Ik ga gewoon even door met de hypothese:
Volgens mij ligt de fout niet bij het feit dat de blusmiddelen niet voorhanden waren, dat er gekken zijn die onverantwoord met vuur omgaan, dat de mensen "niet goed reageren" etc.
Volgens mij zijn er twee essentiele fouten gemaakt:
1) Voor de actie is er gebruik gemaakt van niet geimpregneerd papier. Er is een leuke actie bedacht, er is toestemming gevraagd en gekregen. Ergens in die keten heeft a) iemand niet gesteld dat dit geimpregneerd moet zijn of b) aangenomen dat het papier geimpregneerd was
2) (Wat meer glad ijs omdat ik hier de feiten niet van ken) De BHV organisatie is/was niet getrained genoeg om te reageren bij een calamiteit als deze.
Opmerking 1 is denk ik de belangrijkste. Ik heb zelf zijdelings te maken gehad met sfeeracties in een van de mooiste stadions van Nederland. Hier werd bij elke actie zeer strak gekeken naar de brandveiligheid. Er mocht niet gebruikt worden wat niet geimpregneerd was. Was dat hier gebeurt dan had het vuur zich niet kunnen verspreiden. Reden dat dit niet gebeurt is; Ik zou het niet weten, maar ik vermoed (dat is namelijk bij 99% van alle problemen ongeacht impact) miscommunicatie op een of ander niveau. Een hoop wc-papier en een gloeiende sigaret kunnen deze problemen al veroorzaken. Geen opzet, of wat dan ook. We spreken over gekken, maar vooralsnog ga ik uit van een vreemde samenloop.
Opmerking 2; Een BHV organisatie heeft een opleiding en een oefenplicht. Ik meen iets van 1x per jaar. De vraag is wat ga je oefenen? Er zijn een hoop scenario's te bedenken; achteraf kan je slechts hopen dat je de juiste hebt getrained. Zelf heb ik ook (jaren geleden) 2 jaar als suppoost bijgeklust. Ontruiming is ons daar nooit uitgelegd. Er zijn natuurlijk diverse scenario's die veel reeeler zijn in die omgeving. Gewonden en paniek door geweld bijvoorbeeld. Het is logischer dat mensen daarop eerder getrained zullen worden. Wat mij opviel op de beelden die ik zag is toch de relatieve rust in eerste instantie bij de mensen van de BHV
Dit soort situaties vraagt om inventiviteit. In mijn ogen hebben ze goed hun best gedaan en kan je niet alles trainen.
De rest van de situatie is slecht het gevolg van. De trein rijdt al en deze van richting doen veranderen is moeilijk.
Mijn hypothese:
Er ontstaat een probleem, enkele papiere vatten vlam. Dit wordt getracht te blussen met een paar emmers water en wat er verder voor handen is (CO2 blusser in dit geval). De brand escalleert en er ontstaat paniek. De organisatie die eerst bezig is met inperken, wordt in eens geconfronteerd met een vorm van massa hysterie en moet schakelen. Dan gaat het snel, de ene groep probeert een ontruiming te regelen de andere groep wil nog bestrijden in afwachting van de hulpdienst. De controlekamer ziet dat het uit de klauwen loopt en merkt dat het niet door de eigen organisatie bestreden kan worden en roept de hulp in van de brw. Deuren blijken niet te openen en dragen bij aan de extra paniek, slanghaspels staan niet per definitie onderdruk om "humoristische lui" voor te zijn. De eerste minuten verstrijken en de problemen stapelen zich op, structurering is nog niet mogelijk. Alles lijkt ineens fout te gaan. In de tussentijd heeft het papier, wat als kenmerk heeft dat het snel brand, een redelijk vuurfront gevormd en straalt de stoeltjes aan.
Kortom in een paar minuten zit je van pret in de shit. Door twee zaken, niet geimpregneerd papier en een ontstekingsbron.
Analisten op tv spreken schande etc, en kloppen de situatie op en spreken over een zorgelijke ontwikkeling. Stemmingmakerij
Even resumerend: We hebben een situatie waarbij er grote paniek ontstaat gecombineerd met vuur. Er gaan een paar zaken mis in de afhandeling, maar we hebben "slechts" gewonden door rook inhalatie, iemand met een gebroken enkel die deze persoon door botte pech heeft opgelopen in zijn vlucht en een persoon met brandwonden. Daarin spreken we over geluk! maar het kan ook een compliment zijn. Door adequate acties van het BHV personeel is een mogelijke ramp afgewend!!
De brandweer was met 15 minuten ter plaatsen (staat in het AD). Haal daar de eerste gedachte van "wij kunnen het hier wel oplossen" tot "S**t het gaat mis nu gaan we bellen" af en ik denk dat de brandweer ook redelijk gepresteerd heeft.
Oh ja, ik heb alleen de media als bron en wat beelden gezien. In voetbal termen een teletekst supporter dus. Weinig feiten, veel aannames.......dat iedereen het weet
Wat ik zorgelijker vind (bron telegraaf):
"Nog ongeveer twintig Eindhovense relschoppers vast
Uitgegeven: 14 april 2008 10:46
Laatst gewijzigd: 14 april 2008 10:51
EINDHOVEN - In Eindhoven zitten maandag nog ongeveer twintig relschoppers vast die zondag na afloop van de wedstrijd PSV-Twente werden aangehouden. Dat heeft de politie gemeld.
ANP
Tegen het eind van de wedstrijd werd het onrustig in Eindhoven. De PSV-aanhang was teleurgesteld omdat hij nog geen kampioenschap kon vieren, zoals was verwacht.
De politie hield 43 personen aan wegens vechten, het gooien van stenen of openlijk geweld. Drie politiemensen raakten lichtgewond. "
3 Collega hulpverleners die gewond zijn geraakt om dat er een paar eikels boos zijn dat ze nog geen kampioen geworden zijn. Geachte media dat zijn pas de echte eikels