tjsa, de nieuwe regeling.. de meeste zaken zijn niet echt nieuw, hooguit onder de aandacht gebracht. een paar puntjes:
Het afzekeren van een ongeval (bijvoorbeeld als buffervoertuig) dient volgens de oude regeling O&G (
http://www.healthlaw.nl/wav_reg_regeling1.pdf) te gebeuren met geel licht. ik citeer:
Artikel 5
Bij de volgende werkzaamheden of
omstandigheden moet een voertuig,
indien de kans bestaat dat het voertuig
niet tijdig door andere weggebruikers
wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht
voeren:
a. werkzaamheden ten behoeve van de
hulpverlening op of langs de weg met
kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
in het RVV 1990 art 30 staat:
Bestuurders van motorvoertuigen, die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden tijdens deze werkzaamheden geel zwaai- of knipperlicht. De in artikel 29 genoemde bestuurders mogen in die gevallen in plaats van geel zwaai- of knipperlicht, blauw zwaai- of knipperlicht voeren.
Oftewel, een voertuig met blauw licht mag dat gebruiken in plaats van geel licht. Volgens de nieuwe richtlijn heeft een voorrangsvoertuig zowiezo gele lichten aan boord en kunnen ze die dus ook voeren
De brancherichtlijn van de brandweer spreekt over het alarmerende effect van de blauwe lampen en beveelt het gebruik van de oranje lamp bij een niet voorrangs voertuig aan.
de Incident Management regelgeving heeft het niet over de kleur van het zwaailicht maar bepaalt uitsluitend dat alleen het buffervoertuig zwaailicht voert. In die zin maakt het niet uit of een berger, RWS, KMAR of ander afzekert, als ze maar zwaailicht voeren.
Verder is het de richtlijn dat de politie de afzetting van alle andere partijen overneemt. In de praktijk is het gebruikelijk dat de wegbeheerder deze taak overneemt.
Grofweg is de nieuwe regeling dus zo: blauw licht is voor een voertuig dat als voorrangsvoertuig onderweg is. Geel licht is voor een voertuig dat gevaar oplevert.Lijkt mij een prima indeling.
Nu is er natuurlijk de discussie dat blauw licht veiliger is omdat jan en alleman een geel lampje hebben en permanent laten branden. Ook bij mijn werkgever (RWS) levert dit vaak aardige discussies op. Mijn inziens is het beter om het gebruik van oranje lampen te beperken, om de verwatering tegen te gaan..