We moeten ons denk ik realiseren dat de echt ernstig gewonden waarbij de heli meerwaarde biedt het topje van de ijsberg is, uiteraard redden we samen met het heli personeel mensen.
Echter kunnen we door uitbreiding van het aantal ambulances de aanrijtijden korter maken en daardoor meer mensen sneller helpen, en dan moeten we volgens mij niet kijken naar de levens die gered worden maar naar de winst in kosten van verdere behandeling. Een makkelijk voorbeeld, meneer X krijgt een hartinfarct thuis, belt de huisartsen post en de visitedokter komt langs, de dokter is er binnen een half uur en schat de situatie erg in en belt de mka die vervolgens met een A1 urgentie een ambulance (tijd die verstreken is, na de melding van meneer is 45 minuten (door CHP) + 15 minuten (die meneer gebruikte om te gaan bellen) en 15 minuten (aanrijtijd van de ambulance) totaal 1 uur en 15 minuten, de ambulance is nog eens 15 minuten ter plaatse bezig en vervoer meneer naar een PCI centrum (30 minuten rijden) uiteindelijk ligt meneer na 2 uur op de dotter tafel en wordt hij geholpen aan zijn infarct, gevolg 2 uur lang een afgesloten kransslagader die ervoor gezorgd heeft dat een deel van zijn hartspier nooit meer 100% zal functioneren, hartfalen is het gevolg en meneer X zal regelmatig onder controle staan bij de cardioloog, hartfalen poli en met enige regelmaat met decompesatio cordis worden opgenomen.
De verbetering van dit probleem ligt natuurlijk op vele vlakken maar werd de ambulance primair gestuurd ipv de huisarts, en hadden ze een korte aanrtijtijd van 6 minuten lag meneer binnen het uur op de dottertafel, resultaat minder schade en minder restklachten, kostenbesparend zou ik zeggen.
Een extra heli had in dit geval niet uitgemaakt........en zo zijn er legio voorbeelden te noemen waar een snel ter plaatse zijnde ambulance meer effect (op zowel financieel niveau als zorg niveau) heeft dan een heli
groet