http://www.ad.nl/binnenland/2228233/Brandweer_wist_niets_van__wcrollen.htmlBrandweer wist niets van wc-rollen
Door LOEK MULDER
GRONINGEN - De brandweer was niet op de hoogte van de supportersactie met de wc-rollen in het Groningse Euroborg-stadion.
Dat zei burgemeester Jacques Wallage van Groningen gisteravond tijdens de vergadering van de gemeenteraadscommisie veiligheid. De commissie vergaderde over de stadionbranden die zondag voor de wedstrijd Groningen – Ajax uitbraken. Daarbij vielen 28 gewonden.
,,De brandweer is telefonisch geconsulteerd over de actie, maar in dat gesprek is het woord wc-rol niet gevallen”, aldus Wallage. Toestemming van de brandweer voor de actie was er dus ook niet, verklaarde de burgemeester. FC Groningen en de supportersvereniging Groningen Fanatics bestrijden dat. Ze stellen dat de sfeeractie wel degelijk is toegelicht en dat de brandweer het papiergooien ook goedkeurde. ,,Er is wel gesproken over confetti”, aldus Wallage. ,,Zelfs over de hoeveelheden die acceptabel zouden zijn, maar er is geen instemming verleend met de aard van de gehouden actie. Hier moet echt opheldering over komen.” De burgemeester laat dat over aan de onderzoekscommissie onder leiding van oud-staatssecretaris van sportzaken Margot Vliegenthart.
In het stadion hebben de brandjes hun littekens achtergelaten, al zijn de brandresten aan de kant geveegd, veel van de witte stoeltjes die samen de letters Z-Side op de tribune vormen zijn vervangen door groene. Staan laten die stoeltjes, suggereert iemand. Zo zal niemand de rellen van zondag vergeten.
De aanloop naar de wedstrijd Groningen – Ajax verliep gisteren rustig. De belangrijkste vraag leek ook niet wie als winnaar uit de bus zou komen, maar of het maatje L of XL moest worden. FC Groningen had duizenden hagelwitte T-shirtjes laten drukken met de opdruk Fun Only. Dozen vol staan er bij alle ingangen, met telkens een brandblusser ernaast. Je weet immers maar nooit, ook T-shirts kunnen branden. ,,Iedereen is zich zondag rot geschrokken”, zegt een FC-medewerker terwijl de fans hem de shirts bijna uit de handen rukken. ,,De spanning van zondag met die Fuck Ajax-shirts is nu gelukkig helemaal weg.”
Iedereen rekent op een lekker avondje voetbal, zonder trammelant. Dick de Boer loopt met vrouw en zoon het stadion binnen. ,,Zondag zei ik dat ik mijn gezin nooit meer mee zou nemen. Nu voel ik me toch weer op mijn gemak”, lacht hij. En terwijl er nog een onverlaat met een Fuck Ajax-shirtje rondsjouwt, klinkt binnen het clublied: 'Laat ons weer eens juichen'.