Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 70452 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2008, 16:36:20
Verschil is gewoon dat we in NL een voertuig in Fend Off plaatsen, in andere landen wordt nog wel eens "recht" afgezekerd. Effectieve, gerichte flitslampen naar 1 kant verliezen in NL dus een beetje het nut. De afstraalhoek werkt niet meer optimaal als een voertuig schuin staat.

Wat dat betreft heeft Rijkswaterstaat het aardig opgelost, met draaibare auto DRIP's. Het voertuig staat alsnog in de fend-off positie en de signalering is richting het verkeer. Misschien moet daar alleen nog een oranje pitje op, omdat de lichtbalk niet meedraait.
(althans, niet overal. er zijn ook systemen waarbij de lichtbalk bovenop het DRIP staat).

Een verhoogd pitje en/of lichtbalk vergroot de attentiewaarde sowieso wel, omdat je dat eerder van tevoren kunt zien. Daar maakt de autobahnpolizei in Duitsland geloof ik ook gebruik van.

Dus volgens mij zijn er nog best wat nuttige oplossingen op de markt :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 9 september 2008, 17:02:19
In Duitsland (of oostenrijk?) heeft de 'RWS' ook blauwe lampen / flitsers op hun wagen zitten.

Ik verval in herhaling maar dat zal wel mijn leeftijd liggen...  ;D Als RWS hier de afzetting gaat over gaat nemen bij incidenten dan kunnen ze niet anders dan bij IM voorschrijven dat er met gele lampen gewerkt moet worden... Maar moeten nu de hulpdiensten die wel blauw mogen voeren RWS volgen en massaal gele lampen gaan aanschaffen of moeten ze gewoon blauw blijven gebruiken (met alle opties die zo'n balk heeft)....  ::) ??? ;)

Als geel een betere attentie waarde heeft dan moeten we blauwe lampen gaan afschaffen en met z'n alleen gaan overstappen op geel.... (en van geel een exclusieve HV kleur maken)... (OT: dan mag de dieren ambu met blauw gaan rijden...  ;D ;D ;D ;D)


Daniel V

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 24 september 2008, 00:09:43
tjsa, de nieuwe regeling.. de meeste zaken zijn niet echt nieuw, hooguit onder de aandacht gebracht. een paar puntjes:

Het afzekeren van een ongeval (bijvoorbeeld als buffervoertuig) dient volgens de oude regeling O&G (http://www.healthlaw.nl/wav_reg_regeling1.pdf) te gebeuren met geel licht. ik citeer:

Artikel 5
Bij de volgende werkzaamheden of
omstandigheden moet een voertuig,
indien de kans bestaat dat het voertuig
niet tijdig door andere weggebruikers
wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht
voeren:
a. werkzaamheden ten behoeve van de
hulpverlening op of langs de weg met
kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

in het RVV 1990 art 30 staat:

Bestuurders van motorvoertuigen, die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden tijdens deze werkzaamheden geel zwaai- of knipperlicht. De in artikel 29 genoemde bestuurders mogen in die gevallen in plaats van geel zwaai- of knipperlicht, blauw zwaai- of knipperlicht voeren.

Oftewel, een voertuig met blauw licht mag dat gebruiken in plaats van geel licht. Volgens de nieuwe richtlijn heeft een voorrangsvoertuig zowiezo gele lichten aan boord en kunnen ze die dus ook voeren

De brancherichtlijn van de brandweer spreekt over het alarmerende effect van de blauwe lampen en beveelt het gebruik van de oranje lamp bij een niet voorrangs voertuig aan.

de Incident Management regelgeving heeft het niet over de kleur van het zwaailicht maar bepaalt uitsluitend dat alleen het buffervoertuig zwaailicht voert. In die zin maakt het niet uit of een berger, RWS, KMAR of ander afzekert, als ze maar zwaailicht voeren.
Verder is het de richtlijn dat de politie de afzetting van alle andere partijen overneemt. In de praktijk is het gebruikelijk dat de wegbeheerder deze taak overneemt.

Grofweg is de nieuwe regeling dus zo: blauw licht is voor een voertuig dat als voorrangsvoertuig onderweg is. Geel licht is voor een voertuig dat gevaar oplevert.Lijkt mij een prima indeling.

Nu is er natuurlijk de discussie dat blauw licht veiliger is omdat jan en alleman een geel lampje hebben en permanent laten branden. Ook bij mijn werkgever (RWS) levert dit vaak aardige discussies op. Mijn inziens is het beter om het gebruik van oranje lampen te beperken, om de verwatering tegen te gaan..


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #33 Gepost op: 4 oktober 2008, 21:14:34
De nieuwste LED units bevatten dual color LEDs. De led zelf veranderd dus van kleur. Bijvoorbeeld van Blauw naar Amber. Waarom worden deze units op dit moment nog niet toegepast? Het prijsverschil is niet veel meer, vooral niet als je vergelijkt dat je niet en blauw en geel bij je hoeft te hebben.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 6 november 2008, 09:33:58
Hallo,


Vermoedelijk hebben deze units nog geen typegoedkeuring en worden daarom nog niet toegepast op voertuigen. Er zijn maar een paar lampen met dual color type goedkeuring op het moment.

Whelen Freedom 2 van Honac
Whelen Liberty met losse L32 Beacon erbovenop "geplakt"
Fedsig Vama Phoenix/ 9000 dual color

Bumperflitsers in 2 kleuren bestaan wel (o.a. axixtech), maar zijn niet toegelaten volgens ECE R65.
Daarnaast is het Europees ook niet helemaal duidelijk wat de status is van oranje bumperflitsers. In Duitsland zijn gele bumperflitsers bijvoorbeeld enkel met een speciale vergunning toegestaan een zogenaamde "Ausnahmgenehmigung".

Er zijn wel nog andere toegelaten opties, o.a. een Hänsch DBS 975 LED met oranje leds naar achter, maar voldoet in NL niet aan de nieuwe regels voor Incident management (360 graden rondom blauw én 360 graden rondom oranje)

Groeten, Ruud


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 6 november 2008, 18:24:33

Een de Federal Signal Vista ook lijkt mij  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #36 Gepost op: 13 november 2008, 15:42:55
In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.

Dit is zo een oranje "pit" die in Zaanstreek-Waterland op de blauwe balk gemonteerd is/word.



Heb hem alleen nog "steeds" niet werkend gezien... iemand een flimpje?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 13 november 2008, 16:07:14
Hallo,


Het is een Whelen L32 Super-LED 360 Beacon, Type WHL32LAF

Misschien dat je er op Youtube een paar filmpjes van kan vinden. Normaalgesproken wordt hij namelijk los gemonteerd op een voertuig en niet bovenop ene balk. In NL is dit enkel een optie om te voldoen aan 360 graden rondom blauw en 360 graden rondom oranje signaalverlichting. Geen idee welk flitspatroon ze gekozen hebben zodat hij voldoet aan de eisen, maar er zitten een aantal flits mogelijkheden en een aantal gesimuleerde draaipatronen in.

Dit is bijvoorbeeld zo'n lamp (ok blauw, maar zelfde type) ->

http://www.youtube.com/watch?v=A7GYgnZmC58


Groeten, Ruud


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #38 Gepost op: 13 november 2008, 16:25:44

Dit is zo een oranje "pit" die in Zaanstreek-Waterland op de blauwe balk gemonteerd is/word.



Heb hem alleen nog "steeds" niet werkend gezien... iemand een flimpje?



Deze worden/zijn ook op de Utrechtse balken gemonteerd.


Glenn2

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 13 november 2008, 16:30:51

Dit is zo een oranje "pit" die in Zaanstreek-Waterland op de blauwe balk gemonteerd is/word.



Heb hem alleen nog "steeds" niet werkend gezien... iemand een flimpje?


Jup, bij de woningbrand aan de Acaciastraat te Zaandam. Dat ding flits zo: flitskort pauzekort flitskort pauzelang. Ik vond de alarmlichten meer opvallen.