Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 84789 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #190 Gepost op: 10 september 2009, 21:49:32
Het ligt niet aan de gebruikers maar aan de centralisten!!!  ;D O0 :-X

http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/5494675/Probleem-C2000-zit-in-centrale.ece

'Probleem C2000 zit in centrale'

door Niek Opten en Joep Trommelen. donderdag 10 september 2009 | 10:06 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 10 september 2009 | 10:27
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

NIJMEGEN - De zwakke plek in het communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 is de meldkamer. Dat zeggen zowel het ministerie van Binnenlandse Zaken als hoogleraar signalen en systemen aan de Universiteit Twente Kees Slump.


Hij pleit voor meer opleidingen en betere trainingen voor meldkamerpersoneel, dat calamiteiten moet inschatten en het gebruik van C2000 moet aansturen. Slump verrichtte onderzoek naar C2000 voordat het in 2003 werd ingevoerd bij politie, brandweer en ambulances.

Ook wil hij dat een centralist over videobeelden kan beschikken, zodat hij de situatie bij grote calamiteiten beter kan inschatten. Maar dat vergt een aanpassing van het systeem: "Daarvoor heb je enorme bandbreedtes nodig."

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken worden fouten niet zozeer door hulpverleners ter plaatse gemaakt, maar door de meldkamer die de gebruikers van C2000 in gespreksgroepen verdeelt en desnoods andere meldkamers erbij haalt. Deelnemers in zo'n groep kunnen slechts één voor één praten en horen niet wanneer de lijn bezet is. Ze denken dan vaak ten onrechte dat het systeem niet werkt.

Bij de Schipholcrash van begin dit jaar zaten er volgens het ministerie in sommige van die gespreksgroepen zestig hulpverleners, waardoor de communicatie compleet vastliep. De werkwijze is weliswaar vastgelegd in voorschriften, maar die zijn toen niet goed gebruikt.

Hoogleraar Mens-Machine Interactie aan de Technische Universiteit Delft Mark Neerincx wijst er op dat systemen die onder grote druk worden gebruikt, eenvoudig te bedienen moeten zijn. Hij zegt 'dat als mensen het niet aankunnen, ze niet goed zijn ontworpen'.

Voorzitter Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP reageert geprikkeld: "Eerst lag het aan de agenten op straat, nu weer aan de meldkamer. De onderste steen moet boven, het zou me een lief ding waard zijn als al die mensen die wat roepen dat ook doen tegen de commissie die C2000 momenteel onderzoekt. Áls het al zo is dat het aan de meldkamer ligt, waarom komen we daar dan nu pas achter?"

Gerrit van de Kamp wil verder niet reageren voordat het eindrapport van de commissie eind deze maand van de pers rolt. "Maar dit alles sluit wel aan bij ons beeld dat er veel meer aan de hand is dan we eerst dachten."


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #191 Gepost op: 11 september 2009, 04:46:19
Het ligt niet aan de gebruikers maar aan de centralisten!!!  ;D O0 :-X

http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/5494675/Probleem-C2000-zit-in-centrale.ece

'Probleem C2000 zit in centrale'

door Niek Opten en Joep Trommelen. donderdag 10 september 2009 | 10:06 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 10 september 2009 | 10:27
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

NIJMEGEN - De zwakke plek in het communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 is de meldkamer. Dat zeggen zowel het ministerie van Binnenlandse Zaken als hoogleraar signalen en systemen aan de Universiteit Twente Kees Slump.


Hij pleit voor meer opleidingen en betere trainingen voor meldkamerpersoneel, dat calamiteiten moet inschatten en het gebruik van C2000 moet aansturen. Slump verrichtte onderzoek naar C2000 voordat het in 2003 werd ingevoerd bij politie, brandweer en ambulances.

Ook wil hij dat een centralist over videobeelden kan beschikken, zodat hij de situatie bij grote calamiteiten beter kan inschatten. Maar dat vergt een aanpassing van het systeem: "Daarvoor heb je enorme bandbreedtes nodig."

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken worden fouten niet zozeer door hulpverleners ter plaatse gemaakt, maar door de meldkamer die de gebruikers van C2000 in gespreksgroepen verdeelt en desnoods andere meldkamers erbij haalt. Deelnemers in zo'n groep kunnen slechts één voor één praten en horen niet wanneer de lijn bezet is. Ze denken dan vaak ten onrechte dat het systeem niet werkt.

Bij de Schipholcrash van begin dit jaar zaten er volgens het ministerie in sommige van die gespreksgroepen zestig hulpverleners, waardoor de communicatie compleet vastliep. De werkwijze is weliswaar vastgelegd in voorschriften, maar die zijn toen niet goed gebruikt.

Hoogleraar Mens-Machine Interactie aan de Technische Universiteit Delft Mark Neerincx wijst er op dat systemen die onder grote druk worden gebruikt, eenvoudig te bedienen moeten zijn. Hij zegt 'dat als mensen het niet aankunnen, ze niet goed zijn ontworpen'.

Voorzitter Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP reageert geprikkeld: "Eerst lag het aan de agenten op straat, nu weer aan de meldkamer. De onderste steen moet boven, het zou me een lief ding waard zijn als al die mensen die wat roepen dat ook doen tegen de commissie die C2000 momenteel onderzoekt. Áls het al zo is dat het aan de meldkamer ligt, waarom komen we daar dan nu pas achter?"

Gerrit van de Kamp wil verder niet reageren voordat het eindrapport van de commissie eind deze maand van de pers rolt. "Maar dit alles sluit wel aan bij ons beeld dat er veel meer aan de hand is dan we eerst dachten."

De fout is dat er mensen zijn die zich hoger bevinden en weten hoe het zou moeten werken, de regeltjes maken. En dan achter af de zwakste ( in dit verhaal ) proberen te pakken. Er zijn genoeg testen geweest rond 2001 t.b.v  invoering C2000(amsterdam /limburg )  en gerapporteerd dat het systeem niet werkt. Maar werd afgedaan met "maar wanneer gebeurd zo iets "  nu 3 incidenten binnen een Jaar...........

Ik doel op verbindigsschema's die bepaald worden door kantoor mensen, testen die te niet worden gedaan met "wanner gebeurd zoiets" en landelijke mensen die  nu inzien dat er iets niet klopt en het willen afschuiven.  Ondanks politie,brandweer,ambulancedienst dit allemaal al hebben aangegeven zo rond 2003.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #192 Gepost op: 11 september 2009, 10:53:23
Het ligt niet aan de gebruikers maar aan de centralisten!!!

De zwakke plek in het communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 is de meldkamer.

Ja dat is ook correct. Een groot aantal centralisten snapt niets van C2000. Begrijpen verbindingsschemas niet en de functionaliteit van gespreksgroepen niet. En dat kan tankje absoluut beamen. Voor sommige is het het spreekwoordelijke "een aap een kunstje leren", maar echt begrijpen wat er bedoeld wordt . . . . . . .

Over de hele breedte van eindgebruiker tot netwerkcontroller, van gelieerde tot beheerder moet er instructie gegeven gaan worden. Het systeem kan best werken, als men maar de basis van het systeem snapt en dat is dat er per gespreksgroep 1 persoon aan het woord kan zijn en die persoon is door geheel Nederland te verstaan is, ongeacht de discipline waarbij men aangesloten is.

RR (ff wachten . . . . . nog ff wachten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #193 Gepost op: 12 september 2009, 09:22:11
Ik ben van mening dat de C2000 apparaten voor de gemiddelde gebruiker te moeilijk zijn om te bedienen. Zelf heb ik er niet zo veel last van maar ik vind het juist leuk om met deze apparaten te "klooien". Het gebeurd ook regelmatig dat ik een porto in me handen gedrukt krijg met de woorden "zet jij dat ding ff goed jij bent er zo handig mee" en vooral het hoger kader heeft er in mijn ogen moeite mee.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #194 Gepost op: 12 september 2009, 13:22:04
http://www.mdweekly.nl/918225/onderzoek-naar-c2000-moet-ook-systeemfouten-belichten

Onderzoek naar C2000 moet ook systeemfouten belichten

Gebaseerd op: Automatisering Gids (11-9-2009)

Het onderzoek naar het communicatiesysteem C2000 moet niet alleen het gedrag van gebruikers onderzoeken, maar moet ook eventuele systeemfouten belichten. De commissie die het falen van C2000 onderzoekt gaat er echter bij voorbaat van uit dat gebruikers de mankementen hebben veroorzaakt.

In korte tijd heeft C2000 tijdens drie calamiteiten gefaald. Recentelijk gebeurde dat tijdens de onlusten in Hoek van Holland. Tientallen agenten moesten het redden met één communicatiekanaal. Chris Verhoef, hoogleraar ICT-management aan de VU te Amsterdam, stelt dat bij ongelukken in een hightechomgeving 60% tot 80% de gebruiker wel de trigger is, maar de dieperliggende oorzaak bevindt zich in het ontwerp van het systeem. De Politiebond ANPV benadrukt dat agenten weten hoe ze met C2000 moeten werken en dat ze goed zijn opgeleid.

Verhoef denkt dat niet goed genoeg is nagedacht over C2000. Op cruciale momenten blijkt het systeem te falen. Zendmasten vallen uit en porto-portoverkeer hapert. Daarom is het te prematuur om ontwerpfouten vooraf uit te sluiten. C2000 is gebaseerd op de standaard TETRA voor mobiele communicatie. In diverse Europese landen wordt TETRA gebruikt. In Nederland is het protocol TEA2 ontwikkeld.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #195 Gepost op: 12 september 2009, 13:33:28
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2853512.ece/Politiek_koos__rsquo_onwetend_rsquo__voor_C2000_.html

Politiek koos ’onwetend’ voor C2000

Communicatiesysteem haperde ook bij ongeluk Turkish Airlines en Schipholbrand

Ook in Hoek van Holland haperde het communicatiesysteem C2000. Deskundigen vinden het geen technisch, maar een beleidsprobleem.

Het C2000-communicatiesysteem van politie, brandweer en ambulancediensten krijgt altijd de schuld, maar de fout ligt eerder bij de beleidsmakers die het invoerden. Wie goed wil communiceren, moet goed organiseren, stellen deskundigen op het gebied van communicatiesystemen.

Bij de rellen in Hoek van Holland bleek C2000, waarmee de politiemensen in het veld contact onderhouden met de leiding, te haperen. Daardoor werd het inroepen van snelle hulp bemoeilijkt. Datzelfde gebeurde bij het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines bij Schiphol. Ook daar konden de hulpdiensten amper met elkaar communiceren.

Bij de brand in het cellencomplex op Schiphol gaf het systeem eveneens problemen. Een aantal brandweerkorpsen werkt al niet met het systeem, omdat er in brandende gebouwen geen verbinding is te krijgen. Het CDA vroeg daarom gisteren aan minister Ter Horst (binnenlandse zaken) om alle problemen rond C2000 in kaart te brengen.

Maar met het systeem is misschien helemaal niets mis, zeggen deskundigen. Het kan zijn dat de protocollen niet berekend zijn op overbelasting van het systeem, omdat er te veel mensen met elkaar tegelijk willen of moeten praten. Universitair hoofddocent netwerkbeheer en -beveiliging, Aiko Pras, van de Universiteit Twente stelt dat er bij de beleidsmakers in Nederland „te weinig technische kennis is om de risico’s te overzien. Daardoor worden zowel de verkeerde systemen gekozen als de foute methodes gehanteerd, zoals onder meer bij C2000 is gebeurd”.

Onderzoeker technieksociologie, Anique Hommels, van de Universiteit Maastricht was betrokken bij de eindevaluatie van de invoering van C2000. Zij vertelt dat toen bij tests bleek dat het systeem nog onvoldoende werkte, er eigenlijk al geen weg terug was. De contracten waren al afgesloten en het was te duur om die af te kopen.

„Daarnaast was er toen eindelijk politieke commitment”, zegt Hommels. Ze vertelt dat het systeem het in die testfase zelfs gewoon buiten in de Amsterdamse binnenstad niet deed. „Er zijn zaken verbeterd, maar niemand dacht toen eraan om de invoering te heroverwegen.”

Filip Wiltjer van communicatiesysteembouwer Rohill zegt dat bij de invoering op een gegeven moment gekozen moet worden voor ’wat kan’ of ’wat moet’. Die afweging heeft volgens hem vaak te maken met geld, want de techniek kan bijna altijd aangepast worden, maar de vraag is hoeveel de gebruiker ervoor wil betalen. „Vaak wordt dan gekozen voor wat kan.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #196 Gepost op: 12 september 2009, 14:21:36
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Dossiernr.:     25124
Vindplaats:    Kamerstuk 2008-2009, 25124, nr. 59, Tweede Kamer
Afkomstig van:    Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
Datum vaststelling:    07-09-2009
Document-id:    KST134423
Omvang:    2 pag.
Bijlage:    





Titel:   Brief aan de Voorzitters van de Veiligheidsregio's over communicatieproblemen tijdens grootschalig optreden in de regio

De Voorzitters van de Veiligheidsregio's

Datum 7 september 2009
Betreft Communicatieproblemen tijdens grootschalig optreden in de regio
Geachte voorzitter,

Dit jaar zijn er drie grootschalige incidenten geweest, te weten de vliegtuigramp met een toestel van Turkish Airlines (Poldercrash), de aanslag in Apeldoorn en het incident op het strand van Hoek van Holland. In al deze gevallen zijn hulpverleners geconfronteerd met communicatieproblemen tijdens de afhandeling van de incidenten. De Unit Meldkamer Systemen (UMS) van de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), de operationeel beheerder van het C2000- netwerk, logt standaard de verkeersgegevens van het C2000-netwerk.
Uit deze gegevens blijkt dat in het geval van de Poldercrash en bij Apeldoorn er sprake is geweest van een overbelasting van bepaalde C2000-masten rond het crisisgebied, daardoor is er bij beide incidenten congestie opgetreden. Dat wil zeggen dat (hoewel C2000 volledig operationeel was) niet alle spraakaanvragen gelijk tot stand kwamen.
Bij Hoek van Holland is er geen sprake geweest van overbelasting van de C2000- masten die het gespreksverkeer aldaar verzorgden. Er was dan ook geen sprake van congestie.
Bij alle drie de incidenten waren er geen verstoringen in het C2000-netwerk en heeft C2000 op zich goed gefunctioneerd.

Een eerste analyse van de mogelijke oorzaken van deze communicatieproblemen brengt mij tot de volgende mogelijke oorzaken: - Organisatorisch, zijn de procedures voor het gebruik van C2000 tijdens grootschalige incidenten wel compleet, bekend en geoefend bij de gebruikers. Zijn bij een evenement de communicatieaspecten (voldoende) meegenomen, is er bij voorbeeld bezien of er tijdelijk extra gesprekscapaciteit noodzakelijk is; - Menselijk, wordt er wel een goede etherdiscipline nageleefd; - Technisch, hebben de C2000 masten voldoende (permanente) overcapaciteit om ook bij rampen/crisis een redelijke mate van extra gesprekken aan te kunnen. Over deze oorzaken en mijn acties daarop heb ik de Tweede Kamer ook geïnformeerd. Ter informatie zend ik u deze brief eveneens toe. Geen enkel communicatienetwerk kan een excessief aantal gespreksaanvragen aan. Dat is zowel bij C2000 als bij de commerciële mobiele (GSM)netwerken het geval.
Bij genoemde incidenten, maar ook b.v. in de oudjaarsnacht, blijkt dat ook de publieke mobiele netwerken een beperkte capaciteit hebben. Hoewel C2000 hier minder last van heeft, baren de met C2000 optredende communicatieproblemen mij toch zorgen.

De kans op communicatieproblemen/congestie kan verkleind worden door het aantal gespreksgroepen ter plekke te beperken. Door de C2000 gebruikers zelf is hiertoe het Landelijk Kader Fleetmap (LKF) opgesteld. Het LKF beschrijft de beschikbare gespreksgroepen en de operationele procedures met betrekking tot bovenregionale, landelijke en interregionale samenwerking, alsmede het verlenen van bijstand. Het niet in acht nemen van het LKF leidt tot een verhoogd risico op congestie, ongeacht de gesprekscapaciteit van de C2000-masten.
Naar mijn mening is het LKF thans niet compleet. Er staat b.v. niet in vermeld hoe om te gaan met C2000 op een rampterrein. Ook de heldere instructie aan hulpverleners e n centralisten ontbreekt (onderdeel van de instructie is de gespreksdiscipline!). Op 31 augustus is door mij aan het Veiligheidsberaad verzocht om, in samenwerking met de andere C2000 gebruikers, het LKF te complementeren Tevens heb ik verzocht aan te geve n op welke wijze deze procedures bekend worden gemaakt aan alle C2000 gebruikers en hoe deze procedures worden geoefend. De beschikbare gesprekscapaciteit op een bepaalde locatie hangt af van het aantal base-stations in de (dominante) zendmast. Bij onverwachte incidenten, zoals bij de Poldercrash, is het niet mogelijk om de vaste C2000-gesprekscapaciteit ter plekke snel te vergroten. Vanuit het ministerie is al enige tijd geleden aan de VtS-PN gevraagd te bezien of door een slimme herverdeling van de bestaande capaciteit de mastcapaciteit in potentieel risicovolle gebieden niet verhoogd kan worden. Met andere woorden een herverdeling van de beschikbare gesprekscapaciteit over Nederland. Een dergelijke herverdeling kan een technische bijdrage leveren, maar zal niet in alle gevallen voldoende zijn.

Bij (grote) evenementen waar mogelijk extra gesprekscapaciteit nodig zou kunnen zijn, zoals bij voorbeeld in het geval van het strandfeest in Hoek van Holland, kan bezien worden of het bijplaatsen van een tijdelijk opstelpunt in de gewenste tijdelijke extra capaciteit kan voorzien. Aan u, als voorzitter van de veiligheidsregio, verzoek ik met klem om samen met de overige betrokken hulpverleners in uw regio alle mogelijke maatregelen te treffen die kunnen bijdragen aan het verminderen van de communicatieproblematiek van de hulpverleners. Ik denk hierbij aan het in gezamenlijkheid van het Veiligheidsberaad complementeren en waar mogelijk vereenvoudigen van het Landelijk Kader Fleetmap. Aan het (mede) opstellen van e en transparante instructie voor de hulpverleners en centralisten, zodat zij een helder inzicht krijgen over de te volgen procedures bij zowel reguliere als bijzondere omstandigheden.
En zeer belangrijk het in uw regio regulier beoefenen van de bedoelde pro cedures zodat deze er in geslepen worden. Voor wat betreft de permanente gesprekscapaciteit van C2000 zult u geïnformeerd worden wanneer het voornemen bestaat deze aan te passen. Ik kan mij voorstellen dat in geval van een voorgestelde vermindering van de gesprekscapaciteit van één of meerdere van de masten in uw regio u hier kritisch naar zult kijken. Echter de enige mogelijkheid (gelet op de beschikbare frequentieruimte en de beschikbare basestations) om op korte termijn de gesprekscapaciteit in bekende potentiële risicogebieden te vergroten is een herverdeling van de bestaande capaciteit. Ik verzoek om dit landelijk belang in uw beschouwingen rond de herverdeling mee te laten wegen.

Tenslotte verzoek ik u om daar waar in uw regio grote evenementen worden georganiseerd, de communicatie aspecten (waaronder de wens tot tijdelijke extra gesprekscapaciteit) nadrukkelijk in uw afwegingen mee te nemen. De mogelijkheden tot het inzetten van extra capaciteit (via de z.g. mobiele opstelpunten) is beperkt. Daarom zal een aanvraag voor extra capaciteit tijdig bij de operationeel beheerder van C2000, de VtS-PN, ingediend moeten worden en bij een overvraging van de mogelijkheden tot inzet van de mobiele opstelpunten zal een afweging gemaakt moeten worden waar deze ingezet (kunnen) worden en waar niet. In het belang van zowel de hulpverleners als van de burgers verzoek ik u dringend om bovenstaande aanbevelingen tot de verbetering van de communicatie zo snel mogelijk in uw regio te implementeren.

DE MINISTER VAN BINNNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
G. ter Horst


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #197 Gepost op: 12 september 2009, 14:25:15
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Dossiernr.:     25124
Vindplaats:    Kamerstuk 2008-2009, 25124, nr. 59, Tweede Kamer
Afkomstig van:    Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
Datum vaststelling:    07-09-2009
Document-id:    KST134423
Omvang:    2 pag.
Bijlage:    



Nieuwe infrastructuur mobiele communicatie
(C2000)

Nr. 59 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN
KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 september 2009

Dit jaar zijn er drie grootschalige incidenten geweest, te weten de vliegtuigramp
met een toestel van Turkish Airlines (Poldercrash), de aanslag in
Apeldoorn op Koninginnedag en de ongeregeldheden op het strand van
Hoek van Holland. In al deze gevallen zijn hulpverleners geconfronteerd
met communicatieproblemen tijdens de afhandeling van de incidenten.
Uit de verkeersgegevens van het C2000-netwerk blijkt dat in het geval van
de Poldercrash en bij Apeldoorn er sprake is geweest van overbelasting
van C2000-masten rond het crisisgebied. Er was bij beide incidenten
sprake van congestie. Dat wil zeggen dat hoewel C2000 volledig operationeel
was, niet alle spraakaanvragen gelijk tot stand kwamen. Bij Hoek van
Holland was er geen sprake van overbelasting van de C2000-masten. Er
heeft zich dan ook geen congestie voorgedaan.

Binnen C2000 wordt gewerkt met gespreksgroepen om de communicatie
tussen hulpverleners te ordenen. Het gebruik van veel verschillende
gespreksgroepen vraagt veel capaciteit, waardoor overbelasting kan
ontstaan. Het gebruik van weinig gespreksgroepen met veel gebruikers
leidt niet tot overbelasting. Doordat maar één gebruiker binnen een
gespreksgroep tegelijk kan communiceren, ontstaat voor andere gebruikers
de indruk dat overbelasting is opgetreden. Bij alle drie de incidenten
heeft deze situatie zich voorgedaan.

Ik vind het van het grootste belang dat de communicatieproblemen snel
worden opgelost. Daartoe heb ik al een aantal acties in gang gezet. Na de
poldercrash is een analyse uitgevoerd naar de mogelijke oorzaken van de
geconstateerde communicatieproblemen. De mogelijke oorzaken zijn:
– Organisatorisch; zijn de procedures voor het gebruik van C2000 tijdens
grootschalige incidenten wel compleet, bekend en geoefend bij de
gebruikers (waaronder het gebruik van de gebruikersgroepen). Zijn bij
een evenement de communicatieaspecten (voldoende) meegenomen,
is er bijvoorbeeld bezien of er tijdelijk extra gesprekscapaciteit noodzakelijk
is.
– Menselijk; wordt er wel een goede ethernetdiscipline nageleefd.
’s-Gravenhage 2009 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 25 124, nr. 59 1
– Technisch, hebben de C2000 masten voldoende (permanente) overcapaciteit
om ook bij rampen /crisis een redelijke mate van extra
gesprekken aan te kunnen.

Bij grote geplande evenementen bestaat de mogelijkheid om de C2000
gesprekscapaciteit te vergroten, zoals bij de Afghanistan top eerder dit
jaar is gebeurd. Hiervoor zijn een drietal mobiele opstelpunten
beschikbaar.
Deze extra capaciteit is niet aangevraagd, hoewel dit
beschikbaar was. Bij onverwachte incidenten, zoals bij de Poldercrash,
is het extra bijplaatsen van capaciteit niet mogelijk.

Naast de drie beschikbare mobiele opstelpunten zal ik nog 3 tot 5 mobiele
opstelpunten aanschaffen
. Deze zullen bij de G4 en de KLPD worden
geplaatst om bij evenementen zonodig voor extra gesprekscapaciteit te
zorgen. Inmiddels is opdracht gegeven om te onderzoeken of het plaatsen
en koppelen versneld kan worden, zodat mobiele inzetpunten ook bij
onverwachte incidenten inzetbaar zijn.

Het C2000-systeem is landelijk dekkend. Jaarlijks worden er nieuwe
opstelpunten geplaatst om de dekking en de verstaanbaarheid te verbeteren.
Het operationele veld heeft de wijze van prioritering gemaakt (de
zogenaamde DIPP-lijst). Ik zal bekijken in hoeverre dit proces versneld kan
worden.

Direct na de poldercrash is een project gestart om te bezien of door een
slimme herverdeling van de bestaande capaciteit de mastcapaciteit in
risicovolle gebieden verhoogd kan worden. De voorstellen voor herverdeling
zullen binnenkort beschikbaar zijn.

Op 31 augustus heb ik het Veiligheidsberaad verzocht om in samenwerking
met de andere C2000 gebruikers de C2000 procedures rond grootschalige
inzet te bezien op toepasbaarheid en volledigheid, dit waar nodig
aan te passen en ook aan te geven hoe de medewerkers van de hulpdiensten
geïnstrueerd en geoefend worden.

In mijn brief van 7 september aan de voorzitters van de veiligheidsregio’s
vraag ik specifiek aandacht voor het bekend stellen en oefenen door de
hulpverleners van de C2000-procedures, medewerking verlenen aan de
landelijke herverdeling van de C2000-capaciteit en aandacht voor capaciteit
bij grootschalige evenementen.

Daarnaast zal in crisisplannen en bij de voorbereiding van grootschalige
evenementen expliciet aandacht besteedt moeten worden aan het oefenen
en het gebruik van de procedures en gesprekscapaciteit van C2000.
Los van de communicatieproblemen met C2000 speelt het vraagstuk van
de binnenhuisdekking. Het C2000-systeem garandeert buitenhuisdekking
en zal een zekere mate van binnenhuisdekking geven. De eerder dit jaar
gesignaleerde problemen bij de brandweer hebben echter geen relatie
met het C2000-netwerk. Ook bij het analoge systeem bestond deze problematiek.
Belangrijk voor een goede binnenhuiscommunicatie is de kwaliteit
van de randapparatuur.


Ik stel op korte termijn een expertgroep in aangevuld met operationele
leidinggevenden uit de diverse sectoren en de leverancier C2000, VOF
Tetraned (KPN/Getronics), om dit jaar te adviseren over de invulling van
bovenstaande acties en om mij te adviseren of aanvullende maatregelen
noodzakelijk zijn. In andere landen waar al meerdere jaren ervaring is met
soortgelijke systemen (zoals België, Engeland en Zweden), zal navraag
worden gedaan naar deze problemen en mogelijke oplossingen.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
G. ter Horst


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #198 Gepost op: 12 september 2009, 14:36:08
Waarom worden de mobiele opstel punten niet ingebouwd in de VC1/VC2's?  ??? Was het bekend bij de verbindelaars dat er mobiele opstelpunten beschikbaar waren?  ???


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #199 Gepost op: 12 september 2009, 16:01:16
http://www.brandweer.org/voertuigen/rb-mwb/tilburg_materieel.html

Naar beneden scrollen tot de update van 27 januari 2007. Daar staat zo'n mobiel steunpunt.