Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 69707 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #10 Gepost op: 26 april 2008, 15:49:08
Hier in Terneuzen zag ik op de Ambu een groen lichtje achterop.. Was alleen te laat om een plaatje te schieten.. Kan dat of keek ik in de zon ;D


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #11 Gepost op: 26 april 2008, 15:54:59
Dat is een zwaailicht die wordt gebruikt door de leider van de plaats incident, dat is altijd de ambu die het eerst te plaatse is ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #12 Gepost op: 26 april 2008, 16:10:12
Dat is een zwaailicht die wordt gebruikt door de leider van de plaats incident, dat is altijd de ambu die het eerst te plaatse is ;)

Mijn dank, weet ik dat ook weer.. Nooit gezien of op gelet :)


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #13 Gepost op: 26 april 2008, 16:48:40
Ik heb de regeling gelezen en als ik de regeling goed begrijp gaat het niet om een oranje zwaailicht, maar een geel zwaailicht.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 26 april 2008, 16:53:28
Ik heb de regeling gelezen en als ik de regeling goed begrijp gaat het niet om een oranje zwaailicht, maar een geel zwaailicht.

Ja, gele zwaailampen en oranje zwaailampen zijn het zelfde  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #15 Gepost op: 8 september 2008, 01:31:49
Ja, gele zwaailampen en oranje zwaailampen zijn het zelfde  ;)

Net zo iets als door Oranje rijden...... is geen Oranje maar Geel!!!!!!! :P


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #16 Gepost op: 8 september 2008, 08:49:00
het was toch amber?  ::)  ;D


Glenn2

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 8 september 2008, 09:56:57
Officieel is het dat het buffervoertuig (op 100 meter afstand van het incident) schuin met wielen in lijn van rijstrook een oranje zwaailicht voert. En ja, mocht je geen oranje hebben dan voer je blauw. Dat doen ze inderdaad om een kijkersfile te besparen.

Uitzondering hierop zijn volgens mij zeer donkere en onoverzichtelijke wegen. Daar wordt volgens IM wel weer geadviseerd blauw te gebruiken.

In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 8 september 2008, 12:34:57
Officieel is het dat het buffervoertuig (op 100 meter afstand van het incident) schuin met wielen in lijn van rijstrook een oranje zwaailicht voert. En ja, mocht je geen oranje hebben dan voer je blauw. Dat doen ze inderdaad om een kijkersfile te besparen.

Uitzondering hierop zijn volgens mij zeer donkere en onoverzichtelijke wegen. Daar wordt volgens IM wel weer geadviseerd blauw te gebruiken.

In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.

De politie neemt de taak als buffervoertuig over, en is dan de enige die blauwe verlichting voert. De overige voertuigen parkeren in lijn van het ongeval (er achter) en voeren geen zwaailampen. Pas als zij vertrekken vanaf de ongevalslokatie, voeren zij weer (even) blauw, om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.

In gebieden waar Rijkswaterstaat of de provincie komt, neemt de cantonier overigens vaak het beveiligen en het ''bufferen'' over.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #19 Gepost op: 8 september 2008, 23:41:50
Per oktober gaat er een nieuwe regeling optische & geluidssignalen in...... (zal wel wat vertraging in zitten) maar dan schijnen er enkele veranderingen op te treden. Het buffer voertuig mag dan ook geen "blauw" meer voeren. Vandaar dat er overal geel verschijnt. Kennelijk treed er dan ook een wijziging op in het Incident management.

Nog ff afwachten dus wat het precies gaat worden.