De ideale surveillanceauto

Auteur Topic: De ideale surveillanceauto  (gelezen 15286 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 4 april 2008, 16:48:00
Lange agent klem in nieuwe wagen
Door FRANK VAN DEN ELSEN

vrijdag 04 april 2008 - www.ad.nl

ZUID-HOLLAND ZUID - Politieagenten die jarenlang een zee van ruimte hadden in hun surveillancebus, moeten inschikken. De busjes verdwijnen na vijftien jaar uit het regionale straatbeeld.

De surveillancedienst van het politiekorps Zuid-Holland Zuid vervangt de komende jaren haar 24 exemplaren van de Merdedes Vito door personenwagens van het type Volkswagen Touran.

Sinds de vorming van de regiopolitie in 1993 werd noodhulp in dit gebied altijd geleverd met busjes.

Politieagenten die de afgelopen maanden al zijn overgestapt, hebben moeite met wennen aan de krappere zit. ,,Er zijn wat ontevreden geluiden,’’ erkent hoofd facilitair bedrijf Kees Korsman van de politie.

Naar zijn zeggen zal het lukken om aan de meeste bezwaren tegemoet te komen, voor de rest is het een kwestie van wennen.

Voortschrijdend inzicht heeft er in elk geval al toe geleid dat de nieuwe auto’s vanaf nu worden geleverd zonder middenconsole tussen de voorstoelen.

Korsman: ,,We dachten dat we met zo’n handige steun een stukje luxe verschaften, maar met aan de ene kant pepperspray en aan de andere kant het dienstwapen, zaten mensen onprettig klem in hun stoel. En ze kregen soms hun gordel niet meer vast.’’ Ook het inklikpunt van de gordel wordt daarom een stuk omhooggebracht.

Surveillanten die tegen de twee meter lang of langer zijn, ervaren een andere handicap aan de nieuwe surveillancewagen: door het ‘spuugschot’ dat dienders moet beschermen tegen fluimen van arrestanten op de achterbank, kunnen zij hun stoel niet ver genoeg naar achteren schuiven voor een comfortabele zit.

Korsman: ,,We bekijken heel serieus, in overleg met TNO, mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld het verplaatsen van het schot.’’

De personenwagen mist in vergelijking met de bus ook een zitje met tafeltje waar een getuige of betrokkene door de verbalisant kan worden gehoord. ,,Dat moet nu gebeuren op de achterbank.’’

Ook het even snel afzetten van een (brom-)fiets bij een burger die bijvoorbeeld bij een ongeluk betrokken was, zit er niet meer in. ,,Daarvoor hebben we afspraken met Drechtwerk en de takeldienst,’’ zegt Korsman. ,,Welbeschouwd was dit al niet echt de taak van de surveillancedienst.’’

De politie zal het ermee moeten doen, zo simpel ligt de kwestie. De keuze voor dit type auto vloeit voort uit de centrale inkoop van auto’s door alle politiekorpsen, legt Korsman uit.

Door landelijk met slechts enkele autoleveranciers zaken te doen, kan de politie flinke kortingen bedingen. Vroeger mocht elk korps het wagenpark aanschaffen dat het zelf wilde.

Korsman: ,,Alle regiokorpsen hebben een gezamenlijk pakket van eisen opgesteld waaraan auto’s met diverse politiefuncties minimaal moesten voldoen: bijvoorbeeld de noodhulp, de wijkpolitie, de recherche. Op grond daarvan mochten in een Europese aanbestedingsprocedure automerken offertes uitbrengen. Uiteindelijk zijn Volvo en Volkswagen landelijk uit de bus gekomen als de twee exclusieve leveranciers van politieauto’s voor de komende drie jaar.’’

Korpsen kunnen nu uit een beperkt aantal types hun auto’s kiezen. Korsman: ,,Zuid-Holland Zuid wil dat de surveillancewagens een automatische transmissie hebben. We gaan steeds meer richting eenpersoonssurveillance, waarbij de agent al genoeg te doen heeft en niet ook nog handmatig moet hoeven schakelen. Binnen de strenge eisen die de politie zelf gesteld heeft aan uitstoot, kon wel een politiebus worden gekozen, maar niet een bus met automaat. Die vervuilt nu eenmaal iets meer. We hebben dus zelf besloten om ruimte op te offeren aan andere eisen. Dat is op geen enkele manier te wijten aan Volkswagen.’’

De wijkpolitie in Zuid-Holland Zuid gaat rijden met de Volkswagen Golf. De recherche krijgt een mix van voertuigen. Laatstgenoemd bedrijfsonderdeel mag met diverse andere automerken rijden, omdat de onopvallendheid anders in het geding komt.


Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2008, 16:54:04
Als je uit een zee van ruimte stapt (lees een busje) dan is het al snel een stap terug. Korpsen mogen wel hun eigen indeling maken. Zo is het spuugschot in vele regio's niet terug te vinden in de gewone surveillancewagens maar wel in de transportbussen (speciaal voor het transport dus), hier zitten (regioafhankelijk) ook tafeltjes in. De ruimte in de Touran vind ik persoonlijk ideaal, ik ben ongeveer 1.95 en kan er prima in ... Ook op de achterbank als er voorin een collega zit van ongeveer dezelfde lengte. Het rijgedrag daarin tegen is wennen, zeker als je overstapt uit een Opel Vectra ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2008, 17:29:59
In de Vito had men ook een staatbezem ter beschikking. Handig bij tal van zaken als ongevallen e.d. . Nu moet in dit soort gevallen eerst de wegbeheerder tp. komen om de rommel weg te vegen omdat een bezem niet in een Touran past. En zolang de weg niet vrij is blijven de kruizen er gewoon in staan...  ::)
Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor de KLPD Volvo's. De inhoud van de V70 past nóóit in een V50. Maar men heeft beslist dat ze er gewoon komen...  :|


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2008, 17:48:02
In Kennemerland hebben ze in de Tourans het zelfde als in de Opel Vectra's (meer zelfs door een handig systeem met lade's). Ook daar horen een bezem en een schep bij. Evenals pilonnen en flares (die in het voertuig opgeladen worden). Tevens staat de AED achter in, liggen er dekens in, verbandtrommel etc etc.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2008, 17:51:11
In de Vito had men ook een staatbezem ter beschikking. Handig bij tal van zaken als ongevallen e.d. . Nu moet in dit soort gevallen eerst de wegbeheerder tp. komen om de rommel weg te vegen omdat een bezem niet in een Touran past. En zolang de weg niet vrij is blijven de kruizen er gewoon in staan...  ::)
Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor de KLPD Volvo's. De inhoud van de V70 past nóóit in een V50. Maar men heeft beslist dat ze er gewoon komen...  :|

Wat een onzin. Nooit gehoord van een bezem die je in elkaar kunt schroeven? Die dingen passen zelfs in een Opel Corsa.  :P


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2008, 18:16:25
Wat een onzin.....  :P
Klopt, ik zuig het allemaal m'n duim...  :D


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2008, 18:18:04
volgens de experts van de garage van de regiopolitie hier heeft de touran dezelfde bergruimte als de tot nu toe gebruikte mitshubishi grandis.hier heeft men het ladesysteem al lang in gebruik en kan men alles prima kwijt.aed heeft men (nog) niet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 4 april 2008, 18:27:03
volgens de experts van de garage van de regiopolitie hier heeft de touran dezelfde bergruimte als de tot nu toe gebruikte mitshubishi grandis.hier heeft men het ladesysteem al lang in gebruik en kan men alles prima kwijt.aed heeft men (nog) niet.


Ik vind het persoonlijk ideaal. De AED staat trouwens bovenop het laden systeem. Evenals de opbouwbezem en schep en de nightFlares.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2008, 10:43:52
Klopt, ik zuig het allemaal m'n duim...  :D

Dat doe je knap dan, want je hebt toch echt gelijk!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2008, 11:31:50
Toch ben ik het met Ger@rd eens dat het onzin is dat je geen bezem mee kunt nemen.

Er zijn namelijk gewoon bezems en een schep te krijgen die je in elkaar kunt schroeven. Amsterdam-Amstelland gebruikt dit al jaren in hun Golfjes, evenals Kennemerland (eerst in de Vectra's / Astra's en nu in de Touran's).

Zie onder andere www.pol.nl => gereedschappen -> bezems en schoppen.

Het ligt puur aan de indeling van het korps wat je wel en niet mee kunt nemen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !