Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 70208 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #100 Gepost op: 16 november 2010, 17:05:59
Andere kleur zou niet helpen met opvallen.. Met oranje val je al genoeg op.. Alleen nederland wordt steeds associaler (op een grote groep mensen na) en gaan gewoon niet aan de kant, dus een andere kleur zou ook niet helpen..

Het gaat er ook niet om dat men aan de kant gaat voor een bergingvoertuig, maar dat de beringvoertuigen als zijnde bergingvoertuig herkenbaar zijn dmv een afwijkende kleur zwaai/flitslamp. Aldus de strekking van poster Berger.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #101 Gepost op: 16 november 2010, 17:29:53
Het gaat er ook niet om dat men aan de kant gaat voor een bergingvoertuig, maar dat de beringvoertuigen als zijnde bergingvoertuig herkenbaar zijn dmv een afwijkende kleur zwaai/flitslamp. Aldus de strekking van poster Berger.
Welke kleur had men in gedachte?
Blauw, amber, rood, wit en groen vallen al af lijkt mij. Blijven er weinig kleuren over die zich van eerdergenoemde kleuren onderscheiden.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #102 Gepost op: 16 november 2010, 21:57:38
Welke kleur had men in gedachte?
Blauw, amber, rood, wit en groen vallen al af lijkt mij. Blijven er weinig kleuren over die zich van eerdergenoemde kleuren onderscheiden.

Je zou nog weer (terug) kunnen naar kleurcombinaties, zoals in dit geval oranje en rood...maar ik zie er de meerwaarde ook niet direct van in...

Ik herken een berger vaak aan het soort lichtbalk, veel draaiers/spiegels, dus veel geflits, t.o.v. link/rechts patroon wat de HV officieel moet gebruiken
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 16 november 2010, 22:08:52
Ik heb ooit op de A7 bij knooppunt Heerenveen een bergingsvoertuig gezien met 1 Rode en 1 Amber kap gezien (niet in werking)
Weet iemand zo welk Nederlands bedrijf dit heeft, want ik weet zo gauw geen bedrijfsnaam.
Er zijn best veel kleurencombinaties mogelijk :P
Zie hier


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #104 Gepost op: 17 november 2010, 20:58:10
Welke kleur had men in gedachte?
Blauw, amber, rood, wit en groen vallen al af lijkt mij. Blijven er weinig kleuren over die zich van eerdergenoemde kleuren onderscheiden.

Tja, misschien roze?
Ik vind het idee voor een andere kleur voor bergers niks. Prima zo.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #105 Gepost op: 25 februari 2011, 14:24:08
Geinig deze discussie, ik heb deze ook gevoerd met een medewerker van Marelko en samen kwamen we er niet uit.
Na zoeken op google kom ik op twee boekjes uit voor IM nl;
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met éénzijdig aanrijdingsgevaar
en
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met Tweezijdig aanrijdingsgevaar

Deze twee vervangen sinds januari 2010 het roodblauwe boekje

Hierin word beschreven dat "Het buffervoertuig voert gele zwaai of knipperlampen (let op voor 2010 mochten alleen blauwe knipperlampen gebruikt worden amber was niet eens opgenomen in de voertuigsignalerings index) en alle andere ter plaatse komende voertuigen zetten de optiche signalering uit en voeren alleen nog gevarenlampen."

Irriterend is dat op een provinciale weg vaak de politie het voertuig in een fend-off zetten, dit mag niet. Dit heeft namelijk een groter aanrijdingsrisico voor het overige verkeer.


Gebruik van Amber wanneer het niet nodig is is ook strafbaar en kan beboet worden, tevens bij herhaaldelijk vergrijp kan het in beslag genomen worden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #106 Gepost op: 25 februari 2011, 17:08:21
Geinig deze discussie, ik heb deze ook gevoerd met een medewerker van Marelko en samen kwamen we er niet uit.
Na zoeken op google kom ik op twee boekjes uit voor IM nl;
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met éénzijdig aanrijdingsgevaar
en
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met Tweezijdig aanrijdingsgevaar

Deze twee vervangen sinds januari 2010 het roodblauwe boekje

Hierin word beschreven dat "Het buffervoertuig voert gele zwaai of knipperlampen (let op voor 2010 mochten alleen blauwe knipperlampen gebruikt worden amber was niet eens opgenomen in de voertuigsignalerings index) en alle andere ter plaatse komende voertuigen zetten de optiche signalering uit en voeren alleen nog gevarenlampen."

Irriterend is dat op een provinciale weg vaak de politie het voertuig in een fend-off zetten, dit mag niet. Dit heeft namelijk een groter aanrijdingsrisico voor het overige verkeer.


Gebruik van Amber wanneer het niet nodig is is ook strafbaar en kan beboet worden, tevens bij herhaaldelijk vergrijp kan het in beslag genomen worden.

De door jou genoemde richtlijnen ( Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met éénzijdig aanrijdingsgevaar en Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met Tweezijdig aanrijdingsgevaar)
vervangen niet het "roodblauweboekje" maar "Richtlijnen voor incidenten op de autosnelweg."

Het roodblauweboekje vermeld de taken en rollen van de verschillende IM-diensten en is deels samengevat in de nieuwe "schouwkaart" op basis van het Methane principe.

Bekijk anders even de "Richtlijn gebruik gele attentieverlichting" Deze is erg nuttig voor oa jouw beroepsgroep.
te vinden op www.eigenveiligheideerst.nl
Freude am Fahren


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #107 Gepost op: 26 februari 2011, 00:49:27
Dit boekje heb ik ook in mijn bezit, en idd die zouden nog veel wegwerkers mogen lezen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #108 Gepost op: 27 februari 2011, 23:11:19
Dit boekje heb ik ook in mijn bezit, en idd die zouden nog veel wegwerkers mogen lezen.

:'(  helaas, niet alleen wegwerkers.  :-\
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #109 Gepost op: 6 maart 2011, 11:26:00
Het boekje is mij aardig bekend (zie pagina met 'met dank aan'), maar de toepassing ervan is vaak nog ver te zoeken.
Buiten dat ik wél constateer dat een KLPD-voertuig met oranje flitsers een berger met bijzondere lading escorteert, is het bij een incident daarentegen weer een rare gewaarwording om een ander dienstvoertuig (regio, in dit geval) met oranje én blauw tegelijk te zien knipperen, terwijl men fend-off staat op een provinciale weg. Het lijkt dan soms net alsof we het gewoon even niet weten en maar voor de optie met de meeste lampjes kiezen.

Ook een voorbeeld met nogal wat kleur:
GRIP1-melding voor een ongeval met veel gewonden door ijzel, aangevuld met de opmerking PAS OP HET IS GLAD!
Waarbij ik overigens wél moet zeggen dat er hard gewerkt is bij dit incident en er ondanks de betrokkenheid van rond de 20 voertuigen en slachtoffers binnen drie uur de weg weer kon worden vrijgegeven; zonder onnodig oponthoud.  O0

22 gewonden bij ongeval A12

Het achteropkomende verkeer kreeg dit te zien voorbij de laatste afslag: