Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 743594 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #2250 Gepost op: 14 mei 2016, 08:16:54
Politie is zo'n politieke 'no go area' dat helemaal niemand de effiencyvraag durft te stellen. Om de reacties maar op voor te zijn: inefficiënte organisaties kenmerken zich doordat er keihard gewerkt kan worden, maar dat de resultaten onzichtbaar blijven voor de zwoegers. Ander kenmerk is dat er meer regels zijn dan dat er mensen in de organisatie werken, werken dan in de zin van productief aan het gewenste maatschappelijk effect bijdragen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2251 Gepost op: 14 mei 2016, 11:10:24
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1423989 date=1463206614
Politie is zo'n politieke 'no go area' dat helemaal niemand de effiencyvraag durft te stellen. Om de reacties maar op voor te zijn: inefficiënte organisaties kenmerken zich doordat er keihard gewerkt kan worden, maar dat de resultaten onzichtbaar blijven voor de zwoegers. Ander kenmerk is dat er meer regels zijn dan dat er mensen in de organisatie werken, werken dan in de zin van productief aan het gewenste maatschappelijk effect bijdragen.

En daar is de politie echt niet uniek in !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2252 Gepost op: 30 mei 2016, 18:08:49
Gebruik geweld door politie blijft constant

Laatste update: 30-05-2016 | 14:37
Woordvoering: Landelijke woordvoering nationale politie

Nederland - Het gebruik van geweld door de politie is de afgelopen jaren vrijwel constant gebleven. Dat wordt zichtbaar nu de cijfers over 2015 bekend zijn. In totaal zijn in dat jaar 10.233 geweldsformulieren opgemaakt.

In vergelijking met 2014 is het beeld vrijwel stabiel. Toen zijn 10.745 formulieren opgemaakt. Het gaat om de hele range van geweld: fysiek geweld, het gebruik van pepperspray of wapenstok, de inzet van een diensthond, het dreigen met een vuurwapen of het lossen van een (waarschuwings)schot.

Elk incident geregistreerd
De cijfers over de jaren 2010 tot 2013 laten hogere aantallen zien; rond de 14.000 per jaar. Dit komt doordat de cijfers toen op een andere manier verzameld werden. Agenten registreren hun inzet bij elke melding en/of incident. Als zij geweld hebben moeten gebruiken, vermelden ze dit in de registratie en voegen ze een geweldsformulier toe. Tot 2015 zijn de registraties geteld in plaats van de geweldsformulieren.

Zuivere methode
Bestudering van deze registraties leerde echter dat in 2015 bijna tweeduizend keer ‘inzet hond’ was geregistreerd (en opgevat als geweldgebruik). Terwijl in verreweg de meeste gevallen de hond in de auto was gebleven, naar sporen had gezocht of had gesurveilleerd in een horecagebied zonder ingezet te zijn. En er dus geen geweldsformulier nodig was.
Daarom is besloten de cijfers over 2015 volgens een meer zuivere methode te verzamelen: door de geweldsformulieren zelf te bekijken. Om een vergelijking mogelijk te maken zijn de cijfers van 2014 speciaal genoteerd volgens de nieuwe registratiewijze. Dit leverde een vrijwel constant beeld op.

Geweld is uiterst middel
Het korps streeft naar meer eenduidige definities en een gelijke registratie van alle geweldsaanwendingen door alle eenheden. Het gebruik van geweld is voor de politie altijd een uiterst middel; het wordt alleen ingezet als andere middelen niet slagen en er geen alternatief meer is. Al het gebruikte geweld is beoordeeld op proportionaliteit, subsidiariteit en rechtmatigheid.

Het Wob-verzoek Geweldaanwending 2015 staat op Politie.nl

‘Als het moet gebruiken we geweld, maar wel zo kort en krachtig mogelijk en altijd beheerst’


Laatste update: 30-05-2016 | 16:45

Oost-Nederland - “Van de politie wordt verwacht dat zij de veiligheid bewaakt en daarin mogen we ver gaan; verder dan wie ook. We mogen als enige organisatie zelfs geweld gebruiken als het echt niet anders kan, maar dat doen we op een hele verantwoorde manier”, aldus Peter Slort, lid van de leiding van de politie in Oost-Nederland naar aanleiding van gepubliceerde cijfers over geweldsgebruik door de politie (de link vindt u op deze pagina).

De politie wordt elke dag geconfronteerd met ruzies, bedreigingen en vechtpartijen en zelf liggen politie-agenten ook wel eens onder vuur (soms heel letterlijk). Peter Slort: “De kunst is dan om met praten mensen tot andere inzichten te brengen en te laten stoppen met het veroorzaken van ellende. Dat lukt ons in het algemeen heel goed, ook al zie je dat niet altijd in het nieuws terug”.

Maar het lukt niet altijd om mensen met praten tot rust te brengen.
“Zeker, soms moeten we extra middelen inzetten. Onze taak is dat we een einde maken aan bijvoorbeeld vechtpartijen. Als praten niet lukt dan moeten we soms geweld gebruiken.

Daar zit trouwens wel een opbouw in want ons geweld moet wel in verhouding staat tot het strafbare feit. Als praten niet lukt, dan kan soms een duw helpen of anders een tik. Geweld kan nodig zijn, maar dat moet wel op een verantwoorde manier gebeuren. Geweld moet kort en effectief worden toegepast en zo veilig mogelijk voor omstanders, verdachten en politiemensen”.

Gebeurt het ook altijd kort en krachtig?
Peter Slort: “In ieder geval zo kort en krachtig mogelijk. Het moet duidelijk zijn dat de politie de baas op straat is. Als er iemand moet worden aangehouden en die verdachte verzet zich, dan is het eind van het liedje dat die verdachte ook wordt aangehouden en meegenomen naar het bureau; een andere keuze hebben we niet. We willen dat dat zo snel mogelijk gebeurt, maar we kunnen ons niet terugtrekken; waar we aan beginnen, maken we ook af.

Peter Slort tijdens een training

Politie-agenten worden door en door getraind om op een verstandige en zo veilig mogelijke manier op te treden en dat brengen ze ook in de praktijk”.

Wat gebeurt er als een agent geweld heeft gebruikt?
Peter: “In dat geval wordt een zogenaamde geweldrapportage gemaakt waarin wordt beschreven wat de aanleiding was en welk geweld is toegepast. Dat wordt elke keer weer getoetst op of het correct is verlopen. Als er geschoten is waardoor iemand gewond is geraakt, volgt er een onafhankelijk onderzoek door de Rijksrecherche.

Maar los daarvan, reken er maar op dat agenten zelf ook hierover praten, zeker als er geschoten is. Dan hebben ze het over hoe  we het anders hadden kunnen doen, waren er alternatieven? Agenten zijn heel serieus met hun vak bezig en geweld is een zwaarwegende verantwoordelijkheid. En ik vind dat mijn collega’s die verantwoordelijkheid in het algemeen echt goed oppakken.

Wat zeggen jou de cijfers over geweld die vandaag zijn gepubliceerd?
Peter: “Die laten zien dat mijn collega’s een stap naar voren zetten als er onveiligheid is. Zij deinsen niet terug als er gevaar is en dat moet iedereen een gerust gevoel geven. Maar tegenover de 1200 geweldstoepassingen staan vele duizenden interventies met ons allersterkste wapen: onze mond”

(2016) Geweldgebruik door politie
https://www.politie.nl/wob/korpsstaf/2016-geweldgebruik-door-politie.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #2253 Gepost op: 30 mei 2016, 21:14:13
"Politie-agenten worden door en door getraind om op een verstandige en zo veilig mogelijke manier op te treden en dat brengen ze ook in de praktijk”

Huh wat
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


tdmjohnny

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #2254 Gepost op: 31 mei 2016, 19:00:00
Deze stelende, coke snuivende, schietgrage racist heeft het even helemaal gehad  ..begrijp ook helemaal niet dat onze leiding (managers) niet ingrijpt  en echt achter hun personeel gaan staan (http://sjuulparadijs.nl/nordholt/)  en al helemaal niet om nog steeds medewerking te verlenen aan de vuilspuitende persmuskieten... :-\


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2255 Gepost op: 27 juni 2016, 16:34:32
Minder administratie en slimmer politiewerk
Laatste update: 27-06-2016 | 15:12

Nederland - Het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie en het Openbaar Ministerie namen in 2011 het initiatief om overbodige administratieve lasten weg te nemen, slimmer politiewerk te bevorderen en het vakmanschap te versterken. Deze ambitie wierp de in vier jaar tijd vruchten af. Dat blijkt uit de Eindrapportage Administratieve Lastenverlichting Politie die minister Van der Steur op 27 juni naar de Tweede Kamer stuurde. Ook al merken collega’s de resultaten niet direct, toch motiveren de bevindingen om langs deze weg verder te gaan, vindt korpschef Erik Akerboom.

De afgelopen jaren zijn meerdere maatregelen genomen om de administratieve lastendruk terug te dringen. Tegelijkertijd is ingezet op het vergroten van de professionele ruimte voor de politiemedewerkers en het sturen vanuit vertrouwen – twee belangrijke cultuurambities van het korps. Er moest en moet echt wat veranderen om een eind te maken aan onnodige protocollen, overbodige en hinderlijke administratie en zowel regels als lasten die niet meer in verhouding staan tot het doel. Overbodige lasten opruimen en nieuwe administratieve lasten structureel voorkomen, vraagt om een andere manier van denken en doen. Dat vraagt om een cultuur waarin de professionele ruimte van iedere medewerker helder is en het korps meer kan sturen op en met vertrouwen.

Enthousiast
In zijn brief aan de Tweede Kamer stelt minister Van der Steur vast dat de door zijn voorganger toegezegde lastenvermindering is gerealiseerd. Uiterlijk 2015 diende vijfduizend fte’s aan productiviteitswinst te zijn bereikt. Dit is gelukt: de ‘aanval op de bureaucratie’ heeft de politie uiteindelijk zo’n 5500 fte’s aan productiviteitswinst opgeleverd, terwijl de operationele sterkte van 49.500 fte’s ongewijzigd bleef. Overeenkomstig de afspraak met de Tweede Kamer kwam de lastenvermindering volledig ten goede aan de primaire politietaken. ‘Met de korpschef ben ik enthousiast over de innovatieve aanpak en resultaten van de politie met vernieuwend werken en verwacht ik dat deze positief zal (blijven) bijdragen aan een goed functionerende politie’, schrijft de minister.

Lekkende kranen
De resultaten zijn langs drie wegen bereikt:

*Overbodige administratie wegnemen, bijvoorbeeld door de veertien meest gebruikte formulieren van de
  Basisvoorziening Handhaving te vereenvoudigen en door communities in te zetten voor recherche en
  basisteams.

*Het dichtdraaien van lekkende bureaucratische kranen, onder meer door de reflex tegen te gaan om alles
  in voorschriften vast te leggen en door de bewustwording te stimuleren over de eigen rol en bijdrage van
  medewerkers aan de (aanpak van) bureaucratie. De publicaties over "Rijker verantwoorden" en "Professionele
ruimte" droegen hieraan bij.

*Het voorkomen dat er bureaucratische kranen bijkomen. Zo analyseert het Voorwasteam van het Ministerie
  van Veiligheid en Justitie samen met het korps welke impact (nieuwe) wet- en regelgeving heeft op de
  politietaken. Samen proberen zij nieuwe lasten te voorkomen en lastenluwe oplossingen aan te dragen.

Minder zichtbaar
Absoluut goed nieuws, vindt korpschef Erik Akerboom: ‘Al begrijp ik heel goed dat medewerkers zich afvragen waarom zij in de praktijk betrekkelijk weinig merken van deze lastenverlichting. Dat komt doordat het terugdringen van overbodig werk heel versnipperd is. Het gaat om minuten werk van iedere collega, die bij elkaar opgeteld uitkomen op 5500 fte’s. Dat maakt het minder zichtbaar en tastbaar. Tegelijkertijd komen er nieuwe regels en wetgeving bij. Dat leidt weer tot nieuwe administratieve lasten. Daarom is het belangrijk dat we hier continu zicht op blijven houden. Het voorkomen van zulke nieuwe lasten vormde dan ook een belangrijk onderdeel van de aanpak. De positieve eindrapportage motiveert om langs deze weg verder te gaan.’

Mooi voorbeeld
Het programma Administratieve Lastenverlichting en de Eenheid Oost-Brabant namen het initiatief tot de pilot Vernieuwend Werken in het Basisteam Meierij. Akerboom beschouwt het als een mooi voorbeeld van minder lastendruk, meer professionele ruimte en sturen vanuit vertrouwen: ‘De resultaten zijn merkbaar en meetbaar. Dit team toont aan dat deze werkwijze leidt tot tevreden burgers, dienders, leidinggevenden, bestuurders en ketenpartners. Steeds meer teams willen met deze aanpak aan de slag, ook bij de recherche. Er bestaan nog meer initiatieven in het korps die het werk op andere manieren organiseren. Alles bij elkaar een prima ontwikkeling.’

Aan de voorkant
Met het programma Administratieve Lastenverlichting deed het korps volgens Akerboom waardevolle ervaringen op: ‘Het is zaak om deze inzichten toe te passen. Lastenverlichting blijft dus een aandachtspunt. Zoals gezegd kregen en krijgen we er natuurlijk ook taken bij door nieuw beleid en (inter)nationale wetgeving. Die mogen als het even kan niet leiden tot toename van de administratieve lasten. Daarom kijken wij met onze partners aan de voorkant naar mogelijke knelpunten. Neem de Europese richtlijn voor dataprotectie. Door negatieve gevolgen voor de politie tijdig te onderkennen, wist Nederland tijdens de onderhandelingen in Brussel overbodige politieadministratie te voorkomen. Dit soort maatregelen beperken zich overigens niet tot wet- en regelgeving vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Minister Van der Steur wil deze aanpak het komend jaar ook toepassen op andere ministeries en overige beleidsvoornemens die mogelijk gevolgen hebben voor de politieorganisatie.’

Multimediaal rapport
De Eindrapportage Administratieve Lastenvermindering Politie is met opzet anders vormgegeven dan gebruikelijk. Het betreft een digitaal en multimediaal rapport met veel (aanvullende) informatie in de vorm van animaties, artikelen en te raadplegen documenten.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/27/00-minder-administratie-en-slimmer-politiewerk.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2256 Gepost op: 27 juni 2016, 18:34:16


ook al merken collega’s de resultaten niet direct...

Ik merk er inderdaad geen zak van.

Ik ben echter bekend met de werkwijze van de Meierij en dat ziet er erg goed uit!
Ik hoop dat dit landelijk van de grond komt.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #2257 Gepost op: 27 juni 2016, 19:19:26
Ja, we maken de 14 meest gebruikte formulieren eenvoudiger. Ondertussen voegen we er aan de achterkant wel weer een paar anderen toe ::).

De laatste tijd komen er juist weer meer formulieren om het vooral voor het OM wat makkelijker te maken. Dat dan ondertussen het hele vooronderzoek bij de politie veel meer werk kost is een bijkomstigheid.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2258 Gepost op: 2 juli 2016, 20:37:16
Tips gemist door crisis bij telefooncentra politie

Koen Voskuil en Peter Winterman 02-07-16, 04:02 Laatste update: 04:05

Het is crisis bij de telefooncentra van de Nationale Politie. Door ict-problemen en een torenhoog ziekteverzuim loopt de wachttijd voor bellers fors op. Belangrijke tips gaan verloren.

Wie 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') probeert te bellen, staat steeds langer in de wacht. Soms tot zelfs twintig minuten. Dat blijkt uit vertrouwelijke politiestukken in handen van deze krant. Tips gaan verloren doordat bellers gefrustreerd afhaken.

Lees verder op: http://www.ad.nl/nieuws/tips-gemist-door-crisis-bij-telefooncentra-politie~a14b0f12/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2259 Gepost op: 2 juli 2016, 20:38:03
Korpsleiding wist niets van ernst crisis bij hulplijn politie

Peter Winterman 02-07-16, 18:59 Laatste update: 19:06


De korpsleiding van de Nationale Politie was tot vandaag niet op de hoogte van de ernst van de crisis bij 0900-8844 ('geen spoed, wel politie'). Door exploderend ziekteverzuim en ict-ellende loopt de wachttijd bij de politielijn op tot 20 minuten. De directeur HRM, Marijke Stroucken, had een alarmerend conceptrapport - dat in handen is van het AD - nog niet gedeeld met de politietop. Dat bevestigt een woordvoerder van de korpsleiding.

Lees verder op: http://www.ad.nl/nieuws/korpsleiding-wist-niets-van-ernst-crisis-bij-hulplijn-politie~af608eb8/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen