zo 02 okt 2011, 21:33
Gewonde boswachter aan lot overgelaten
Nijverdal - Een 52-jarige boswachter van het Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug is gewond geraakt nadat hij twee motorcrossers had aangesproken op het feit dat motorcrossen in het bos niet is toegestaan.
Terwijl de boswachter de twee crossers zondag aansprak op hun gedrag, viel één van de crossmotoren op het been van de boswachter. Hij kwam ten val en hield een meervoudige beenbreuk over aan de val van de crossmotor op zijn been.
In plaats van hulp te verlenen aan de boswachter, kozen de motorcrossers het hazenpad. Met veel moeite heeft de boswachter zijn woning weten te bereiken, waar hij vervolgens de politie inschakelde. De boswachter is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10657830/__Gewonde_achtergelaten__.html
vr 11 nov 2011, 08:19
Crossers gaan vrijuit door Jan Colijn NIJVERDAL - De twee wildcrossers, die onlangs boswachter Sjaak van Dijk het ziekenhuis hebben ingereden, dreigen de dans te ontspringen. Justitie heeft besloten dat de twee niet strafrechtelijk worden vervolgd. ,,Maar ik laat het er niet bij zitten en vecht door tot het recht zijn beloop krijgt.”
Van Dijk (52), boswachter namens Staatsbosbeheer in nationaal park de Sallandse Heuvelrug, werd vorige maand landelijk nieuws toen hij de wildcrossers op heterdaad betrapte. In een poging ze tegen te houden werd hij aangereden, waarna de twee hem aan zijn lot overlieten. Het slachtoffer werd pas na enige tijd door zijn zoon gevonden. Hij brak zijn been op zes plaatsen en werkt momenteel keihard aan zijn revalidatie. Hij is echter nog maandenlang uit de roulatie en heeft nog dagelijks pijn.
De grote mentale dreun volgt echter nu pas. Nadat de politie alles uit de kast haalde en de twee verdachten van 32 en 44 jaar opspoorde, heeft het OM namelijk deze week bepaald dat de twee hooguit een boete krijgen wegens wildcrossen, maar niet voor de rechter hoeven te verschijnen voor het gewond achterlaten van de boswachter. ,,De zaak is geseponeerd wegens gebrek aan bewijs”, bevestigt een politiewoordvoerster.
Van Dijk wist niet wat hij hoorde. ,,De exacte verklaring krijg ik niet te zien. Die proberen we alsnog via een advocaat in handen te krijgen. Maar wat ik nu weet is dat de twee ontkennen dat ze hebben gezien dat ik gewond was. Terwijl een van de mannen toch echt naar me keek toen ik op de grond lag en riep dat ik mijn been had gebroken.”
Het is echter het woord van de verdachten tegen dat van de boswachter. ,,Strikt juridisch werkt het zo dat verdachten niet verplicht zijn de waarheid te spreken. Er wordt ook nergens zoveel gelogen als in de rechtbank. Ik dacht echter dat de verklaring van ambtenaar in functie – net als bij een politieman – zwaarder weegt dan dat van een verdachte. Kennelijk werkt dat in de praktijk anders. Het is mijn woord tegen dat van hen en het vervelende is dat ze er nog mee weg dreigen te komen ook.”
Van Dijk en ook Staatsbosbeheer laten het er niet bij zitten. Hij spant een zogenoemde artikel 12-procedure aan, waarmee hij in beroep gaat tegen het sepot. Het gerechtshof kan vervolgens het OM alsnog opdracht geven strafvervolging in te stellen. ,,Het moge duidelijk zijn dat ik dit niet over mijn kant laat gaan. Als die mannen nu een ambulance hadden gebeld, was het een ander verhaal geweest. Maar ze hebben me willens en wetens aan mijn lot overgelaten.”
De crossers zelf laten tegenover deze krant weten dat Van Dijk excessief geweld zou hebben gebruikt bij een poging hen tegen te houden. De politiewoordvoerster laat weten dat daarover bij justitie niets bekend is. ,,Als deze mensen dat zeggen dan staat het hen vrij aangifte te doen en dan zullen we dat onderzoeken. Maar een dergelijke melding is bij ons niet bekend.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10902138/__Crossers_gaan_vrijuit__.html?sn=binnenland