verwarring KNRM en Reddingsbrigade

Auteur Topic: verwarring KNRM en Reddingsbrigade  (gelezen 4794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 9 april 2008, 18:55:11
En ja hoor, het was weer eens zo ver, zojuist in RTL Boulevard werd er weer gesproken over de Reddingsbrigade terwijl men de kNRM bedoelde.  :'( SUKKELS
Hoe krijgen we dit verschijnsel voor eens en altijd de wereld uit? (de verwarring, niet RTL Boulevard  ;) )

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 april 2008, 19:07:43
Ik vind de verwarring helemaal niet zo erg, ook de KNRM is gewoon een reddingsbrigade.

brigade = een groep mensen die redt. (ter zee, ter land, in de lucht of in de ruimte).

Als ze nu zeiden dat het een hondenbrigade was dan zaten ze fout. De KNRM is geen hondenbrigade.

Henk

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 9 april 2008, 19:14:43
En ja hoor, het was weer eens zo ver, zojuist in RTL Boulevard werd er weer gesproken over de Reddingsbrigade terwijl men de kNRM bedoelde.  :'( SUKKELS

Omdat wij in dit kleine kikkerlandje zonodig twee landelijke instanties moeten hebben die zich bezig houden met redding op het water.  Er zijn duidelijke verschillen, maar ook duidelijke raakvlakken. Voor de professional is dit soms al moelijk te onderscheiden, laat staan voor de leek.

Hoe krijgen we dit verschijnsel voor eens en altijd de wereld uit? (de verwarring, niet RTL Boulevard  ;) )

KNRM en reddingsbrigades samenvoegen tot één organisatie, a la RNLI >:D

*vlucht nu het nog kan*  ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 9 april 2008, 20:48:52
Het blijft natuurlijk een beetje droevig indien een beroepsschipper als reddingsbrigadiertje wordt gezien. Want dat is het logische gevolg.

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2008, 21:40:15
Bekijk het positief: de reddingsbrigade wordt naar een hoger plan getild...

kijk altijd naar hoe vol een glas nog is....

Henk

MariFoontje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2008, 16:33:51
nl.wikipedia.org zoek op "reddingsbrigades"" of klik op de tekst boven.

Henk

Ik heb op de tekst geklikt en het artikel even opgezocht op wikipedia, maar kreeg de volgende melding.

11 apr 2008 11:55 Q300r bc2 (Versie 11984319 van Audio Rent (overleg) ongedaan gemaakt.  Leer eerst even hoe Wikipedia werkt a.j.b.)

Waarom is dit? Is de gedeponeerde stelling dan niet juist?

q300r_bc2

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2008, 16:49:06
Of het waar is of niet kan ik zo snel niet beoordelen en doe ik geen enkele uitspraak over. Wel ben ik van mening dat de wijze waarop het op Wikipedia geplaatst was niet volgens de aldaar geldende richtlijnen was. Maar stel voor de discussie daarover waar nodig verder op de betreffende site te voeren, niet hier. ;)

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2008, 12:36:55
Het blijft natuurlijk een beetje droevig indien een beroepsschipper als reddingsbrigadiertje wordt gezien. Want dat is het logische gevolg.

Kees  8)

ja, ach, als je je daar druk om kunt maken.... Volgens mij zit je eigen ego je dan een beetje in de weg....

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2008, 13:58:37
Ik volg het al helemaal niet meer, welke beroepsschipper wordt gezien als reddingsbrigadiertje? Die van de KNRM?

In bekwaamheid ontlopen de schippers van de KNRM en de Reddingsbrigades elkaar niet veel.

Soms zijn ze zelfs schipper bij allebei de clubs. Natuurlijk ijn er schippers bij de reddingsbrigade (bv een zonder boot zoals RB Loosdrecht) die doorgaans slechts de buitenkant van een boot zien.

Ik citeer maar even: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/huizen/04nieuws/?TheArticle=7081

Citaat
De Huizer reddingsbrigade en KNRM zullen samen zorgen voor professionele hulpverlening op het water. De KNRM zal zich vooral concentreren op zogenaamde ‘SAR-taken’, zeg maar het redden van mensenlevens. De Huizer reddingsbrigade richt zich op de verdere hulpverlening, zoals het vlottrekken en slepen van boten, strandbewaking, bewaking bij evenementen en brandweerondersteuning op het water. KNRM en de Huizer reddingsbrigade zullen dit samen doen met de brigades van Almere, Naarden en Blaricum. De leden van de Huizer reddingsbrigade zijn dezelfde mensen die ook varen voor de KNRM.

Trouwens dat van dat "vlottrekken en slepen van boten" door de reddingsbrigade zet daar maar wat vraagtekens bij, dat doet gewoon de KNRM nog, tot ongegoegen van de brigades natuurlijk. Dat was indertijd de bewering om ze niet meteen in het harnas te jagen.

Henk