Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83232 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #220 Gepost op: 26 september 2009, 23:24:19
Ik ben geneigd positief naar de dingen te kijken. Als ik sommige reacties op dit forum lees dan denk ik wel eens dat ik tot een minderheid mag worden gerekend.

Dat er dingen aan C2000 verbeterd kunnen worden is duidelijk. Ik hoop dan ook van harte dat de zaken die niet functioneren spoedig worden aangepakt. Desondanks kan ik vaststellen dat C2000 ook een aantal goede goede kanten heeft. Er zijn mogelijkheden die we in het analoge tijdperk niet hadden. Schijnbaar vind jij, gezien je reactie, dat we dat maar moeten vergeten en de prestatie die de mannen en vrouwen achter C2000 hebben neergezet als slecht te bestempelen. Ik vindt dat ronduit kortzichtig.

Maar ja, het is nou eenmaal makkelijk om met de wolven mee te huilen.....

Je moet ook kijken waar C2000 wordt ingezet. Voor de verbinding tussen leidinggevenden en de MKB/MKP/MKA is het ideaal. Alleen is er in heel het project geen binnenhuisdekking belooft. Er is belooft dat er 95% buitenhuisdekking zou zijn.

Alleen heeft iemand besloten bij de hulpdiensten dat het ook geschikt is voor communicatie vanuit gebouwen en bijvoorbeeld om alle brandweer eenheden te laten communiceren via C2000...

Deze personen/commissies zijn verantwoordelijk voor de huidige problemen. Of het project had moeten worden aangepast met een 95% BINNENhuisdekking of men had andere apparatuur moeten nemen voor de communicatie vanuit gebouwen naar de mensen buiten.
Men heeft nu gekozen een oplossing waarvan de leidinggevenden binnen de diensten hadden kunnen weten dat het fout zal gaan.... Als men dat nu maar eens erkende...


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #221 Gepost op: 27 september 2009, 10:28:16
Ik heb ook het idee dat het zeer afhankelijk is van het merk apparatuur wat gebruikt wordt.
Onlangs heb ik eens mogen werken met de portofoons van een ander korps en deze gaven binnenshuis geen enkel probleem.
Vanavond in Zembla meer over C2000.

http://www.nu.nl/algemeen/2090189/c2000-nog-steeds-ramp.html


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #222 Gepost op: 27 september 2009, 10:50:19
Je moet ook kijken waar C2000 wordt ingezet. Voor de verbinding tussen leidinggevenden en de MKB/MKP/MKA is het ideaal. Alleen is er in heel het project geen binnenhuisdekking belooft. Er is belooft dat er 95% buitenhuisdekking zou zijn.

Alleen heeft iemand besloten bij de hulpdiensten dat het ook geschikt is voor communicatie vanuit gebouwen en bijvoorbeeld om alle brandweer eenheden te laten communiceren via C2000...

Deze personen/commissies zijn verantwoordelijk voor de huidige problemen. Of het project had moeten worden aangepast met een 95% BINNENhuisdekking of men had andere apparatuur moeten nemen voor de communicatie vanuit gebouwen naar de mensen buiten.
Men heeft nu gekozen een oplossing waarvan de leidinggevenden binnen de diensten hadden kunnen weten dat het fout zal gaan.... Als men dat nu maar eens erkende...

Tja, fouten toegeven blijkt vaak erg moeilijk te zijn. Waarom? Geen idee. Misschien komt het wel door de angst voor de afrekencultuur. Je merkt namelijk dat we steeds meer afglijden naar een maatschappij waar iedereen genadeloos wordt neergesabeld voor een foute inschatting of beslissing.

Ik kan me, in dat geval, ergens wel voorstellen dat mensen dan geneigd zijn om hun fouten zo goed mogelijk te verbergen en ontkennen. Voor je het weet wordt je aan de kant geschoven en kun je ander werk gaan zoeken in plaats van je eigen fouten te mogen herstellen.

Laten we hoe dan ook erkennen dat er fouten worden gemaakt en laten we daar vooral van leren. Dan komen we tenminste vooruit. Nu blijven met dit C2000 verhaal in een welles-nietes fase hangen. Daar schiet niemand wat mee op.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #223 Gepost op: 27 september 2009, 11:11:09
Toch lekker dat het systeem versluierd is hé!
Wat niet weet,dat niet deert! O0


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #224 Gepost op: 27 september 2009, 15:55:31
Minister Ter Horst ontkent dat het communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 op tientallen plaatsen niet of nauwelijks werkt, zoals het programma Zembla vanavond meldt.

Wel zijn er volgens een woordvoerder op 60 plaatsen bereikbaarheidsproblemen, waardoor bijvoorbeeld een paar seconden geen communicatie mogelijk is.

Gevoelig
De problemen doen zich onder meer voor bij gevoelige plekken als de petrochemische industrie in Pernis en de kerncentrale in Borssele. Om de problemen op te lossen, worden er de komende jaren zendmasten bijgezet.

Verder erkent Binnenlandse Zaken dat de communicatie dit jaar slecht verliep bij de rellen in Hoek van Holland, de vliegtuigcrash bij Schiphol en de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn.

Volgens Binnenlandse Zaken kwam dat niet doordat de capaciteit van C2000 tekortschoot, maar vooral doordat niet goed met het communicatiesysteem werd omgegaan.    

Inmiddels heeft de minister besloten dat er een extra C2000-mast wordt geplaatst in Hoek van Holland, zo schrijft ze in een brief van vrijdag aan de Tweede Kamer.

Bron : http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/9/27/270909_terhorst_c2000.html

Volgens mij moet de minister wachten met reageren tot de uitzending vertoont is.
Door zo, vooraf, al defensief te reageren wekt ze bij mij de indruk, dat er echt iets niet in orde is.
Jammer ...


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #225 Gepost op: 27 september 2009, 16:36:15
He....dat is raar...

Als ik het goed lees, dan werkte het systeem prima in Hoek van holland en lag het aan de bediening,

maar we plaatsen toch maar een extra mast....

Ja ja... Is dat gewoon niet willen toegeven dat het systeem idd gewoon slecht werkt op een aantal punten (en dan niet die 60 die wel bekend zijn)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #226 Gepost op: 27 september 2009, 16:50:09
Tsja ... een vreemd verhaal ... een mast bijplaatsen terwijl de capaciteit tijdens de ongeregeldheden voldoende was.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de mast bijgeplaatst wordt om een hele andere reden die niets met die ongeregeldheden te maken heeft. Het zou natuurlijk kunnen zijn vanwege de industrie die daar in de omgeving zit waarbij het één van die gevoelige plekken moet opheffen.

Maar om nog even over de klachten over C2000 terug te komen ... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32536.0.html

Ik ben benieuwd naar aanvullingen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #227 Gepost op: 28 september 2009, 21:48:30
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/219931/Portofoons-brandweer-Ede-haperen-.htm

Portofoons brandweer Ede haperen

EDE - De digitale portofoons van de brandweer in Ede haperen in walkietalkiefunctie en dat is volgens het korps levensgevaarlijk.

Brandweerlieden gebruiken al vijf jaar digitale portofoons, maar daarbij komt het te vaak voor dat ze elkaar bij de walkietalkiefunctie niet verstaan. Bij een oefening wordt soms zelfs een waarschuwing als 'het huis stort nu in' niet gehoord.

De brandweer in Ede maakt nu weer gebruik van het oude analoge netwerk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is ingelicht over de haperende digitale portofoons.

Eerder al stopte de brandweerkorpsen in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Culemborg en Nijmegen met het gebruik van de digitale portofoon in onderling contact.

De Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding signaleert dat meerdere korpsen problemen hebben en dringt er nu bij het ministerie op aan dat met spoed wordt gekeken naar de portofoons.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #228 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:45:22
Weet iemand hoe dit afgelopen is met deze test??  ???

http://www.minbzk.nl/actueel/publicaties?ActItmIdt=9284

Informatie, innovatie en technologie
Inhoud pagina: Test DMO-TMO-gateway voor binnenhuisdekking
25 februari 2004

Het C2000-systeem biedt een gegarandeerde buitenhuisdekking van 95%, gemeten naar tijd en plaats (en met de portofoon gedragen op de heup). Door de wijze waarop het C2000-radionetwerk is ontworpen en gebouwd zal in veel gevallen ook sprake zijn van binnenhuisdekking. Deze wordt echter niet gegarandeerd.

Binnenhuisdekking met DMO-gateway

In DMO (Direct Mode of Operation, directe communicatie tussen portofoons onderling) is communicatie tussen de hulpverleners onderling altijd mogelijk zonder dat gebruik gemaakt wordt van het netwerk en dus onafhankelijk van dekking. In DMO is binnenshuis communicatie tussen hulpverleners binnen en buiten het gebouw mogelijk. Hiervoor zijn geen extra investeringen nodig omdat deze functionaliteit door Tetra-randapparaten wordt geboden.

Een oplossing die in een aantal gevallen blijkt te voldoen is een Tetra-randapparaat met DMO-TMO-gateway. Dit is een vast in een voertuig (ambulance, brandweerwagen etc.) ingebouwde mobilofoon die enerzijds in trunked mode via het netwerk communicatie mogelijk maakt met bijvoorbeeld de centrale post of de meldkamer en, anderzijds, in DMO communiceert met de DMO-portofoons op locatie. De communicatie in DMO wordt doorgegeven aan het netwerk en andersom.

De DMO-gateway kan een oplossing bieden in situaties waarbij in een gebouw of andere locatie geen binnenhuisdekking is, zodat het bijvoorbeeld mogelijk wordt om vanuit een binnenhuislocatie de meldkamer te raadplegen. Dit is gespreksgroepcommunicatie.

Activering van een noodoproep kan vanuit DMO via de DMO-gateway doorgegeven worden aan de meldkamer. Dit is echter afhankelijk van het merk en type randapparaat.

In beide scenario’s, voor gespreksgroepcommunicatie en voor het versturen van noodoproepen vanuit binnenshuis, wordt onderzocht of een DMO-TMO-gateway ingezet kan worden.

Speciale randapparatuur

Voor het realiseren van binnenhuisdekking via de DMO-TMO-gateway is speciaal daarvoor geschikte randapparatuur nodig. Van verschillende leveranciers is een testmodel bekeken dat deze functionaliteit ondersteunt. Omdat deze functionaliteit niet als functionele eis binnen het project LARA is meegenomen, is deze nog niet getest. In de verwachting dat deze functionaliteit op korte termijn wordt goedgekeurd, is wel reeds een type in de catalogus van C2000-randapparatuur opgenomen. De regio's kunnen de randapparatuur aanschaffen nadat de resultaten van de proeven in Zuid Limburg (zie hierna) bekend zijn en de apparatuur is getest. In deze proeven worden operationele, organisatorische en technische aspecten meegewogen.
Testen in Zuid Limburg

De Veiligheidsregio Zuid Limburg (VZL) heeft de DMO-TMO-gateway in een operationele omgeving beproefd. De proeven waren toegesneden op de functionele eisen aan zowel binnenhuisdekking als noodoproepfunctionaliteit. De CPA, brandweer en politie stelden de functionele eisen vast waaraan de techniek bij gebruik in de operationele dienstverlening moest voldoen.

De live proeven vonden plaats van 16 tot en met 20 februari 2004. Hierbij werd gebruik gemaakt van een van de eerder genoemde testmodellen. Deze apparatuur bleek voor dit doel goed te voldoen. Proeven vonden onder meer plaats in het hoofdbureau van politie in Maastricht, in een flatgebouw en een winkelcentrum. Rapportage over de proeven vindt medio maart plaats. Zo snel mogelijk daarna informeren wij u nader over de bevindingen en aanbevelingen.

Rapportage over de testen vindt medio maart plaats. Zo snel mogelijk daarna informeren wij u nader over de bevindingen en aanbevelingen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #229 Gepost op: 5 oktober 2009, 23:25:15
Hoe deze specifieke test in 2004 gegaan is kan ik niet zeggen.
Ik weet wel dat er diverse DMO-TMO-gateway's gebruikt worden en die werken (volgens de laatste berichten die ik gehoord heb) zonder problemen.

Enige nadeel is dat bij DMO alleen het nummer aan de TMO kant van de gateway te zien is op de meldkamer.
Niet van de porto's die in DMO staan. Maar dat is maar een klein nadeel. (waar heb je anders roepnummers voor?)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.