Officieel is het dat het buffervoertuig (op 100 meter afstand van het incident) schuin met wielen in lijn van rijstrook een oranje zwaailicht voert. En ja, mocht je geen oranje hebben dan voer je blauw. Dat doen ze inderdaad om een kijkersfile te besparen.
Uitzondering hierop zijn volgens mij zeer donkere en onoverzichtelijke wegen. Daar wordt volgens IM wel weer geadviseerd blauw te gebruiken.
In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.
De politie neemt de taak als buffervoertuig over, en is dan de enige die blauwe verlichting voert. De overige voertuigen parkeren in lijn van het ongeval (er achter) en voeren geen zwaailampen. Pas als zij vertrekken vanaf de ongevalslokatie, voeren zij weer (even) blauw, om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.
In gebieden waar Rijkswaterstaat of de provincie komt, neemt de cantonier overigens vaak het beveiligen en het ''bufferen'' over.