De ideale surveillanceauto

Auteur Topic: De ideale surveillanceauto  (gelezen 15015 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #20 Gepost op: 5 april 2008, 17:40:13
''Door landelijk met slechts enkele autoleveranciers zaken te doen, kan de politie flinke kortingen bedingen. Vroeger mocht elk korps het wagenpark aanschaffen dat het zelf wilde''

Natuurlijk gaat het weer om zo min mogelijk geld te besteden aan de auto's. ik denk dan waarom schaf je niet gewoon een vito aan en betaal je meer geld? waarom moet het anders? die vito's waren toch perfect?

Omdat geld nou eenmaal tóch de belangrijkste schakel blijkt te zijn. Dat er door een te klein voertuig andere kosten mogelijk weer veel hoger uit zullen vallen is té simpel gedacht vermoed ik...  :|


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 5 april 2008, 18:15:49
Waarom redden alle andere regio's het al jaren met veel kleinere voertuigen? Dat is dan een andere leuke discussie ....

Amsterdam rijd al jaren Volkswagen Golf, Kennemerland en Hollands Midden rijden al jaren Opel Astra / Vectra, Utrecht rijd al jaren Ford Focus (zowel sedan als station).

Ik denk persoonlijk dat er veel gewonnen kan worden door een handigere indeling te gaan maken en dingen er uit te gooien die je niet (dagelijks) gebruikt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #22 Gepost op: 5 april 2008, 18:22:17
Als 'wij' het voor het zeggen hadden gehad, hadden 'we' voorlopig met Vito's blijven rijden of zouden er Transporters komen.
Ik snap best dat andere regio's het redden met kleinere voertuigen, maar voor ZHZ is een groter voertuig om heel veel redenen beter.
Die ga ik hier niet benoemen.

ZHZ wil gaan investeren in EMS ( eenmanssurveillance) en dan is een automaat de enige optie.
De EMS-diender heeft de handen al vol genoeg aan alle apparatuur, dus wil men niet ook nog eens een handgeschakelde versnellingsbak.
Bijkomend 'probleem' zijn de milieueisen.
Dan is de enige optie momenteel een Touran, want er is geen enkele VW Transporter met automaat welke aan de milieueisen voldoet.


Even een vraag: In alle 'ZHZ-tourans' zit een spuugscherm, zit dat in 'andere regio-tourans' ook?

Ik zal binnenkort proberen even wat foto's te maken van de indeling.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 5 april 2008, 18:28:32
In Kennemerland zit er geen spuugscherm in. Dit omdat het soort ''moeilijke'' verdachten (eventueel horizontaal) een Transportbus in gaan.
De overige Tourans die ik gezien heb zat het ook niet in (Haaglanden, Gelderland Zuid)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #24 Gepost op: 5 april 2008, 20:54:44
Als 'wij' het voor het zeggen hadden gehad, hadden 'we' voorlopig met Vito's blijven rijden of zouden er Transporters komen.
Ik snap best dat andere regio's het redden met kleinere voertuigen, maar voor ZHZ is een groter voertuig om heel veel redenen beter.
Die ga ik hier niet benoemen.

Dan word ik toch nieuwsgierig welke reden hier in ZHZ dan nog meer spelen?


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #25 Gepost op: 5 april 2008, 23:12:34
In Kennemerland zit er geen spuugscherm in. Dit omdat het soort ''moeilijke'' verdachten (eventueel horizontaal) een Transportbus in gaan.
De overige Tourans die ik gezien heb zat het ook niet in (Haaglanden, Gelderland Zuid)

En dat is het verschil met ZHZ. Deze Tourans worden gebruikt voor alle mogelijke werkzaamheden. Dus ook voor vervoer van hele lastige verdachten. En dan is zo'n spuugscherm echt niet fijn. Zowel voor de verdachte niet, als voor de dienders welke deze vervelende verdachte in het voertuig moeten zien te krijgen, zonder al te veel letsel. In ZHZ worden namelijk geen transportbussen gebruikt: alles ging in de Vito ( en nu dus in de Touran ).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 6 april 2008, 10:19:15
Vanwege het milieu wordt er een auto gekocht waar het personeel niet helemaal tevreden mee is??  ??? ??? :-X

http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2198207/Agent_zit_krap_in_nieuwe_politiewagen.html

Agent zit krap in nieuwe politiewagen
Door FRANK VAN DEN ELSEN

ZUID-HOLLAND ZUID - Politieagenten die jarenlang een zee van ruimte hadden in hun surveillancebus, moeten inschikken.
afbeelding vergroten Ploegbrigadier Piet Tijssen (in overhemd) en twee van zijn ploegleden met een oude en een nieuwe surveillancewagen. FOTO HENK VAN VEEN
De busjes verdwijnen na vijftien jaar uit het regionale straatbeeld en maken plaats voor personenauto's.
De surveillancedienst van het politiekorps Zuid-Holland Zuid vervangt de komende jaren haar 24 exemplaren van de Merdedes Vito door personenwagens van het type Volkswagen Touran.

Sinds de vorming van de regiopolitie in 1993 werd noodhulp in dit gebied altijd geleverd met busjes.

Politieagenten die de afgelopen maanden al zijn overgestapt, hebben moeite met wennen aan de krappere zit. ,,Er zijn wat ontevreden geluiden,'' erkent hoofd facilitair bedrijf Kees Korsman van de politie.

Naar zijn zeggen zal het lukken om aan de meeste bezwaren tegemoet te komen, voor de rest is het een kwestie van wennen.

Voortschrijdend inzicht heeft er in elk geval al toe geleid dat de nieuwe auto's vanaf nu worden geleverd zonder middenconsole tussen de voorstoelen. Korsman: ,,We dachten dat we met zo'n handige steun een stukje luxe verschaften, maar met aan de ene kant pepperspray en aan de andere kant het dienstwapen, zaten mensen onprettig klem in hun stoel. En ze kregen soms hun gordel niet meer vast.'' Ook het inklikpunt van de gordel wordt daarom een stuk omhooggebracht.

Surveillanten die tegen de twee meter lang of langer zijn, ervaren een andere handicap aan de nieuwe surveillancewagen: door het 'spuugschot' dat dienders moet beschermen tegen fluimen van arrestanten op de achterbank, kunnen zij hun stoel niet ver genoeg naar achteren schuiven voor een comfortabele zit.


Korsman: ,,We bekijken heel serieus, in overleg met TNO, mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld het verplaatsen van het schot.''

De personenwagen mist in vergelijking met de bus ook een zitje met tafeltje waar een getuige of betrokkene door de verbalisant kan worden gehoord. ,,Dat moet nu gebeuren op de achterbank.''

Ook het even snel afzetten van een (brom-)fiets bij een burger die bijvoorbeeld bij een ongeluk betrokken was, zit er niet meer in. ,,Daarvoor hebben we afspraken met Drechtwerk en de takeldienst,'' zegt Korsman. ,,Welbeschouwd was dit al niet echt de taak van de surveillancedienst.''

De politie zal het ermee moeten doen, zo simpel ligt de kwestie. De keuze voor dit type auto vloeit voort uit de centrale inkoop van auto's door alle politiekorpsen, legt Korsman uit.

Door landelijk met slechts enkele autoleveranciers zaken te doen, kan de politie flinke kortingen bedingen. Vroeger mocht elk korps het wagenpark aanschaffen dat het zelf wilde.

Korsman: ,,Alle regiokorpsen hebben een gezamenlijk pakket van eisen opgesteld waaraan auto's met diverse politiefuncties minimaal moesten voldoen, bijvoorbeeld de noodhulp, de wijkpolitie, de recherche. Op grond daarvan mochten in een Europese aanbestedingsprocedure automerken offertes uitbrengen. Uiteindelijk zijn Volvo en Volkswagen landelijk uit de bus gekomen als de twee exclusieve leveranciers van politieauto's voor de komende drie jaar.''

Korpsen kunnen nu uit een beperkt aantal types hun auto's kiezen. Korsman: ,,Zuid-Holland Zuid wil dat de surveillancewagens een automatische transmissie hebben. We gaan steeds meer richting eenpersoonssurveillance, waarbij de agent al genoeg te doen heeft en niet ook nog handmatig moet hoeven schakelen. Binnen de strenge eisen die de politie zelf gesteld heeft aan uitstoot, kon wel een politiebus worden gekozen, maar niet een bus met automaat. Die vervuilt nu eenmaal iets meer. We hebben dus zelf besloten om ruimte op te offeren aan andere eisen. Dat is op geen enkele manier te wijten aan Volkswagen.''

De wijkpolitie in Zuid-Holland Zuid gaat rijden met de Volkswagen Golf. De recherche krijgt een mix van voertuigen. Dit omdat de onopvallendheid van deze afdeling anders in het geding komt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #27 Gepost op: 6 april 2008, 11:04:29
Ehm Palmpie hier loopt al een apart topic over, sterker nog: Het is de aanleiding voor dit topic en wordt dan ook naar verwezen in de eerste posting  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 6 april 2008, 11:56:41
Het is voor dit topic denk ik ook wel relevant. Mij stoort het niet in ieder geval ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 6 april 2008, 15:42:14
Ehm Palmpie hier loopt al een apart topic over, sterker nog: Het is de aanleiding voor dit topic en wordt dan ook naar verwezen in de eerste posting  ;)

Je hebt helemaal gelijk!  :)