Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83181 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #140 Gepost op: 5 september 2009, 19:42:21
ik stel voor om per 20 agenten (10 groepen van 2) een kanaal te gebruiken. Es kijken hoe lang C2000 dan nog werkt
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #141 Gepost op: 5 september 2009, 19:52:29
ik stel voor om per 20 agenten (10 groepen van 2) een kanaal te gebruiken. Es kijken hoe lang C2000 dan nog werkt

en hoe gaan alle agenten dan contact met elkaar houden als niet iedereen in dezelfde gespreksgroep zit? ::) ::) ???


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #142 Gepost op: 5 september 2009, 19:54:54
en hoe gaan alle agenten dan contact met elkaar houden als niet iedereen in dezelfde gespreksgroep zit? ::) ::) ???

Dat is juist de grap.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #143 Gepost op: 5 september 2009, 19:58:54
Het is ook nooit goed... dan gebruiken we te veel gesprekgroepen... dan weer te weinig ::)

Maarja als 60 mensen tegelijk gaan roepen... Ja dan wordt het even wat druk, maar dat ga je toch niet voorkomen in zulke situaties ::)

Joost


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #144 Gepost op: 5 september 2009, 20:00:00
Vroeger....

Had je nog het RIC-01 voor de gewone zaken en RIC-02 voor als er écht heel veel gespreksverkeer was... En dat werkte...  ::)


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #145 Gepost op: 5 september 2009, 23:21:56
en hoe gaan alle agenten dan contact met elkaar houden als niet iedereen in dezelfde gespreksgroep zit? ::) ::) ???
dan zal je een vc of commandopost neer moeten zetten en via daar de communicatie laten lopen dan kan dit wel
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #146 Gepost op: 5 september 2009, 23:24:48
en hoe gaan alle agenten dan contact met elkaar houden als niet iedereen in dezelfde gespreksgroep zit? ::) ::) ???

Waarom zouden alle agenten met elkaar contact moeten hebben? Volgens mij is bij de politie de meldkamer een belangrijke sturende schakel. Zij moeten dus alle berichten moeten meekrijgen, de agenten niet.
Bij ons in de regio is er voor de brandweer een duidelijke structuur voor grootschalige incidenten. Die is zo opgebouwd dat er maximaal 10 personen in één gespreksgroep zitten: 4 TS'en, OvD, HOvD en wat ondersteunende voertuigen. Werkt perfect!
Eind vorig jaar hebben we grote oefening gehad met zo'n 400 hulpverleners (politie, ambulance en brandweer). Ook daar was de angst dat het netwerk het niet zou houden. Doordat er echter goede afspraken waren over wie in welke gespreksgroep zit, heeft het netwerk prima gefunctioneerd. Zelfs op de multidisciplinaire gespreksgroepen ging het goed.
Volgens mij zijn twee dingen dus belangrijk:
1. Goede afspraken maken, waardoor je met je communicatie naadloos kan overgaan van kleine incidenten naar grootschalige incidenten.
2. Deze afspraken oefenen, waardoor iedereen weet hoe hij/zij met zijn portofoon kan schakelen. Want naar mijn mening ligt het probleem toch vaak bij de gebruiker.

groet Siebert


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #147 Gepost op: 5 september 2009, 23:40:23
Waarom zouden alle agenten met elkaar contact moeten hebben? Volgens mij is bij de politie de meldkamer een belangrijke sturende schakel. Zij moeten dus alle berichten moeten meekrijgen, de agenten niet.
Bij ons in de regio is er voor de brandweer een duidelijke structuur voor grootschalige incidenten. Die is zo opgebouwd dat er maximaal 10 personen in één gespreksgroep zitten: 4 TS'en, OvD, HOvD en wat ondersteunende voertuigen. Werkt perfect!
Eind vorig jaar hebben we grote oefening gehad met zo'n 400 hulpverleners (politie, ambulance en brandweer). Ook daar was de angst dat het netwerk het niet zou houden. Doordat er echter goede afspraken waren over wie in welke gespreksgroep zit, heeft het netwerk prima gefunctioneerd. Zelfs op de multidisciplinaire gespreksgroepen ging het goed.
Volgens mij zijn twee dingen dus belangrijk:
1. Goede afspraken maken, waardoor je met je communicatie naadloos kan overgaan van kleine incidenten naar grootschalige incidenten.
2. Deze afspraken oefenen, waardoor iedereen weet hoe hij/zij met zijn portofoon kan schakelen. Want naar mijn mening ligt het probleem toch vaak bij de gebruiker.

groet Siebert

Het is een beetje slordig dat als agenten niet horen dat 10 meter verder agenten in een andere gespreksgroep om bijstand vragen op een evenementen terrein...  ;) De politie werkt anders als de brandweer. De brandweer werkt als TS, van BV==> OvD, van OvD ==> HOvD/RAC, enz. Voor de brandweer is het veel gemakkelijker om kleinere gespreksgroepen te maken.  :)


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #148 Gepost op: 5 september 2009, 23:49:19
Nou mag ik toch hopen dat er bij de politie ook een zekere structuur is. Ook zij werken met een OvD-P en ook de meldkamer is erg belangrijk. Volgens mij moeten zij beslissen welke eenheden assistentie verlenen en niet elke agent voor zichzelf; dat geeft alleen maar chaos. Wat ik vooral ook wil aangeven: voor welk systeem je ook kiest, het is niet werkbaar om met tig man op één kanaal te zitten. Daarover moet je dus goede afspraken maken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #149 Gepost op: 5 september 2009, 23:54:24
Het gaat om optreden tijdens grote evenementen / rampen. Als je het een beetje gevolgd heb is het aantal gespreksgroepen per mast ook niet onbeperkt. Je kan dus ook niet onbeperkte hoeveelheid groepen aanmaken.  ;)