Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 84719 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 26 juni 2009, 13:22:50
Verstandige woorden.

Hoewel de vergelijking met ambulanceposten en masten imo niet helemaal 1 op 1 is door te trekken, aangezien je met bemande posten met personeelskosten te maken hebt en bij masten niet. Daarnaast vat ik nog steeds niet waarom het allemaal zoveel capaciteit kost en waarom die capaciteit niet uitgebreid wordt. Dat heeft natuurlijk met geld te maken.

Maar, om de vergelijking met IT en (internet)netwerken te maken: of ik nu (heel simpel) een 10mbit of 1Gbit switch neerzet, dat scheelt niet zoveel in prijs. En ik weet niet of het zo is, maar gaat C2000 niet op IP-basis?

Ter vergelijking. Ons netwerk verbruikt nu maar 5% van de maximale capaciteit. Is dat overkill? Misschien. Vang je daarmee onverwacht veel bezoekers op? Ja. Kost dat veel geld? Nee, eigenlijk helemaal niet.

Iemand die een linkje heeft naar de technische werking van C2000?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #121 Gepost op: 26 juni 2009, 13:39:28
De vergelijking gaat helemaal niet op.
Om een ramp te bestrijden heb je basisvoorzieningen nodig.
Je hebt ambulances. Die stationeer je op de plekken waar ze het meeste nodig zij.
Idem voor brandweervoertuigen.
Als er nu een ramp gebeurd op een plek waar ze niet of weinig gestationeerd zjin. Betekent dat niet dat er geen brandweer en ambulances beschikbaar zijn.
Het duurt alleen iets langer voor ze er zijn.

Verbindingen zijn ook een noodzakelijke basisvoorziening. Dus dat betekent of het moet standaard aanwezig zijn of binnen afzienbare tijd.
Kortom, het is dus een serieus probleem waar men iets mee zal moeten doen.
Men kan het niet zonder verbindingen stellen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #122 Gepost op: 26 juni 2009, 23:15:01
Zou dit probleem op te lossen zijn door enkele mobiele C2000-masten op strategische plaatsen in het land?
Heeft het logistiek centrum in Zoetermeer al niet zoiets?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #123 Gepost op: 27 juni 2009, 00:31:48
Zou dit probleem op te lossen zijn door enkele mobiele C2000-masten op strategische plaatsen in het land?
Heeft het logistiek centrum in Zoetermeer al niet zoiets?

Wellicht een nieuwe bestemming voor de VC-2's die sinds de komst van C2000 eigenlijk geen echte waarde meer hebben. Misschien is hier wel een steunzender of iets dergelijks in te plaatsen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #124 Gepost op: 27 juni 2009, 03:08:31
Wellicht een nieuwe bestemming voor de VC-2's die sinds de komst van C2000 eigenlijk geen echte waarde meer hebben. Misschien is hier wel een steunzender of iets dergelijks in te plaatsen.

Ik zei al, daar verplaats je het probleem mee. Een extra steunzender geeft geen extra capaciteit.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #125 Gepost op: 27 juni 2009, 10:13:33
Ik zei al, daar verplaats je het probleem mee. Een extra steunzender geeft geen extra capaciteit.

toch vind ik het jammer c2000 is gebonden aan digitale gesprekgroepen en kan er dus 11 tegelijk aan vroeger hadden wij analoog en konden wij wel 100 porto's of mobilofoon's op een kanaal hebben en konden wij gewoon praten met elkaar en wel op de ehterdisaplie manier maar waarom kan dit niet met c2000 en ja waarom extra masten vroegen stonden de steun zenders gewoon op hoge gebouwen en werkte ook goed nu zien we overal masten staan langs de weg wat er niet uit ziet vind ik
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #126 Gepost op: 27 juni 2009, 12:00:43
toch vind ik het jammer c2000 is gebonden aan digitale gesprekgroepen en kan er dus 11 tegelijk aan vroeger hadden wij analoog en konden wij wel 100 porto's of mobilofoon's op een kanaal hebben en konden wij gewoon praten met elkaar en wel op de ehterdisaplie manier maar waarom kan dit niet met c2000

Ik denk dat je iets verkeerd hebt begrepen, die 11 en 100 zijn appels en peren. Het gaat om 11 gesprekswegen, simpel gezegd 11 "kanalen". Elke gespreksweg kan 1 gespreksgroep tegelijk verwerken (dus elf gelijktijdig aktieve gespreksgroepen). Hoeveel apparaten er op zo'n gespreksgroep staan afgestemd dat maakt niets uit. Of dat er nu 100 zijn of 1000, als zo'n groep eenmaal aktief is dan elk aangemeld apparaat daar aan deelnemen.

De gespreksgroepen hebben zoveel voordelen dat ze bij dit soort rampen zelfs in het nadeel kunnen werken, namelijk overbelasting. Er zijn veel meer "kanalen" dan vroeger en ze zijn ook nog eens landelijk dekkend. Dat is het probleem in een notedop...


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #127 Gepost op: 27 juni 2009, 16:07:54
en elke gespreksgroep kan wel door 100 tegelijkertijd beluisterd worden echter er mag er maar 1 praten en de rest wordt in de wacht gezet op volgorde, dus als nr 56 een levensbelangrijke boodschap heeft moet hij gewoon op zijn beurt wachten, want iedereen drukt natuurlijk in zo'n geval de noodknop in.

of ben ik verkeerd voorgelicht/opgeleid?
Nemo me impune lacessit


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #128 Gepost op: 27 juni 2009, 16:20:55
en elke gespreksgroep kan wel door 100 tegelijkertijd beluisterd worden echter er mag er maar 1 praten en de rest wordt in de wacht gezet op volgorde, dus als nr 56 een levensbelangrijke boodschap heeft moet hij gewoon op zijn beurt wachten, want iedereen drukt natuurlijk in zo'n geval de noodknop in.
of ben ik verkeerd voorgelicht/opgeleid?

Jawel, maar dat doet niet terzake in deze discussie. In zo'n geval kun je ook een urgente spraakaanvraag doen, of zelfs een noodoproep plaatsen. Als je met 10 man in 1 groep zit dan kan de door jou geschetste situatie zich eveneens voordoen. Het gaat om een beperking van het maximum aantal gelijktijdig aktieve gespreksgroepen waarna iemand anders meende dat er een beperking zou zijn van het aantal personen cq randapparaten op 1 gespreksgroep, dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Jij hebt het nu weer over drukte op 1 enkele gespreksgroep. Dat kan zich ook voordoen als er maar 1 aktieve gespreksgroep is en er dus meer dan voldoende capaciteit is. Weer een totaal ander onderwerp dus.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #129 Gepost op: 27 juni 2009, 18:51:33
Vooropgesteld, ik ben een leek voor wat betreft C2000. Is er echter niet een softwarematige oplossing mogelijk voor het probleem dat hulpverleners (gewild of ongewild) hun lokale gespreksgroep 'meenemen' buiten de eigen regio en zo de boel overbelasten? Ik kan me voorstellen dat dat in de C2000-software (in de software achter de masten, niet achter de portofoons e.d.) gewoon niet wordt toegestaan... Als dat op zich onhandig is bij normaal gebruik, zou je in de software ook kunnen inbouwen dat het wel toegestaan is, tenzij de Regionale Alarm Centrale dat tijdelijk niet toe wil staan (bijv. tijdens rampen).
Iemand enig idee?