verwarring KNRM en Reddingsbrigade

Auteur Topic: verwarring KNRM en Reddingsbrigade  (gelezen 4817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 24 april 2008, 00:10:42
Citaat
Een reddingsbrigade behoeft niet te zijn aangesloten bij Reddingsbrigades Nederland.
In het artikel wordt alleen gesproken over de reddingsbrigade aangesloten bij Reddingsbrigades Nederland. Naast deze bij "Reddingsbrigades Nederland" aangesloten brigades zijn er echter nog meer groepen mensen die redden, al of niet op het water welke "reddingsbrigade" genoemd kunnen worden. In feite vormt iedere groep mensen die op een of andere wijze mensen redt een "reddingsbrigade".

Op het logo van Reddingsbrigades Nederland is wel de bescherming van het merkenrecht van toepassing, de benaming "reddingsbrigade" echter is niet -welke indruk wel gewekt wordt in het arktikel- het eigendom van "Reddingsbrigades Nederland".

Men noemt de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij ook vaak "de reddingsbrigade".

Henk 12 apr 2008 03:52 (CEST) Audio Rent

Onderaan het artikel staat als voetnoot dat sinds December 2007 de KNBRD ervoor zou hebben gekozen om te handelen onder de naam De Reddingsbrigade en dat dit is overgenomen in het artikel. Hierover is niets terug te vinden op de website van de bond (persberichten d.d. 3 april worden nog steeds ondertekend met "Reddingsbrigade Nederland) en het is tevens erg verwarrend. In het artikel zou dus inderdaad moeten worden gesproken over Reddingsbrigade Nederland (niet Reddingsbrigades Nederland dat op sommige plekken staat) i.p.v. De Reddingsbrigade.--81.175.117.11 15 apr 2008 18:24 (CEST)

[bewerk] term Reddingsbrigade, verenigingen en Stichtingen
Henk geeft terrecht aan dat niet elke reddingsbrigade aangesloten is bij de KNBRD, terwijl dit artikel wel dit suggereert..

Ook is niet elke reddingsbrigade gericht op water. maar bij voorbeeld ook op SAR taken in natuurgebieden of USAR taken..

Niet elke reddingsbrigade heeft de rechtsvorm vereniging, ook zijn er stichtingen die aangesloten bij de KNBRD.

Ook zijn er diverse bij de KNBRD reddingsbrigades ook gelieerd aan de K.N.R.M.

Misschien kan iemand deze opmerkingen verwerken in de tekst..

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 24 april 2008, 09:22:32
Het blijft natuurlijk een beetje droevig indien een beroepsschipper als reddingsbrigadiertje wordt gezien. Want dat is het logische gevolg.

Kees  8)
Kees,

dit is zo'n topic waar ik eigenlijk helemaal niet op wil reageren. Waarom, heel simpel. De KNRM is een organisatie die verplichtingen heeft met een organisatie als de Kustwacht. En binnen deze verplichtingen zijn regeltjes opgenomen waarbij gesteld wordt dat zij altijd en binnen een "X" aantal minuten zich in moeten melden en tot actie over moeten gaan.
De reddingsbrigades, onder de koepel van de RN KNBRD, hebben geen uniforme verplichtingen. Alleen op lokaal niveau hebben sommige reddingsbrigades afspraken lopen tot vastgelege inzet criteria. Daardoor zijn de reddingsbrigades verdeelt en worden als amateurs afgeschilderd.
De KNRM wordt vervolgens gezien als de profi's onder de mensenredders. Het spreekt immers meer tot de verbeelding om een "Annie Poullisse" tijdens een storm te water te laten, dan dat een vrijwilliger van een reddingsbrigade een kind bij hun moeder of vader terug brengt. De Reddingsbrigades zijn dus de "softies".

Dit is het plaatje dat er in Nederland bestaat door de media. En niet alleen de media, maar ook van meldkamer centralisten bijvoorbeeld. Want de regionale meldkamers kunnen zowel de reddingsbrigadas als de KNRM alarmeren. Maar HET instituut dat de SAR-taken beheert op de Nederlandse wateren is de KUSTWACHT. En die doet eigenlijk alleen maar zaken met de KNRM. Vandaar dat de KNRM ook gezien wordt als DE MENSEN-REDDERS.

Kijk naar de vergelijking met bijvoorbeeld brandweerkorpsen. Het neusje van de zalm zijn ALTIJD de beroepskorpsen. Zij zijn het beste en zijn altijd de snelste en hebben de meeste ervaring. Terwijl de vrijwilligers maar een stelletjes kneuzen zijn die de troep op kunnen ruimen na de profi's. Maar de vrijwilligers zijn door de bank genomen veel enthousiaster en tonen veel meer inzet en zijn bereid om veel meer te doen.

RR (appels met peren . . . . .  . )
Elke hulpverlening start met communicatie.

PamelaAnderson

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 24 april 2008, 10:28:16
Ik corrigeer de mensen geen eens bij verwarring van namen. Zij bedoelen dat natuurlijk niet beledigend. Wat kan mij zo'n vergissing nou schelen, en nog sterker, wat kan het de mensen die zich vergissen zelf nou schelen? Alleen een heel groot gevoel van eigenwaarde maakt dat je je hier druk om maakt. En dat heb ik niet, ik ben maar een simpel reddertje en daar tevreden mee. En of ik bij de bond zit of niet maakt van mij echt geen betere of slechtere redder! En wat anderen daar van vinden? Lekker Belangrijk!

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2008, 11:03:43
Het koste een beetje moeite deze keer om wat reacties los te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt.
Ik proef toch wat frustratie dat men gezien wordt als het kleine broertje van de "echte redders" terwijl de reddingsbrigade anders dan zijn naam doet vermoeden juist een organisatie is die probeert te voorkomen dat men iemand hoeft te redden.

Kees  8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 24 april 2008, 14:13:25
Ik corrigeer de mensen geen eens bij verwarring van namen. Zij bedoelen dat natuurlijk niet beledigend. Wat kan mij zo'n vergissing nou schelen, en nog sterker, wat kan het de mensen die zich vergissen zelf nou schelen? Alleen een heel groot gevoel van eigenwaarde maakt dat je je hier druk om maakt. En dat heb ik niet, ik ben maar een simpel reddertje en daar tevreden mee. En of ik bij de bond zit of niet maakt van mij echt geen betere of slechtere redder! En wat anderen daar van vinden? Lekker Belangrijk!

Als Individu ben ik het met je eens..

Echter de indentiteit van de organisatie waarvoor je als redder werkt, is wel belangrijk in het kader van Fondsenwerving..

We hebben een paar keer mensen een paar keer geholpen die vast zaten met hun boot, en iemand die een hoofdwond had..
het grappige is dat iemand die ons wou bedanken, even later bij de havenmeester direct een bedrag deed in een Bunkerbootje van de KNRM..
Ach is dat erg, niet echt, maar je moet je realiseren dat giften een belangrijk onderdeel zijn van de financiering van onze organisatie..

We hebben allemaal vergelijkbare doelen, en we willen slachtoffers voorkomen en helpen.
De KNRM geeft veel geld uit aan de fondsenwerving en naamgeving en dat heeft veel effect..

PamelaAnderson

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2008, 15:13:00
Dus gewoon die verwarring stimuleren en giften van de KNRM in ons potje accepteren! Zijn er vast meer dan andersom: de KNRM is een van de rijkste reddingsorganisaties, zij kunnen 12 jaar doorfunctioneren zonder vanaf nu nog maar 1 cent te ontvangen, dus dat merken ze nooit!  ;D

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2008, 21:35:53
Ben het met je eens Rescue, het is zeker debet aan de fondsenwerving.
Ik hoor meermaals op braderieën, oh we hebben al gedoneerd of oh we zijn (op de reddingbootdag) op de grote boot geweest en dat is toch jammer dat je dan voor de zoveelste keer uit moet leggen dat de vrijwillgers van de reddingsbrigades een veel breder pakket vertegenwoordigen dan de KNRM. Door het materiaal en somstijds spectaculaire acties speelt men meer in de kijker als de gemiddelde reddingsbrigade die op heel veel onbetaalde vrijdilligersuren draait en indirect waarchijnlijk meer levens red maar het zodoende wel met minder fondsen moet stellen en het ook moeilijk blijft om een volledig vrijwillige strandwacht draaiende te houden.

Kees  8)

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2008, 07:52:38
Citaat
Een reddingsbrigade haalt in de vroege donderdagochtend drie opvarenden van een jacht 9 kilometer ten westen van Zandvoort. FOTO ANP

Haha ik lag lekker op één oor, Mijn pager is niet afgegaan.

RR (was wel lekker weer)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2008, 09:03:28
En op het nieuws was er juist sprake van een schip gered door de kustwacht. Iemand van de kustwacht vertelde mij dat dit soort akties meer in het nieuws zal gaan komen: de kustwacht vindt dat ze tot nu toe te weinig in beeld is geweest en gaat zich daarom meer promoten. Iemand van ons is aan de kust op bezoek geweest en hem is duidelijk gemaakt dat verder uit de kust dan één kilometer die reddingsbrigade (die van reddingsbrigade Nederland dan) niets meer te zoeken heeft.

Je zal maar op 1100 meter liggen... :o

Henk