Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 70233 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Chris81

• Rechercheur
  • Forum gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 14 april 2013, 19:18:17
Ach, weet je, eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo. Tuurlijk regels zijn er niet voor niets, maar uiteindelijk willen we toch graag dat slachtoffers snel geholpen worden? En of er nu blauw of amber gevoerd word of niets, kijkersfiles heb je altijd. Ik rijd elke dag vanuit Twente naar het Gooi en weer terug en ik zie het bijna elke dag weer.

Dus ik snap best dat het in de hectiek vergeten word of collega's er helemaal niet bij stil staan.
Misschien niet goed, maarja er zijn belangrijkere dingen waar ik me druk over kan maken.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 14 april 2013, 19:20:30
Briljant, met vier wagens half op de rijstrook, met blauw op alle wagens, op een volledig afgekruisde tunnelbuis en de slagboom naar beneden....ik zie het in deze regio veel vaker. Ambulance die zijn blauw uitzet is ook een klein wondertje, meestal mag de wis het hele rijtje aflopen om het even te vragen, en dan vinden ze je vaak nog een zeikerd ook.
Vreemd dat jij dat heel vaak ziet, ik weet dat er met enige regelmaat bij de diverse hulpdiensten aandacht wordt besteed aan de procedure en dat het over het algemeen juist wel goed gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit het juiste voorbeeld is  98uiye :'(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #122 Gepost op: 14 april 2013, 19:28:55
Vreemd dat jij dat heel vaak ziet, ik weet dat er met enige regelmaat bij de diverse hulpdiensten aandacht wordt besteed aan de procedure en dat het over het algemeen juist wel goed gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit het juiste voorbeeld is  98uiye :'(
Hij is echt niet de enige die het ziet, ik ook namelijk.  ;)
En ik maak ook nog vaak genoeg mee dat er hulpdiensten in fend off achter mijn bots gaan staan als xtra kreukelzone...  :'(
Maar het is gewoon iets dat veel mensen ook niet WILLEN, voelen zich veiliger met blauw.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 17 april 2013, 07:30:31
Ik denk dat het in deze een bewuste keuze is geweest van de ACH, blauw erop te laten. Goed bekeken is de ambu het enigste fend-off voertuig. Gezien de plek van de verongelukte auto, en de plek waar het SO ligt. Zelfs z'n wielen heeft ie nog netjes naar de middenvangrail gedraaid.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 17 april 2013, 08:55:52
Zelfs z'n wielen heeft ie nog netjes naar de middenvangrail gedraaid.

En daar gaat het mis ;D

Het is m.i. de inschatting van de chauffeur. Als deze het idee heeft dat de andere (in dit geval politie)voertuigen niet zodanig staan opgesteld dat het incident goed beveiligd is (of als de ambu als eerste ter plaatse was) dan is het prima de ambulance ook in fend-off te zetten, met blauw er op. Dat ga je tijdens de hulpverlening niet even uitzetten, dat komt vanzelf...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Blusdebrand

• Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #125 Gepost op: 17 april 2013, 09:10:06
En daar gaat het mis ;D

Het is m.i. de inschatting van de chauffeur. Als deze het idee heeft dat de andere (in dit geval politie)voertuigen niet zodanig staan opgesteld dat het incident goed beveiligd is (of als de ambu als eerste ter plaatse was) dan is het prima de ambulance ook in fend-off te zetten, met blauw er op. Dat ga je tijdens de hulpverlening niet even uitzetten, dat komt vanzelf...

En als iedereen druk is in het heetst van de strijd met slachtoffers dan zal ik (WIS) niks zeggen totdat de boel onder controle is en dan gaan we wat blauw laten uitzetten ;),en het moet goed neergezet zijn de afzetting en daar zorg onder andere ik en mijn collega's voor van rws.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 17 april 2013, 09:14:07
En 9 vd 10 keer is die ambu dan toch al vertrokken met patiënt. Meestal gaan dit soort kleine reünietjes langs de ambu-bemanning heen. Links en rechts een knikje en een glimlach en een klein woordje van ''hoe is het'' en voor de rest is de bemanning van de ambu bezig met so'(s). En z.s.m. weer vertrokken.
De overige kolommen blijven nog een poosje ''narommelen'' op de snelweg, soms mist alleen nog de koffie en een puntje.  >:D

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 17 april 2013, 20:52:34
Als je er lang genoeg over doet zorgt de WIS daar zelfs voor is mijn ervaring  :D
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 18 april 2013, 20:14:20
Ik heb de indruk dat je het de collega's niet zo kwalijk kan nemen dat ze de afstandsregels en voornamelijk het gebruik van blauw/amber verkeerd doen. Er is (zeker voor de mensen die al wat langer van de academie weg zijn) nauwelijks tot geen aandacht voor geweest. De meeste collega's weten gewoon niet dat er regels zijn opgesteld m.b.t. het gebruik van blauw, afstanden en veiligheidsmarges.....  :-\
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Berger

• Forum gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 19 april 2013, 18:40:57
Dat hoor ik dus ook regelmatig, raar toch eigenlijk dat je in een gevaarlijke situatie bezig bent, en niet weet hoe je het voor jezelf zo veilig mogelijk kan maken?