Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 69669 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:16:02
Laatst bij een incident op de drukke A16 blauw aan laten staan. Een Volvo van de KLPD stond er al als buffervoertuig, maar die ene blauwe pit - ongeval op linkerrijbaan - erg druk op de weg - deed mij besluiten het blauw erop te laten staan. Die hoge ambu valt net wat beter op, met al die verlichting rondom.

Amber lampen heb ik nog niet gezien op ambulances, zelfs niet op nieuwe. Uiteraard wel de gevaarslichtjes, en mits voldoende bufferverlichting zet ik alleen de gevarenlampjes aan.

Heb ik ook eens gedaan, en kreeg daarna het (terechte) verzoek van de agenten om blauw uit te zetten... ;) maar als ik erg link sta hou ik blauw er gewoon op.

Tijd geleden in het AMC een (ik dacht) Brabantse Chevy gezien met een soort van arrow-stick achterop. De nieuwe GGD ambulances in Amsterdam hebben ook allemaal amber naast het blauw, en alle nieuwe (gele) VZA voertuigen hebben ook amber. En natuurlijk het MMT voertuig... in het midden, tussen het blauw, ook een oranje lamp. Kortom, genoeg gele voertuigen bij ons waar amber al op en inzit :).

En in het kader van Incident Management... binnenkort zijn er volgens mij weer Veiligheidsdagen. Zie http://www.wordsatwork.nl/


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #71 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:26:52
Klinkt allemaal goed, Bart. Heb nog geen ambu gezien met amber, ook niet in Brabant. Politie wel; komen aanscheuren met blauw en vervolgens wordt diezelfde balk fel oranje, prachtig.

En weet je, ik vind alles eigenlijk situatieafhankelijk. Het ter plaatse inschatten, is er noodzaak voor blauw? Zo rij ik soms in bijzondere gevallen zelfs zonder blauw, onder een A1. Neem Nederland-Spanje, waar de MKA al doorgaf: ''Niet via die en die route ter plaatse komen, daar is de sfeer erg grimmig en is de straat geblokkeerd door menigte. ''
Dan wil je niet met je busje alle aandacht naar je toe trekken.

IM vind ik prima, maar gezond verstand blijft overrulen. Maar ik zal links en rechts eens mijn licht  :D  opsteken, waarom er nog geen gele verlichting op zit.  O0


Gast

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:48:48
Buiten tussen de buien door een filmpje geschoten van de opties op mijn Traffic Advisor.

Naast de links/rechts/center-out zit er ook nog een warning-pattern op, met als extra opties dimstand (1 licht per keer ipv progressief) en fast.

Enjoy!

MX7000 Traffic Advisor controlled by FedSig SMC5


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #73 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:59:56
Buiten tussen de buien door een filmpje geschoten van de opties op mijn Traffic Advisor.

Naast de links/rechts/center-out zit er ook nog een warning-pattern op, met als extra opties dimstand (1 licht per keer ipv progressief) en fast.

Enjoy!

MX7000 Traffic Advisor controlled by FedSig SMC5

Mooi flmpje Larissa 0098 :P

Leuk om te zien wat je allemaal kunt met zo'n traffic advisor, maar maak je het dan voor de gebruiker niet te ingewikkeld?
Niet dat zoiets moeilijk te bedienen is, maar ik zou het denk ik simpel houden en het beperken tot 4 patronen en functies (links, rechts, center en warning). Voor het werk dan hè, niet voor de hobby natuurlijk ;)

Immers: hoe meer keus je hebt, hoe moeilijker het is om te kiezen 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:05:39
Ik zal de complimenten aan mijn dochter doorgeven  O0
Je weet, alles wat origineel Amerikaans is moet zo uitgebreid mogelijk van alle opties voorzien, liever alle opties erop en een paar gebruiken dan te weinig opties en een gebruiker die gaat lopen miauwen.
Vergeet niet dat deze kastjes al in de jaren 80 in gebruik waren he!  ;) Voor mij is het een waardevol collectie-item die ik juist om deze opties in de Caprice wilde hebben!


De DIM functie is met name 's avonds enorm handig, de volle bak oranje is overdag prima, 's avonds is de DIM-stand ruim voldoende. De FAST-optie trekt, althans dat vind ik, in het WARN-patroon net iets vlotter de aandacht dan als de WARN op normaal staat. Bij de pijlfuncties heeft de FAST voor mij visueel in ieder geval nauwelijks meerwaarde. Ja, óf je moet de DIM in combinatie met FAST weer duidelijk vinden bij een arrow links of rechts.......  0098  0098

Wat ik ooit eens heb vernomen van mijn buddy in Texas is dat 's nachts, bij traffic stops, de Traffic Advisor op DIM-stand wordt gezet om zo de ondersteunende units niet te verblinden zodra ze erachter parkeren. Het WARN-patroon is dan ook voornamelijk een visueel herkenningspunt voor de aanrijdende voertuigen. De afstanden en wegen in Texas (en de rest van de USA) moet je ook iets anders zien dan hier in NL wat dat betreft, daarop zal ook het gebruik en de opties van dit soort verlichting deels gebaseerd zijn


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #75 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:35:43
Het is me helemaal helder (nadat ik het bericht drie keer had doorgelezen) 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #76 Gepost op: 25 oktober 2010, 00:47:14
Laatst bij een incident op de drukke A16 blauw aan laten staan. Een Volvo van de KLPD stond er al als buffervoertuig, maar die ene blauwe pit - ongeval op linkerrijbaan - erg druk op de weg - deed mij besluiten het blauw erop te laten staan. Die hoge ambu valt net wat beter op, met al die verlichting rondom.

Amber lampen heb ik nog niet gezien op ambulances, zelfs niet op nieuwe. Uiteraard wel de gevaarslichtjes, en mits voldoende bufferverlichting zet ik alleen de gevarenlampjes aan.

Het idee achter dat ene pitje is, is dat de weggebruiker beter waar kan nemen waar het blauwe licht vandaan komt. In de jaren 80 (kan ook begin 90 zijn) is hier ooit onderzoek naar gedaan door TNO. Als er een hele balk staat te draaien/knipperen wordt moeilijker waargenomen op welke rijstrook de afzetting staat door de hoeveelheid licht. Dit onderzoek is geweest in samenwerking met deverkeerspolitie GePo Amsterdam. Heb het alleen van horen zeggen. Zal eens kijken of er nog collega's zijn die het onderzoek nog hebben. Was het pre-digitale tijdperk...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #77 Gepost op: 25 oktober 2010, 11:41:07
Het idee achter dat ene pitje is, is dat de weggebruiker beter waar kan nemen waar het blauwe licht vandaan komt. In de jaren 80 (kan ook begin 90 zijn) is hier ooit onderzoek naar gedaan door TNO. Als er een hele balk staat te draaien/knipperen wordt moeilijker waargenomen op welke rijstrook de afzetting staat door de hoeveelheid licht. Dit onderzoek is geweest in samenwerking met deverkeerspolitie GePo Amsterdam. Heb het alleen van horen zeggen. Zal eens kijken of er nog collega's zijn die het onderzoek nog hebben. Was het pre-digitale tijdperk...

En is dat idee door meer landen/regio's gevolgd of is dit een unieke situatie in de wereld?  ??? :)


Gast

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2010, 11:44:42
En is dat idee door meer landen/regio's gevolgd of is dit een unieke situatie in de wereld?  ??? :)

Als TDMdR het verhaal, naar eigen woorden, al van horen zeggen heeft, hoe zou hij dan een antwoord op jouw vraag kunnen geven?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 25 oktober 2010, 11:45:56
Als TDMdR het verhaal, naar eigen woorden, al van horen zeggen heeft, hoe zou hij dan een antwoord op jouw vraag kunnen geven?

als het niet uniek is zullen er vast wel plaatjes rondzweven op het WWW of bij verzamelaars van auto's met één pit...  ;)