Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 70457 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #90 Gepost op: 28 oktober 2010, 14:17:30
De arrowstick op/in de Federal Signal Vista's is ook rondom zichtbaar (en bij de nieuwste voertuigen voldoet het zelfs aan de eisen) ;)
Ja en nee. Pas wanneer de buitenste twee led units aangaan zijn ze op de hoeken en de voorzijde ook zichtbaar. Kijk er maar eens goed naar. Of het moet alleen bij onze studentenbus zo zijn ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #91 Gepost op: 28 oktober 2010, 20:07:25
(...)
Om nog even terug te komen op het enkel pitje verhaal. Vorige week reed ik nog hier op een provinciale weg in de buurt. In die weg zit een flauwe bocht. In die bocht stond een voertuig van een bedrijf dat vaak bebording rondom wegwerkzaamheden plaatst. Dat voertuig was uitgerust met een amberkleurige lichtbak met daarin 5 lampen (!) en nog tenminste 2 ledflitsers achterop. Door de enorme hoeveelheid licht die daar vanaf kwam zag ik het voertuig heel erg snel maar ik zag pas heel laat goed waar het voertuig stond, namelijk op mijn rijbaan. Een paar dagen later kwam ik een ander voertuig tegen op diezelfde plek met enkel 2 amber flitsers. Dat voertuig zag ik heel snel waar het precies stond, ook doordat ik nu de achterlichten weer zag in plaats van alleen maar amber.

Veel licht is goed als je rijdt maar als je stilstaat ben ik het er mee eens dat 2 lampjes beter is dan meer.
En uw logische reactie was dus bij deze eerste situatie "oh jee, wat is er aan de hand" en u remde af? Dan heeft de wegwerker in kwestie dus bereikt wat hij wilde: u mindert snelheid en passeert op een veilige manier. En van u als politieagent mag ik aannemen dat u dat ook doet in de tweede situatie. De gemiddelde Nederlander doet dat in situatie 2 echter niet. Oranje lampjes? Nou en? Als extra verlichting dan zorgt dat de weggebruiker afremt en dat het werk aan de weg dus veiliger wordt, dan mag hij er van mij nog wat lampjes bij plaatsen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #92 Gepost op: 29 oktober 2010, 00:32:05
Nu moet ik zeggen dat die "update" van de Vista de bedoeling van de Arrowstick niet duidelijker maakt.
Vroeger liep de arrowstick gewoon zijn patroontje. Bij de nieuwere voertuigen flitsen de buitenste lampen los van het patroon waardoor het gehele patroon eigenlijk wegvalt / onduidelijker wordt.

Klopt, door de nieuwe eisen is de hele functie van traffic-advisor (nagenoeg) onzichtbaar

Ja en nee. Pas wanneer de buitenste twee led units aangaan zijn ze op de hoeken en de voorzijde ook zichtbaar. Kijk er maar eens goed naar. Of het moet alleen bij onze studentenbus zo zijn ;)

Nee, dat is bij alle ''oudere'' voertuigen (met een LED-balk) zo, vergelijk em maar eens met bijv. de nieuwe generatie noodhulpvoertuigen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #93 Gepost op: 29 oktober 2010, 18:35:42
Dan is dat de reden. Tijd voor een nieuwe Transporter met nieuwe balk ;)

... of wachten tot Q8 ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #94 Gepost op: 13 november 2010, 16:57:26
En uw logische reactie was dus bij deze eerste situatie "oh jee, wat is er aan de hand" en u remde af? Dan heeft de wegwerker in kwestie dus bereikt wat hij wilde: u mindert snelheid en passeert op een veilige manier. En van u als politieagent mag ik aannemen dat u dat ook doet in de tweede situatie. De gemiddelde Nederlander doet dat in situatie 2 echter niet. Oranje lampjes? Nou en? Als extra verlichting dan zorgt dat de weggebruiker afremt en dat het werk aan de weg dus veiliger wordt, dan mag hij er van mij nog wat lampjes bij plaatsen.

Dat is sowieso mijn reactie bij amber. Daarom stoor ik mij ook aan vrachtwagens die (onnodig) amber voeren aan de voorzijde op de autosnelweg of transportbegeleiders die alles hebben aan staan. Dat is op de autosnelweg helemaal niet meer nodig. Op gewone wegen is natuurlijk iets anders.

In bovenstaande situatie dacht ik in eerste instantie dat de wagen op het fietspad naast de rijbaan stond. Door de hoeveelheid amber kon ik de achterlichten niet meer zien dus ik wist ook niet of het voertuig naar mijn kant of de andere kant op stond. Daarnaast kon ik toen ik vlakbij het voertuig niet zien door het continu geflits niet goed zien of er een tegenligger tegemoet kwam. Ik vond in dit geval dat juist de hoeveelheid amber een gevaarlijke situatie gaf.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #95 Gepost op: 13 november 2010, 21:57:20
Bovendien: waar stopt het? Nu reageren mensen op bijvoorbeeld 3 stuks amberverlichting, straks zijn ze dat gewend. Dan nog maar een vierde erbij plaatsen? Door totdat ze gewend zijn aan een rondom knipperend amber voertuig?

Meer amber op een voertuig plaatsen maakt het naar mijn mening gevaarlijker voor andere voertuigen die niet zoveel amber voeren.
Wout


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #96 Gepost op: 14 november 2010, 13:34:10
Ik ben van mening dat signalering aangepast moet zijn aan de omstandigheden - of meer precies, aan de risico's van bepaalde omstandigheden. Als de situatie zodanig gevaarlijk is dat maximale verlichting (even los van de vraag of dat blauw of amber moet zijn) gewenst is, dan vind ik het prima dat ik zodanig moet afremmen dat ik weer fatsoenlijk zicht heb. Dat maakt het werk van de mensen in of bij dat voertuig wel zo veilig. Als de situatie echter zodanig veilig is dat er maar beperkte verlichting nodig is, dan vind ik ook dat de signalering daarop aangepast moet worden en dat weggebruikers daar dan ook gepast op kunnen reageren. Lijkt me niet meer dan logisch. Overigens kan dat wat mij betreft ook betekenen dat er alleen signalering wordt gevoerd aan de voorkant, zijkant of achterkant in plaats van 360 graden rondom. Ik hoef op de vluchtstrook van een snelweg bijvoorbeeld geen verkeer op de andere rijbaan te waarschuwen...

Het probleem is echter dat er diverse organisaties en instanties zijn die hier niet in mee kunnen of willen gaan. "Kunnen" omdat het vaak te maken heeft met regelgeving: je moet immers wettelijk gezien 360 graden signalering voeren. Er is niks vastgelegd over situatie-afhankelijk voeren van signalering. Ook "kunnen" betreft het technisch niet kunnen uitschakelen van (delen van) de verlichting: met één schakelaar begint direct je hele balk maximaal te flikkeren. Tot de categorie "willen" reken ik dan de mensen die willens en wetens rondrijden met een sloot aan verlichting terwijl het 1) niet (wettelijk) verplicht is en 2) wel separaat in/uitschakelbaar is.

Maar ja, in Nederland is alles nogal zwart-wit vastgelegd, dus dan hebben we de flexibiliteit van een bezemsteel  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #97 Gepost op: 15 november 2010, 19:19:31
Heel irritant vind ik persoonlijk de zwaar transport auto's die voorop oranje flitsers hebben, willen ze soms erlangs?
Volkomen onnodig op rijkswegen,in mijn opinie, want daar is geen tegenligger om te waarschuwen.
Ook collega bergers die altijd, ook bij gewoon transporteren, met zwaailampen en flitsers rijden kan ik me enorm aan ergeren, mensen wennen aan al dat oranje/amber, en zien er niks raars meer in.

Ik zou nog steeds blij worden van een andere kleur zwaailampen voor bergingsvoertuigen, zodat we meer opvallen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #98 Gepost op: 16 november 2010, 01:11:09
Heel irritant vind ik persoonlijk de zwaar transport auto's die voorop oranje flitsers hebben, willen ze soms erlangs?
Volkomen onnodig op rijkswegen,in mijn opinie, want daar is geen tegenligger om te waarschuwen.
Ook collega bergers die altijd, ook bij gewoon transporteren, met zwaailampen en flitsers rijden kan ik me enorm aan ergeren, mensen wennen aan al dat oranje/amber, en zien er niks raars meer in.

Ik zou nog steeds blij worden van een andere kleur zwaailampen voor bergingsvoertuigen, zodat we meer opvallen.


En dan gaan je collega bergers met die kleur aan rijden tijdens transport. Zie het nut niet in van een aparte kleur voor bergers.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #99 Gepost op: 16 november 2010, 12:32:14
Heel irritant vind ik persoonlijk de zwaar transport auto's die voorop oranje flitsers hebben, willen ze soms erlangs?
Volkomen onnodig op rijkswegen,in mijn opinie, want daar is geen tegenligger om te waarschuwen.
Ook collega bergers die altijd, ook bij gewoon transporteren, met zwaailampen en flitsers rijden kan ik me enorm aan ergeren, mensen wennen aan al dat oranje/amber, en zien er niks raars meer in.

Ik zou nog steeds blij worden van een andere kleur zwaailampen voor bergingsvoertuigen, zodat we meer opvallen.


Andere kleur zou niet helpen met opvallen.. Met oranje val je al genoeg op.. Alleen nederland wordt steeds associaler (op een grote groep mensen na) en gaan gewoon niet aan de kant, dus een andere kleur zou ook niet helpen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar