Lange agent klem in nieuwe wagen Door FRANK VAN DEN ELSEN
vrijdag 04 april 2008 -
www.ad.nlZUID-HOLLAND ZUID - Politieagenten die jarenlang een zee van ruimte hadden in hun surveillancebus, moeten inschikken. De busjes verdwijnen na vijftien jaar uit het regionale straatbeeld.
De surveillancedienst van het politiekorps Zuid-Holland Zuid vervangt de komende jaren haar 24 exemplaren van de Merdedes Vito door personenwagens van het type Volkswagen Touran.
Sinds de vorming van de regiopolitie in 1993 werd noodhulp in dit gebied altijd geleverd met busjes.
Politieagenten die de afgelopen maanden al zijn overgestapt, hebben moeite met wennen aan de krappere zit. ,,Er zijn wat ontevreden geluiden,’’ erkent hoofd facilitair bedrijf Kees Korsman van de politie.
Naar zijn zeggen zal het lukken om aan de meeste bezwaren tegemoet te komen, voor de rest is het een kwestie van wennen.
Voortschrijdend inzicht heeft er in elk geval al toe geleid dat de nieuwe auto’s vanaf nu worden geleverd zonder middenconsole tussen de voorstoelen.
Korsman: ,,We dachten dat we met zo’n handige steun een stukje luxe verschaften, maar met aan de ene kant pepperspray en aan de andere kant het dienstwapen, zaten mensen onprettig klem in hun stoel. En ze kregen soms hun gordel niet meer vast.’’ Ook het inklikpunt van de gordel wordt daarom een stuk omhooggebracht.
Surveillanten die tegen de twee meter lang of langer zijn, ervaren een andere handicap aan de nieuwe surveillancewagen: door het ‘spuugschot’ dat dienders moet beschermen tegen fluimen van arrestanten op de achterbank, kunnen zij hun stoel niet ver genoeg naar achteren schuiven voor een comfortabele zit.
Korsman: ,,We bekijken heel serieus, in overleg met TNO, mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld het verplaatsen van het schot.’’
De personenwagen mist in vergelijking met de bus ook een zitje met tafeltje waar een getuige of betrokkene door de verbalisant kan worden gehoord. ,,Dat moet nu gebeuren op de achterbank.’’
Ook het even snel afzetten van een (brom-)fiets bij een burger die bijvoorbeeld bij een ongeluk betrokken was, zit er niet meer in. ,,Daarvoor hebben we afspraken met Drechtwerk en de takeldienst,’’ zegt Korsman. ,,Welbeschouwd was dit al niet echt de taak van de surveillancedienst.’’
De politie zal het ermee moeten doen, zo simpel ligt de kwestie. De keuze voor dit type auto vloeit voort uit de centrale inkoop van auto’s door alle politiekorpsen, legt Korsman uit.
Door landelijk met slechts enkele autoleveranciers zaken te doen, kan de politie flinke kortingen bedingen. Vroeger mocht elk korps het wagenpark aanschaffen dat het zelf wilde.
Korsman: ,,Alle regiokorpsen hebben een gezamenlijk pakket van eisen opgesteld waaraan auto’s met diverse politiefuncties minimaal moesten voldoen: bijvoorbeeld de noodhulp, de wijkpolitie, de recherche. Op grond daarvan mochten in een Europese aanbestedingsprocedure automerken offertes uitbrengen. Uiteindelijk zijn Volvo en Volkswagen landelijk uit de bus gekomen als de twee exclusieve leveranciers van politieauto’s voor de komende drie jaar.’’
Korpsen kunnen nu uit een beperkt aantal types hun auto’s kiezen. Korsman: ,,Zuid-Holland Zuid wil dat de surveillancewagens een automatische transmissie hebben. We gaan steeds meer richting eenpersoonssurveillance, waarbij de agent al genoeg te doen heeft en niet ook nog handmatig moet hoeven schakelen. Binnen de strenge eisen die de politie zelf gesteld heeft aan uitstoot, kon wel een politiebus worden gekozen, maar niet een bus met automaat. Die vervuilt nu eenmaal iets meer. We hebben dus zelf besloten om ruimte op te offeren aan andere eisen. Dat is op geen enkele manier te wijten aan Volkswagen.’’
De wijkpolitie in Zuid-Holland Zuid gaat rijden met de Volkswagen Golf. De recherche krijgt een mix van voertuigen. Laatstgenoemd bedrijfsonderdeel mag met diverse andere automerken rijden, omdat de onopvallendheid anders in het geding komt.