Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83206 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #170 Gepost op: 7 september 2009, 11:47:29
Er wonen hier in dat hele kleine landje maar een paar mensen,zouden we niet beter kunnen kijken naar een stad als New York of Tokio,hoe men het daar doet?
Altijd maar dat wiel willen uitvinden en het beste jongetje van de klas willen zijn,waarom nou toch?


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #171 Gepost op: 7 september 2009, 20:20:12
Maar moet je bij een incident niet kijken welke gespreksgroepen je daar juist nodig hebt. Waarom de regie van de gespreksgroepen niet neerleggen bij de centralist?

Vergeet niet dat de reguliere hulpverlening ook doorgaat. Zou wat zijn als je als centralist van een MKA een gespreksgroep van de politie er uit gooit, terwijl er net een overval plaats vind. Om maar een volstrekt willekeurig voorbeeld te noemen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #172 Gepost op: 7 september 2009, 20:33:38
Er wonen hier in dat hele kleine landje maar een paar mensen,zouden we niet beter kunnen kijken naar een stad als New York of Tokio,hoe men het daar doet?
Altijd maar dat wiel willen uitvinden en het beste jongetje van de klas willen zijn,waarom nou toch?

wat ik altijd heb begrepen is dat juist de stad new york het tetra systeem na testen heeft afgewezen omdat het niet werkbaar is.
Nemo me impune lacessit


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #173 Gepost op: 7 september 2009, 21:28:02
Vergeet niet dat de reguliere hulpverlening ook doorgaat. Zou wat zijn als je als centralist van een MKA een gespreksgroep van de politie er uit gooit, terwijl er net een overval plaats vind. Om maar een volstrekt willekeurig voorbeeld te noemen.

Wat ik bedoelde waren 'vreemde' gespreksgroepen van andere regio's.  :) ;)


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #174 Gepost op: 7 september 2009, 21:44:13
Wat ik bedoelde waren 'vreemde' gespreksgroepen van andere regio's.  :) ;)

Goed, dan gaan we nog een stapje verder.   ;)
Een ´mast´ is niet van een regio, zoals vroeger. Ik moest even opzoeken waar Halfweg precies ligt (de locatie die in het draadje over de Schipholcrash wordt aangehaald), maar volgens mij ligt deze precies tussen de regio's Amsterdam en Kennemerland in.
Hoe kan een centralist uit Kennemerland bepalen of een gespreksgroep uit Amsterdam daar niet mag komen, of andersom? Of wat als er net een ambulance uit een willekeurige andere regio bezig is met een (spoed)overplaatsing?

Nee, ik denk dat het geen goed idee is om de regie over 'een mast' aan de centralist te geven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #175 Gepost op: 7 september 2009, 21:55:34
Goed, dan gaan we nog een stapje verder.   ;)
Een ´mast´ is niet van een regio, zoals vroeger. Ik moest even opzoeken waar Halfweg precies ligt (de locatie die in het draadje over de Schipholcrash wordt aangehaald), maar volgens mij ligt deze precies tussen de regio's Amsterdam en Kennemerland in.
Hoe kan een centralist uit Kennemerland bepalen of een gespreksgroep uit Amsterdam daar niet mag komen, of andersom? Of wat als er net een ambulance uit een willekeurige andere regio bezig is met een (spoed)overplaatsing?

Nee, ik denk dat het geen goed idee is om de regie over 'een mast' aan de centralist te geven.

Ik gooi een balletje op. Voor elke oplossing kan je een probleem bedenken  ;) Alleen is het bij het vliegtuig ongeval gebleken dat bijstand uit geheel andere regio's gespreksgroepen 'meenomen' hebben. Blijkbaar kan je niet vertrouwen op de gebruikers dat die dit niet doen. Als er maar 11 gespreksgroepen op de mast kunnen dan heb je bij een multi inzet al snel grote problemen. Er zijn volgens mij drie opties (wie vult ze aan):

- Je kan de gebruikers opvoeden. Alleen hoeven er maar één of twee tussen te zitten die het niet doen en je bent weer een aantal gespreksgroepen kwijt en zoek dan maar eens uit wie de schuldige is tijdens het incident.

- Je kan ieder mast in NL uitbreiden tot 100 groepen. Kost wel wat en is niet effectief maar dan heb je ook wat.

- Of je kan de 'macht' aan iemand geven om exotische gespreksgroepen van de mast af te gooien, na dat je contact gezocht hebt met de gebruiker.


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #176 Gepost op: 8 september 2009, 00:19:52
Goed, dan gaan we nog een stapje verder.   ;)
Een ´mast´ is niet van een regio, zoals vroeger. Ik moest even opzoeken waar Halfweg precies ligt (de locatie die in het draadje over de Schipholcrash wordt aangehaald), maar volgens mij ligt deze precies tussen de regio's Amsterdam en Kennemerland in.
Hoe kan een centralist uit Kennemerland bepalen of een gespreksgroep uit Amsterdam daar niet mag komen, of andersom? Of wat als er net een ambulance uit een willekeurige andere regio bezig is met een (spoed)overplaatsing?

Nee, ik denk dat het geen goed idee is om de regie over 'een mast' aan de centralist te geven.
En waarom niet, iemand die tenminste nog een beetje kennis heeft van het systeem. En daarbij zijn er afspraken dat we de masten kunnen laten aansturen vanuit Driebergen. Die kunnen blokkeren en toewijzen en als het moet groepen "voorrangs" voorkeur geven.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #177 Gepost op: 8 september 2009, 00:22:53
In de bijna dertig jaar dat ik een uniform draag is er altijd geklaagd over de verbindingsapparatuur en meestal, omdat men wonderen verwacht van de techniek. Militairen leren dan ook strakke radioprocedures op basis van eenhoofdige leiding. Goede verbindingen zijn een kwestie van goede organisatie. Als je in groepsverband werkt, heb je alleen contact met je groepscommandant en deze met de pelotonscommandant en die weer met een hoger echelon. Deze militaire structuur is ook bij de politie en de brandweer gemeengoed, wanneer er in grote verbanden wordt gewerkt. Het vergt wat discipline, maar het is de enige manier om het overzicht te bewaren. De politie zal zich niet alleen bij een inzet in ME-verband, maar ook bij incidentele opschaling moeten organiseren in groepen, pelotons, compagnieën en zo nodig bataljons. Het lijkt mij dat C2000 te veel mogelijkheden biedt voor gebruik bij grootschalige inzet. Je zult het systeem dan moeten beperken, zodat alleen de hoogstnoodzakelijke communicatie mogelijk is.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #178 Gepost op: 8 september 2009, 00:26:36
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1467-c2000-onderzoeker-ongeloofwaardig.html?archived=0&page=1

C2000-onderzoeker ongeloofwaardig

Actueel - Meest gelezen - Archief - Rubrieken

08 September 2009

De VBV is blij met het onderzoek van de minister naar de problemen met C2000. Het Ministerie van BZK heeft ons gevraagd voor een klankbordgroep. De VBV doet mee. Nu echter Don Berghuijs als onderzoeker de oplossingen nu al weet, gaan wij ons beraden.

In de afgelopen periode zijn er verschillende incidenten geweest waarbij C2000 om diverse redenen niet of slechts beperkt functioneerde. De minister van Binnenlandse Zaken (BZK) heeft opdracht gegeven voor een onderzoek naar de oorzaak van de problemen. De VBV dacht dat dit het onderzoek is waarvoor zij gevraagd is. Echter nu blijkt dat Don Berghuijs ook nog gaat onderzoeken.

Een cruciale randvoorwaarde voor het onderzoek is echter wel dat het wordt uitgevoerd door iemand die onafhankelijk en onbevooroordeeld naar het systeem kan kijken. Een voorwaarde die voor ieder onderzoek van belang is om überhaupt tot acceptatie van conclusies en door de werkvloer gedragen aanbevelingen te kunnen komen.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de Minister van BZK de heer Don Berghuijs verzocht heeft het onderzoek naar C2000 uit te voeren. Berghuijs is directeur van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Tevens is hij voor de vakantie door de Minister benoemd als landelijk projectleider Landelijke Facililteit Fysieke Veiligheid

In een interview rond zijn ‘benoeming’ maakte de heer Berghuijs duidelijk dat hij de problemen rond C2000 primair wijt aan het onjuiste gebruik van de apparatuur door politie- en andere hulpverleners. Ook bleek dat hij reeds een opvatting had over het gebruik van C2000 door meldkamermedewerkers.

Daarnaast stelde hij dat het logisch was dat er geen communicatie mogelijk was als iedereen tegelijk een verzoek tot gesprek indiende. De VBV vindt deze uitspreken een klap in het gezicht van brandweermensen en andere
hulpverleners die zich in de meest gevaarlijke en cruciale omstandigheden inzetten voor de veiligheid van de burgers in ons land.

Inmiddels is duidelijk dat de heer Berghuijs een belangrijke rol heeft gespeeld in de keuze voor C2000 en de eisen die aan het systeem gesteld zijn. Dit alles overziende concludeert de VBV dat er geen sprake kan zijn van voldoende onafhankelijkheid van de heer Berghuijs rondom C2000, te meer omdat hij reeds te kennen heeft gegeven zijn opvattingen/conclusies t.a.v. de problemen klaar te hebben.

Dit maakt de heer Berghuijs voor de VBV ongeloofwaardig onbevooroordeeld onderzoeker naar de problemen rond C2000. De VBV vindt het onbegrijpelijk dat de minister van BZK de heer Berghuijs heeft gevraagd dit belangrijke en noodzakelijke onderzoek uit te voeren. Wij zullen ons standpunt dan ook kenbaar maken aan de minister van BZK.

Onze opvattingen worden gedeeld door de politievakbonden zoals de ACP.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #179 Gepost op: 8 september 2009, 08:41:26
En waarom niet, iemand die tenminste nog een beetje kennis heeft van het systeem.

Vanwege de voorbeelden die ik genoemd heb, ik zeg niet dat een centralist geen kennis heeft van het systeem. Een centralist heeft volgens mij (zeker tijdens een groot incident) geen idee wat er in een naastgelegen regio afspeelt en kan dus nooit beslissen of een bepaalde gespreksgroep terecht op 'zijn' mast zit.

En daarbij zijn er afspraken dat we de masten kunnen laten aansturen vanuit Driebergen. Die kunnen blokkeren en toewijzen en als het moet groepen "voorrangs" voorkeur geven.

Als zij wel een 'overall view' over het netwerk hebben, dan zou dat misschien een optie zijn.