Inzet Rode Kruis bij gewonde na vechtpartij op motorcrossterrein

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis bij gewonde na vechtpartij op motorcrossterrein  (gelezen 3214 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
heey allemaal,

ik vond dit wel een bijzondere situatie die mij toch wel aan het lachen maakte. Ik was op zaterdag en maandag als centralist aanwezig in het verbindings centrum van het Rode Kruis bij de ONK motorcross in 't Loo-Oldebroek. Een week voor de motorcross had ik al een voorwaarschuwing gegeven aan de MKA Apeldoorn. Daarbij hadden zij mijn nummer in de computer gezet. Dat bleek zaterdag heel handig te zijn.

Rond 12 uur gaat ineens mijn telefoon. In het venster staat "Meldkamer Ambulance Apeldoorn." (Even tussendoor... bellen de MKA's normaal niet met nummer weergave geblokkeerd?) Ik pak op. "Verbindings centrum Rode Kruis." Aan de andere kant van de lijn spreekt een dame mij toe. "Ja, met de Meldkamer Ambulancezorg Apeldoorn. Wij hebben net een melding gekregen van een vechtpartij op het circuit aan de Vreeweg in Oldebroek. Er zou een gewonde zijn, ABCD stabiel. De melder zou zich bij de luidspreker bevinden. Er word gevraagd om een ambulance. De melding was alleen erg onduidelijk en daarom het verzoek aan jullie om eens te gaan kijken."

Nou. Ik ben niet de beroerdste en vraag de teamleider om even met spoed bij mij te komen. Na kort overleg gaat hij het circuit op om te kijken of hij iets ziet. Ondertussen vraag ik iedere post of zij iets zien bij hun in de buurt. Zij hadden niets gezien. Na een paar minuten komt de TL weer bij mij en we besluiten de MKA terug te bellen. Ik meld hen dat wij niets hebben gevonden en zij besluiten geen ambu te sturen.

Het leuke aan deze melding was dat er tussen de 50 en 100 luidsprekers op het terrein zijn. Ga die allemaal maar af op zoek naar een mogelijk slachtoffer. "De melder zou zich bij de luidspreker bevinden." Daar moest ik erg om lachen. Uiteindelijk, na een kleine 2 uur bleek er daadwerkelijk een vechtpartij geweest te zijn. De gewonde had een winkelhaak boven zijn hoofd maar was spoorloos verdwenen.

Ik vond het een goeie zet van de centraliste van de MKA om mij te bellen over deze melding. Ik zou raar hebben opgekeken als er ineens een ambu het terrein op reed...

EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2008, 08:57:47
Wellicht dat het terrein niet in de systemen van MKA of van de routeplanner van de ambu (ik weet niet hoe het in die regio precies geregeld is) te selecteren is.
In ieder geval voor jullie ook een leermoment om in ieder geval te zorgen dat je aan de hulpdiensten goed kunt aangeven waar en hoe je te bereiken bent.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2008, 14:07:25
Volgend jaar zorg ik er ook voor dat ik een kaart van de omgeving heb. Maar vanaf de weg waar de ambu op reed (zuiderzeestraatweg) staat er circuit al aangegeven. MAarja. we zijn er iig uit gekomen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie