Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83208 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #180 Gepost op: 8 september 2009, 10:16:13
Vanwege de voorbeelden die ik genoemd heb, ik zeg niet dat een centralist geen kennis heeft van het systeem. Een centralist heeft volgens mij (zeker tijdens een groot incident) geen idee wat er in een naastgelegen regio afspeelt en kan dus nooit beslissen of een bepaalde gespreksgroep terecht op 'zijn' mast zit.

Als zij wel een 'overall view' over het netwerk hebben, dan zou dat misschien een optie zijn.

Een centralist hoeft ook geen idee te hebben wat er in een naastgelegen regio aan de hand is. Als er eenheden uit een andere regio in zijn verzorgingsgebied werkzaam zijn, zijn die niet inzetbaar in hun eigen gebied. Daarom is het ook niet noodzakelijk dat zij allemaal een rechtstreekse verbinding blijven houden met hun eigen regio. Hun mobi staat op het externe inmeldnet, waar ook hun eigen meldkamer op kan roepen, en als het heel dringend is, kan er ook contact gemaakt worden via de andere meldkamer. Alle andere verbindingsmiddelen moeten op het interne net geschakeld worden om de druk op het net te verminderen.
Wat daarintegen veel mensen doen, is toch een porto in het 'eigen' inmeldnet laten staan, waardoor er een dubbele capaciteit gevraagd wordt van C2000.
Assumption is the mother of all fuck-ups


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #181 Gepost op: 8 september 2009, 10:25:54
Een centralist hoeft ook geen idee te hebben wat er in een naastgelegen regio aan de hand is. Als er eenheden uit een andere regio in zijn verzorgingsgebied werkzaam zijn, zijn die niet inzetbaar in hun eigen gebied. Daarom is het ook niet noodzakelijk dat zij allemaal een rechtstreekse verbinding blijven houden met hun eigen regio. Hun mobi staat op het externe inmeldnet, waar ook hun eigen meldkamer op kan roepen, en als het heel dringend is, kan er ook contact gemaakt worden via de andere meldkamer. Alle andere verbindingsmiddelen moeten op het interne net geschakeld worden om de druk op het net te verminderen.
Wat daarintegen veel mensen doen, is toch een porto in het 'eigen' inmeldnet laten staan, waardoor er een dubbele capaciteit gevraagd wordt van C2000.

alsof jij weet waar je het over hebt !!

















 ;D






mogguh maat !  ;)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #182 Gepost op: 8 september 2009, 10:30:49
Een centralist hoeft ook geen idee te hebben wat er in een naastgelegen regio aan de hand is. Als er eenheden uit een andere regio in zijn verzorgingsgebied werkzaam zijn, zijn die niet inzetbaar in hun eigen gebied. Daarom is het ook niet noodzakelijk dat zij allemaal een rechtstreekse verbinding blijven houden met hun eigen regio. Hun mobi staat op het externe inmeldnet, waar ook hun eigen meldkamer op kan roepen, en als het heel dringend is, kan er ook contact gemaakt worden via de andere meldkamer. Alle andere verbindingsmiddelen moeten op het interne net geschakeld worden om de druk op het net te verminderen.
Wat daarintegen veel mensen doen, is toch een porto in het 'eigen' inmeldnet laten staan, waardoor er een dubbele capaciteit gevraagd wordt van C2000.

Ik val in herhaling; een mast is niet 'van' een regio. Een gespreksgroep die gebruikt wordt op zo'n mast hoeft helemaal niet te maken hebben met dat grote incident dat op dat moment plaats vind. Ten tijde van de Schiphol ramp zijn er vast politievoertuigen of ambulances geweest die onderweg waren voor een ander incident, maar toch gebruik hebben gemaakt van die mast in Halfweg. Wil je die daar dan weigeren?


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #183 Gepost op: 8 september 2009, 14:32:39
Ik heb het ook niet over een mast of dat een mast van een regio 'is'. Het gaat erom dat als er een groot incident is, al het verkeer over 1 of 2 masten moet. Als buiten het verkeer van het incident ook nog een berg verbindingsmiddelen contact houden met de eigen regio, dan krijg je dus een dubble belasting van die mast wat niet nodig is. Assistentie van buiten de regio moet alleen verbinding hebben met de eenheden bij het incident en niet met de eigen regio om mee te luisteren wat er thuis verder gebeurt. Dat vergt dus dicipline, en dat is in veel gevallen erg moeilijk.
Maar daarna wel met z'n allen afgeven op het systeem, want aan onszelf kan het natuurlijk niet liggen. Als ik een hoop mensen hoor praten, was het vroeger schijnbaar wel mogelijk om met meer dan 1 persoon tegelijk te praten op een kanaal. Helaas heb ik dat nog nooit meegemaakt...
Assumption is the mother of all fuck-ups


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #184 Gepost op: 8 september 2009, 17:50:19
http://www.nu.nl/algemeen/2077813/c2000-wordt-doorgelicht-op-techniek-en-gebruik.html

C2000 wordt doorgelicht op techniek en gebruik
Uitgegeven:    8 september 2009 17:46
Laatst gewijzigd:    8 september 2009 17:46


DEN HAAG - Een groep experts gaat in opdracht van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken onderzoek doen naar de oorzaken van de problemen die hulpverleners hebben gehad met hun communicatiesysteem C2000.
© ANP

De bewindsvrouw schrijft dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer dat er verschillende oorzaken lijken te zijn geweest en dat gekeken wordt hoe die het best kunnen worden opgelost.

Aanleiding zijn de problemen met C2000 eerder dit jaar tijdens de crash van een vliegtuig van Turkish Airlines, Koninginnedag in Apeldoorn en de rellen op het strand bij Hoek van Holland. Tijdens de rellen bij Hoek van Holland heeft C2000 wel goed gefunctioneerd, stelt Ter Horst.

''De belasting van de masten en netwerk bleef onder de 50 procent en er waren die dag geen storingen.''

Gespreksgroep

Wel is gebleken dat er tientallen politiemensen in één gespreksgroep waren ingedeeld. Als een van hen op de knop van de portofoon drukt om te spreken, kunnen alle andere mensen in de groep alleen nog maar luisteren en zelf niet spreken.''

In Apeldoorn en bij Schiphol was er wel sprake van overbelasting. Maar dat was niet nodig geweest, aldus Ter Horst. Zo onderhielden tijdens de Schipholcrash ambulances die uit andere regio's kwamen, ook nog via C2000 contact met hun thuisregio.

De minister: ''Dat was volgens de huidige regels, maar belastte onnodig de dichtsbijzijnde C2000-mast. Verder bestaat de indruk dat er gebrek aan 'etherdiscipline' was: te veel onnodige communicatie via C2000.'


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #185 Gepost op: 8 september 2009, 20:58:03
Onderzoek naar "het gebruik" hoeft ze niet meer te laten doen. Het opvragen van het rapport van Thijs Carlier (NPA) uit 2007 is voldoende. Als je als forummer in de gelegenheid bent dit te doen, zou ik dit zeker doen. Je schrikt je werkelijk rot en het vreemde is, er wordt helemaal niets mee gedaan. Triest voorbeeld; "vraag een willekeurige hulpverlener (C2000 gebruiker) zich eens in te melden bij een naburige regio". Slechts weinigen krijgen dit met succes voor elkaar.

Voor de ingestelde "expertgroep" schieten mij trouwens wel meer voorbeelden van manco's met C2000 te binnen. Denk aan de NAVO-top in Noordwijk, daar ging het maar net goed en werd door ingrijpen van vtSpn overbelasting maar net voorkomen. Ik herinner mij vorig jaar ook nog een massale ME-oefening in Breda en omstreken. Viel toen (bij de eindoefening) C2000 in Limburg-Zuid niet uit ?


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #186 Gepost op: 9 september 2009, 00:05:58
Citaat
Als ik een hoop mensen hoor praten, was het vroeger schijnbaar wel mogelijk om met meer dan 1 persoon tegelijk te praten op een kanaal. Helaas heb ik dat nog nooit meegemaakt...

Nee, officieel dat kon vroeger ook niet Echter......

1) Als het kanaal bezet was en je drukte je sleutel in dan ging je als het ware over de ander heen. Dit gaf dan een onverstaanbaar gekraak/geluid maar als er een collega in de buurt stond kreeg hij wel (flarden) van je bericht mee. Een geoefend oor kon hier wel een boodschap uit filteren. Bij een acute nood situatie wist de ontvanger donders goed wat er aan de hand kon zijn die heeft vaak aan een half woord al genoeg.

2) Is een kanaal bezet en je komt in een nood situatie en je houd de spreeksleutel ingedrukt dan konden anderen direct meeluisteren zodra het kanaal weer vrij kwam.

Nu is het zo dat als er 1 spreekt in een groep alle andere porto's geblokkeerd zijn en je moet wachten tot het kanaal daadwerkelijk vrij komt. Sleutel ingedrukt houden tot de groep vrij komt werkt niet.
Vroegah kon je bij een noodgeval gemakkelijker inbreken op een gesprek door een paar keer "SPOED"  te roepen als een ander aan het woord was bij de korte stilte tussen gesprekswissel. Door de vertraging van C2000 is dit  onmogelijk. Je bent (bijna) altijd te laat met drukken en dan is de groep weer geblokkeerd.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #187 Gepost op: 9 september 2009, 00:31:32
Daar heb ik nog wel een mooi voorbeeldje van.



Vanaf 4:15 is duidelijk te horen dat er iemand een spoed bericht heeft.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #188 Gepost op: 9 september 2009, 08:17:16
En als er een noodoproep is schakel je gelijk naar de gebruikersgroep die voor noodoproepen bij de meldkamer binnenkomt en plaats je jezelf buiten je eigen gebruikersgroep waardoor het radioverkeer daar gewoon door kan gaan.
Dan kunnen je collega's je niet meer horen .... maar de centralist reageerd gelijk. En die kan dan gelijk hulp aansturen.
En dan hebben we het over twee gebruikersgroepen.  (Terwijl er minimaal 11 gebruikersgroepen per mast actief kunnen zijn)

In sommige regio's wordt bij een noodoproep al het verkeer op een gespreksgroep geblokkeerd en is er een directe verbinding tussen de melder en de centralist. Alle anderen op de gespreksgroep kunnen meeluisteren maar kunnen niet zenden.

Indien een noodoproep naar een directe verbinding met een centralist in een andere gebruikersgroep gaat blijft de originele gebruikersgroep vrij voor communicatie en zal de centralist de gebruiker weer vrijgeven/terugplaatsen na verwerking van het bericht.

Indien bij een noodoproep de gebruikersgroep geblokeerd wordt en een directe verbinding met een centralist tot stand komt zal de centralist de gebruikersgroep weer vrijgeven na verwerking van het bericht.

Beide situaties vereisen snel handelen maar mijn ervaring is dat je als centralist zo-wie-zo al anders zit als het spannend is.

Verschillende discipline's,
Verschillende regio's,
Verschillende mogelijkheden,
Verschillende procedure's.

Zoals ik al eerder aangaf wil ik zeker niet alle gebruikers over één kam scheren en alle problemen aan gebruikersfouten wijten.
Wat o.a. aan bovenstaande quotes wel duidelijk wordt is dat mogelijkheden en procedure's tegen het licht gehouden zouden kunnen worden om het meest werkbare er uit te halen en op grote schaal toe te passen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #189 Gepost op: 9 september 2009, 08:51:43
C2000-onderzoeker Berghuijs voor ACP ongeloofwaardig

Door: Esmé Rijs

De ACP vindt dat D. Berghuijs geen onafhankelijk en onbevooroordeeld onderzoek kan doen naar de problemen rond het functioneren met C2000.  
In de afgelopen periode zijn er verschillende incidenten geweest waarbij C2000 om diverse redenen niet of slechts beperkt functioneerde. Mede op dringend verzoek van de politiebonden heeft de minister van Binnenlandse Zaken (BZK) opdracht gegeven voor een onderzoek naar de oorzaak van de problemen. De ACP hier  tevreden over. Een cruciale randvoorwaarde voor het onderzoek is echter wel dat het wordt uitgevoerd door iemand die onafhankelijk en onbevooroordeeld naar het systeem kan kijken. Een voorwaarde die voor ieder onderzoek van belang is om überhaupt tot acceptatie van conclusies en aanbevelingen te kunnen komen.

Klap in het gezicht politiemensen
Inmiddels is duidelijk geworden dat de Minister van BZK dhr. D. (Don) Berghuijs verzocht heeft het onderzoek naar C2000 uit te voeren. Berghuijs is directeur van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.  In een interview rond zijn ‘benoeming’ maakte de heer Berghuijs duidelijk dat hij de problemen rond C2000 primair wijt aan het onjuiste gebruik van de apparatuur door politie- en andere hulpverleners. Ook bleek dat hij reeds een opvatting had over het gebruik van C2000 door meldkamermedewerkers. Daarnaast stelde hij dat het logisch was dat er geen communicatie mogelijk was als iedereen tegelijk een verzoek tot gesprek indiende. De ACP vindt deze uitspraken een klap in het gezicht van politiemensen en andere hulpverleners die zich in de meest gevaarlijke en cruciale omstandigheden inzetten voor de veiligheid van de burgers in ons land.

Onvoldoende onafhankelijkheid
Inmiddels is duidelijk dat de heer Berghuijs een belangrijke rol heeft gespeeld in de keuze voor C2000 en de eisen die aan het systeem gesteld zijn. Dit alles overziende concludeert de ACP dat er geen sprake kan zijn van voldoende onafhankelijkheid van de heer Berghuijs rondom C2000, te meer omdat hij reeds te kennen heeft gegeven zijn opvattingen/conclusies t.a.v. de problemen klaar te hebben. Dit maakt de heer Berghuijs voor de ACP ongeloofwaardig onbevooroordeeld onderzoeker naar de problemen rond C2000.

De ACP vindt het onbegrijpelijk dat de minister van BZK de heer Berghuijs heeft gevraagd dit belangrijke en noodzakelijke onderzoek uit te voeren. Wij zullen ons standpunt dan ook kenbaar maken aan de minister van BZK.

Links:
www.telegraaf.nl/binnenland/4767564/___Zwartepiet_bij_hulpverleners___.html

www.acp.nl