang. Het omvormen van een grote organisatie doe je niet in een paar jaar. Ik zie een politiekorps dat kraakt en dat baart mij zorgen."  

 
Ik vraag me af of de politie zonder extra geld kan blijven doen wat ze nu doet. Om over innoveren nog maar niet te spreken
Waar doet het pijn?

"Natuurlijk eerst de reorganisatie zelf. Dat is ook logisch. Maar je kunt als politie niet de deuren een tijdje sluiten totdat de zaak is opgelost. Het werk gaat door, en hoe. Afgelopen jaren is de politie geconfronteerd met twee ontwikkelingen die een enorm beroep op ons doen: de terroristische dreiging én de toestroom van vluchtelingen. Juist in onzekere tijden is de politie het anker. De politie kreeg hiermee te maken in een periode van financiële tekorten. Die krapte verdraagt zich niet met de werklast. "  

Ik hoor het al: u wilt meer geld?
"Er wordt nu onderzoek naar gedaan, want een vraag naar extra budget moet goed onderbouwd zijn. Op de uitkomsten loop ik niet vooruit. Maar ik vraag me af of de politie zonder extra geld kan blijven doen wat ze nu doet. Om over innoveren nog maar niet te spreken."  

Er wacht een 'megaklus', maar wat gaat u als eerste aanpakken?
"Ik ga niet met een haakse bocht vanaf volgende week de reorganisatie terugdraaien, maar ik wil wel meer ruimte voor de politiemedewerkers in het land. De afgelopen jaren zijn door de omvorming van de organisatie veel taken gecentraliseerd. Dat was ook nodig om één korps te worden, en dat als zodanig in te richten. Om de IT-systemen aan te sluiten, de inkoop te regelen, in zijn algemeenheid: om efficiënter te worden en de verkokering binnen al die verschillende korpsen achter ons te laten. Nu moeten we op zoek naar een nieuwe balans. De politie bestaat uit gemotiveerde dienders, die niet alles voorgeschreven willen krijgen, maar op straat hun eigen keuzes moeten maken. Dat is de essentie van het politievak."  

U bedoelt dat de politie na drie jaar centraliseren weer decentraal gaat?
"Nee, de politie blijft één gebouw. Maar in het land is vraag naar meer lokale flexibiliteit. Een simpel voorbeeld. Nu krijgen alle grote steden, middelgrote gemeenten en buitengebieden hetzelfde aantal en type voertuigen. Op de ene plek zijn er nu te veel auto's, op de andere te weinig, en op een derde locatie willen ze juist motoren, óf fietsen. Je moet als leidinggevende ter plekke werk op maat kunnen leveren. Dat kan niet vanuit Den Haag. We moeten daarin minder rigide zijn. Hetzelfde geldt voor de inzet van wijkagenten, of andere accenten die in het politiewerk worden gelegd. Laat de regionale eenheden dat zelf regelen. Zoek meer toenadering tot de burgemeesters. Wel natuurlijk binnen de kaders die we landelijk hebben afgesproken."  

Dus strenge kaders, en daarbinnen veel vrijheid. Dat klinkt als Maria Montessori.
"Ik noem het liever 'vernieuwend werken'. Ik was laatst op het politiebureau in Boxtel, waar ze volgens dit principe werken. Chefs laten heel veel taken over aan hun medewerkers, die daardoor gemotiveerd en enthousiast op zoek zijn naar oplossingen. Ik hoef alleen maar het voorbeeld van de roofvogels te noemen die worden getraind om drones uit de lucht te grijpen, en iedereen weet wat ik bedoel. Daar moet het om gaan. Als leidinggevende moet je zulke experimenten alleen maar water geven. Dan groeien ze vanzelf, zodat ze onderdeel van de grote organisatie worden. Dat is een voortdurende reorganisatie van onderen af. Het is ook de enige manier om als politie aansluiting te houden bij de snel veranderde samenleving. Dat kan niet vanuit een centrale kolos. En let op: als we die aansluiting niet langer hebben, worden we als politie irrelevant."  

In 1985 schreef u als student aan de Nederlandse Politie Academie de scriptie 'Struisvogelpolitie(k)'. Is die nog actueel?
"Absoluut. Ik schreef dat de politiek en het bestuur, en de uitvoerende politie, twee gescheiden werelden lijken, maar dat zij niet zonder elkaar kunnen. Ze moeten zich veel meer met elkaar bemoeien."  

Horen we hier een nieuwe Eric Nordholt, de eigenzinnige Amsterdamse korpschef die in de jaren negentig de politiek de oren waste?
"Nee, ik ben volstrekt mezelf. Voor alles is een plaats en een tijd, en ik denk dat de politie niet achteraf de politiek moet bekritiseren, maar in het voortraject veel meer moet meedenken, invloed uitoefenen op te nemen beslissingen. "Als politie pakken we de brokken op, dat is ons werk, maar hoe groot die zijn kunnen we vaak zelf bepalen."


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2205 Gepost op: 29 februari 2016, 12:57:29


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2206 Gepost op: 4 maart 2016, 15:27:48
Het ziekteverzuim bij de politie is extreem hoog. Vorig jaar zat 7 procent van alle agenten ziek thuis; per dag zijn dat 4600 mensen. De voorzitter van de centrale ondernemingsraad wil een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken van het ziekteverzuim. lees verder


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2207 Gepost op: 8 maart 2016, 09:03:08


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #2208 Gepost op: 8 maart 2016, 14:22:06
Citaat van: RAdeR link=msg=1411455 date=1457424188
http://www.youtube.com/watch?v=4-ig0b_TIy8

Knullig, maar je moet wat.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg