Nederland, het Nederlandse volk en ook de Nederlandse politie hebben helemaal geen geschiedenis qua groot verzet tegen gezagsdragers die het niet zo nauw nemen met de vrijheid.
Ik denk dat als de omstandigheden er naar zijn, het grootste deel van de politiemensen dit gewoon uitvoert. Net zo goed dat dan het grootste deel van de bevolking dit ook laat gebeuren.
Denk aan na een serie van aanslagen door moslim terroristen. Of als gaande weg steeds strengere wetten ingevoerd worden die uitmonden in een verbod op moskeeën.
Ik ben het met je eens echter heeft de Nederlandse politie in ons Nederlandse systeem wel een bijzondere positie als uitvoerende dienst. De korpschef kan en mag hier iets van vinden. Hij mag zelfs vandaag de NOS bellen om te zeggen dat zijn korps nooit zal meewerken aan dit soort plannen van politieke partijen.
Ik vind de uitspraken en het nieuwe partijprogramma van de PVV niet zo schokkend. Ik vind de stilte van andere politici, het volk en de Nederlandse politie (die sinds afgelopen week deel uit maken van deze plannen) veel schokkender.
In verleden zag je het wel vaker, bijvoorbeeld de Amsterdamse politiecommissaris die op TV een interview gaf om zijn zorgen kenbaar te maken, bijv. over het drugsbeleid van de Nederlandse regering.