en hoe gaan alle agenten dan contact met elkaar houden als niet iedereen in dezelfde gespreksgroep zit?
Waarom zouden alle agenten met elkaar contact moeten hebben? Volgens mij is bij de politie de meldkamer een belangrijke sturende schakel. Zij moeten dus alle berichten moeten meekrijgen, de agenten niet.
Bij ons in de regio is er voor de brandweer een duidelijke structuur voor grootschalige incidenten. Die is zo opgebouwd dat er maximaal 10 personen in één gespreksgroep zitten: 4 TS'en, OvD, HOvD en wat ondersteunende voertuigen. Werkt perfect!
Eind vorig jaar hebben we grote oefening gehad met zo'n 400 hulpverleners (politie, ambulance en brandweer). Ook daar was de angst dat het netwerk het niet zou houden. Doordat er echter goede afspraken waren over wie in welke gespreksgroep zit, heeft het netwerk prima gefunctioneerd. Zelfs op de multidisciplinaire gespreksgroepen ging het goed.
Volgens mij zijn twee dingen dus belangrijk:
1. Goede afspraken maken, waardoor je met je communicatie naadloos kan overgaan van kleine incidenten naar grootschalige incidenten.
2. Deze afspraken oefenen, waardoor iedereen weet hoe hij/zij met zijn portofoon kan schakelen. Want naar mijn mening ligt het probleem toch vaak bij de gebruiker.
groet Siebert