Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83268 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #270 Gepost op: 7 november 2010, 11:05:40
Prijs van o.a. tetra porto's. Ik neem aan dat de brandweer ATEX porto's wil?

http://www.kpn-telecom.nl/9373000/1/j9vvi3sf99u67xw/vi48dpaf8dzn?cat=digitaal


(Als je die als particulier koopt, kan je dan ook DMO volgen? ???)

Klopt. Maar er zijn slechts heel weinig korpsen die dit nog gebruiken. Tevens zul je, om DMO mee te kunnen luisteren, heel dichtbij degene moeten zijn die op dat moment communiceren.
Als er aan de andere kant van de stad dan waar jij bent gebruik wordt gemaakt van DMO, zul je dit niet ontvangen, dat is te ver weg. DMO is porto-porto contact zonder tussenkomst van
een antenne, dus is het bereik echt heel plaatselijk.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #271 Gepost op: 7 november 2010, 12:44:14
Klopt. Maar er zijn slechts heel weinig korpsen die dit nog gebruiken. Tevens zul je, om DMO mee te kunnen luisteren, heel dichtbij degene moeten zijn die op dat moment communiceren.

Tenzij je dan weer een mobilofoon hebt met een basisantenne. Alleen wordt de genomen moeite dan steeds groter en blijft het uiteindelijke bereik beperkt. Je zult geen complete regio kunnen ontvangen net als voorheen met de scanner.


michel76

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #272 Gepost op: 7 november 2010, 14:17:16
Ben het geheel met Peter eens.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #273 Gepost op: 7 november 2010, 19:21:13
Voor de mensen die niet weten welke echte naam achter welke schuilnaam zitten .... Ik heb even teruggekeken maar ... uhhhm ... welke Peter?
Dan weet ik ook waar je het mee eens bent.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #274 Gepost op: 7 november 2010, 19:22:05
Voor de mensen die niet weten welke echte naam achter welke schuilnaam zitten .... Ik heb even teruggekeken maar ... uhhhm ... welke Peter?
Dan weet ik ook waar je het mee eens bent.

Hunter = Peter Hunt


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #275 Gepost op: 8 november 2010, 19:57:33
OK. Klinkt al wat positiever allemaal maarrreeee..... Kunnen we morgen allemaal nieuwe portofoons aanschaffen? Wie gaat dat betalen? Hoe lang is de afschrijftermijn van de huidige porto's eigenlijk. En zijn bij het nieuwe model ook de verrekt kleine knopjes een stuk groter geworden? En kunnen we nu snel naar een inzetgroep e.d. zonder minimaal 6 handelingen te moeten verrichten om daar te komen en de groep te vergrendelen. Daar ben ik erg benieuwd naar! Dat zijn n.l problemen die je niet oplost door nu te stellen dat de verbeteringen in de opvolger zijn toegepast. En dat de minister in de antwoorden schrijft dat het niet acceptabel is dat er korpsen voor de objectporto's op analoog blijven, is dat niet een zaak van die korpsen / regio's?

Wacht de ontwikkelingen af maar ben er nog niet helemaal gerust op, sorry!
JAB.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #276 Gepost op: 13 november 2010, 14:07:33
Dit moet dan de brandweer 'proof' porto zijn met uitstekende binnenhuisdekking:



Weet iemand wat deze porto kost in vergelijking met andere digi porto's (en wat een goede analoge porto kost)?

Deze brandweer "proof" portofoon wordt al een aantal jaren door defensie (IVZ en vplgend jaar DBBO) gebruikt.
Het schakelen tussen gebruikersgroepen is via het menu kinderlijk simpel MAAR het blijft schakelen via een menu.
Ik heb zelf geen brandweerervaring maar met een ovenwant aan kan ik zonder problemen van TMO naar DMO en terug.
Het aan/uit zetten is net zo makkelijk.

Maar het staat of valt met de software die geladen is.
En die is bij ons gewoon heel goed.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #277 Gepost op: 13 november 2010, 14:10:57
Waarom kan er niet gewoon, net als bij analoge porto's, een draaiknop op zitten waarmee je schakelt tussen de incidentengroepen en je aanmeldkanaal?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #278 Gepost op: 15 november 2010, 22:53:33
Waarom kan er niet gewoon, net als bij analoge porto's, een draaiknop op zitten waarmee je schakelt tussen de incidentengroepen en je aanmeldkanaal?

In sommige gevallen is de draaiknop toch geprogrammeerd als kanaal selector? Alleen moet je dan het volume middels drukknoppen regelen.

Ik zou zeggen een draaiknop voor de dagelijks gebruikte groepen en een menu voor de bijzondere groepen, tbv. rampen en dat soort zaken. En een tweede draaiknop voor het volume. Zelf heb ik vooral met analoge porto's gewerkt (niet bij de brandweer overigens) en twee draaiknoppen is m.i. het meest gebruiksvriendelijk.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #279 Gepost op: 27 november 2010, 23:08:35
Waarom kan er niet gewoon, net als bij analoge porto's, een draaiknop op zitten waarmee je schakelt tussen de incidentengroepen en je aanmeldkanaal?

Dit zal dan wel regio afhankelijk zijn.

Even uit het hoofd schakelen wij hier met een draaiknop binnen ons eigen korps van kanaal. Voor bijstand naar een buurgemeente of andere regio ga je schakelen via het menu naar een andere "bank" en kun je binnen die bank weer schakelen naar andere kanalen met de draaiknop.