De docent heeft ook volledig gelijk! Blauw is, in de basis, ook veiliger dan geel..
Waarom? Als er blauw staat te knipperen, dan staat er politie en die kan je bekeuren.. Bij geel heb je eigenlijk niets te vrezen en kan 't gas erop.. Dan wordt je niet als politieagent herkend..
Gewoon de dagelijkse praktijk.. en vaak strijdig met de richtlijn, dat wel..
In principe amber, tenzij... Ik heb ook wat trainingen gegeven over IM aan collega's en het ook zo uitgedragen. Blauw heeft nu eenmaal een meer afremmende werking dan amber, zoals Zijlvaart ook aangeeft. Eigen veiligheid eerst!
En hier gaat het mis. Als ook de politie zich zou houden aan de IM regels dan gaat men bij Amber ook meer afremmen in het vervolg. Immers het kan ook Politie zijn!
Ook het publiek weet dat de politie liever Blauw voert dan Amber en reageert dusdanig.
En taakblindheid is waar ik wanneer ik met de TMA ter plaatse kom nog wel eens tegen aan loop. Zoals ik vaker al heb gezegd is men te gefocust op wat er is gebeurt en vergeet men veelal zijn/haar eigen veiligheid.
Dit is bij alle takken van sport, ook bij mijn collegae.
Ik bel soms in het voorbij rijden de mensen zelf op om te vragen of:
-het nodig is om de deuren van de voertuigen open te laten staan en zo de rijstroken nog meer te knijpen.
-het niet vertandiger is om via de bijrijderskant uit te stappen(ook voor de heren brandweer en berging....)
-enz.
Ik zeg niet dat ik alles perfect doe, maar ben zelf heel blij als ik er over wordt aangesproken. Dat kan een volgende keer betekenen dat ik zeker veiliger werk.
Waar ik mij veel vaker aan stoor zijn de mensen die een voertuig "neergooien" bij een incident terwijl de collegae er al zijn en wel hun voertuig netjes hebben neergezet. Wees niet zo slordig met het leven van een ander. Een vrachtautochauffeur verwacht niet dan een auto wordt neergezet, iemand eruit springt en het voertuig achterlaat. Dit kan tot gevolg hebben dat de vrachtauto niet kan remmen met alle gevolgen van dien. En kom nou niet met "dat is de schuld van de chauffeur, die moet zijn snelheid dusdanig hebben om dit te kunnen opvangen", dat brengt de schade aan personen niet terug.
Al met al vind ik ook dat het juist de jongere generatie is die weer bij Blauw blijft, net zo goed als de oudere die eigenlijk niets af weten van IM. De generatie die er tussen in zit weet uit ervaring waarom de regels zo zijn. De jongere heeft vaak zoiets van "ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet". MAW het opnieuw uitvinden van het wiel....