Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83143 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 10 februari 2009, 18:55:37
Brand tot Brandweer stond ook een soortgelijk stuk.

Jammere is dat er in de uitvoering niet is nagedacht. Naar mijn mening is met een paar simpele aanpassingen het systeem gewoon goed bruikbaar en minimaal gelijkwaardig aan het analoge systeem. Aan de andere kant zijn de scanner luisteraars misschien wel weer vrolijk :)

Wat mij trouwens wel opvalt in de discussie is dat ik de brandweer altijd hoor klagen, maar de overige diensten ook. Hoe is de ervaring van c2000 bij de politie en ambulance medewerkers?

Hmm dat betwijfel ik, want zoals ik lees gaat het alleen om de objectporto's, dus het verkeer onderling('Jan, zie je waar ik sta? Daar moet de ladder komen!')... Correct me if I'm wrong!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #81 Gepost op: 10 februari 2009, 20:48:01

Ik begrijp het wel, het heeft een x aantal miljoenen gekost dus het systeem moest er komen, goed of niet goed

je ben erg zuinig, het is de miljard al ver overschreden! ;D
Nemo me impune lacessit


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #83 Gepost op: 10 februari 2009, 21:46:02
je ben erg zuinig, het is de miljard al ver overschreden! ;D
Reden des te meer....
Maar denk dat de meeste het er wel mee eens zullen zijn dat het systeem zich niet helemaal waar weet te maken zoals men het ooit voor ogen had.
Niet dat het echt slecht is maargoed, dat was/is het analoge systeem ook niet, het werkte prima en de miljard had elders voor gebruikt kunnen worden al is dit uiteraard slechts mijn mening.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #84 Gepost op: 10 februari 2009, 22:20:44
Het is jammer dat we (weer) de neiging hebben om ons te focussen op de slechte kanten van C2000. In de media is de berichtgeving zo verdraaid dat het lijkt alsof het hele C2000 systeem een grote miskleun is geworden. Natuurlijk is het (nog) niet allemaal koek en ei. Maar zoals anderen ook al aangeven was het analoge netwerk ook niet geweldig. Ik kan me genoeg ergenissen herinneren met het analoge netwerk die het huidige netwerk gelukkig niet meer kent. Als ik hoor hoe onze Duitse buurregio's nog met het analoge netwerk aanrommelen dan ben ik heel blij dat wij al met een digitaal systeem werken.

De problemen zoals deze door brandweer Ede worden geschetst komen mij als gebruiker niet bekend voor. Maar goed ze zullen dit natuurlijk niet uit hun duim hebben gezogen. Nog wel even intressant om naar de ciitaten van Brandweer Ede te kijken:

[......]Dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden, zegt regiocommandant Dick Navest van de brandweer in Ede, die vlak voor de jaarwisseling terug ging van digitale op analoge portofoons. ‘Als je in een brandend gebouw bent en iedereen moet er uit, dan hoort niet iedereen dat.” [.......]

Dit is het worstcase scenario dat we volgens mij bijna nooit mee maken. Is dit dan de maat der dingen? Er zijn wel meer zaken die er toe kunnen leiden dat je een brandend pand niet kunt verlaten.

[......]Behalve over het gebrekkige bereik, klagen brandweermensen ook over het gebrekkige gebruiksgemak van de portofoons. Die zijn dermate klein en complex, dat ze er niet goed mee uit de voeten kunnen. ‘Met handschoenen aan zijn die kleine knopjes niet te bedienen”, aldus Navest. [.......]

Was dit bij de analoge protofoons zoveel beter dan? Ook daarbij waren de knopjes slecht te bedienen als je handschoenen droeg.

Maar goed ze zullen het het besluit natuurlijk niet zomaar hebben genomen. Er zal vast wel een aanleiding voor zijn geweest. Wat ik dan nog wel erg wel jammer vind, en dat is een algemene zwakheid van "Brandweer Nederland", is dat er nu weer een hoop korpsen (lees: splintergroeperingen) weer zelf iets gaan bedenken. Waarom werd dit niet eerder landelijk opgepakt. Ik vind het terrecht dat de meeste korpsen het landelijke onderzoek afwachten alvorens zomaar weer iets te doen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #85 Gepost op: 10 februari 2009, 23:34:31
Crashtender, ik ben het helemaal eens met je commentaar op alle tendentieuze negatieve opmerkingen over C2000.

Ooit, bij de invoering van het systeem, werd er ontzettend op gefoeterd* en durfde bijna niemand er iets positiefs over te zeggen. Dit ging zelfs zo ver, dat ik me afvroeg of deze veenbrand stiekem werd aangewakkerd door personen die er persoonlijk (financieel? bescherming eigen toko?) belang bij hadden, het systeem af te kraken.

Wat de media - en vele azijnpissers die nooit iets goeds te zeggen hebben over C2000 - "vergeten" te vermelden, is dat er onderscheid dient te worden gemaakt tussen objectportofoons en het C2000-net.

Voor contact op korte afstand binnen gebouwen hebben analoge portofoons soms een beter bereik dan de C2000-portofoons. En dus schaffen steeds meer korpsen voor het onderlinge dichtbij-contact binnen de ploegen analoge portofoons aan. Niet dat je daar vervolgens de contactproblemen binnen álle gebouwen mee hebt opgelost, maar het kan er beter van worden.

Voor het contact buiten, met de AC, met andere eenheden, met de OVD, HOVD, AGS, MPL, vele andere brandweerfunctionarissen én met andere diensten is C2000 onovertroffen.

Als AGS zweer ik bij C2000. Vroeger had ik pas halverwege een uitruk eindelijk contact met de AC, en kwam ik ter plaatse met een ontzettende informatie-achterstand. Tegenwoordig kan ik dankzij C2000 desnoods alle communicatie van de voor mij relevante eenheden mee naar binnen nemen met de porto - en ben ik ter plaatse bijna direct inzetbaar omdat ik dankzij C2000 al het grootste deel van het plaatje heb.
Haarscherp contact met de AC in Amsterdam vanuit de kazerne van een collega in Belgie, niet ver van de grens? Geen probleem!

Ik ben C2000-fan en dat blijf ik!

*Censuur toegepast ;) Maarten.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #86 Gepost op: 11 februari 2009, 00:07:26
beste tijgernest ,het lijkt wel alsof jij er belang bij heb dat het C2000 verhaal wordt opgehemeld.

feiten blijven dat zowel brandweer als politie als ambu ook nog regelmatig geen kontakt hebben met zowel meldkamer als voertuigen terwijl jullie in hoofdzaak op de TMO mode staan, DMO is gewoon niet geschikt voor onderlinge communicatie.

immers indertijd is tegen beterweten in beweerd dat kontakt binnen gebouwen niet noodzakelijk was, weten we de uitspraken nog van de minister.(Remkes heete hij geloof ik)

ook in de TMO mode hebben jullie (niet denegerend bedoeld) regelmatig geen kontakt met de mensen ''in'' een gebouw, maar jullie staan ook in hoofdzaak buiten.

afgeven op het oude analogenet is heel makkelijk, het werd al jaren niet meer onderhouden (mocht zelfs niet van de overheid want C2000 kwam er aan), de gebruikte apperatuur was sterk verouderd, er waren korpsen die werkte nog met kristalgestuurde portofoons en zelfs mobilofoons.

bijna de hele wereld werkt met analoog, alleen een heel kleine groep (alleen nederland, de andere europeesche landen hebben het afgeschoten) werkt met C2000.

als we met C2000 door gaan zijn we er nog lang niet.
Nemo me impune lacessit


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #87 Gepost op: 11 februari 2009, 06:44:30

feiten blijven dat zowel brandweer als politie als ambu ook nog regelmatig geen kontakt hebben met zowel meldkamer als voertuigen terwijl jullie in hoofdzaak op de TMO mode staan, DMO is gewoon niet geschikt voor onderlinge communicatie.


Hoe kan het dan dat het bij ons wel goed functioneert? Op een enkel gebouw na kunnen wij prima met elkaar communiceren, van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. De gebouwen waar het toch niet werkt zijn doorgaans van zoveel staal voorzien dat geen enkele radiocommunicatie mogelijk is. En die keren dat het dan niet werkt ga je als bevelvoerder gewoon achter je mensen aan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #88 Gepost op: 11 februari 2009, 07:37:37
Maar denk dat de meeste het er wel mee eens zullen zijn dat het systeem zich niet helemaal waar weet te maken zoals men het ooit voor ogen had.
Niet dat het echt slecht is maargoed, dat was/is het analoge systeem ook niet, het werkte prima en de miljard had elders voor gebruikt kunnen worden al is dit uiteraard slechts mijn mening.

Werk je er zelf mee? Anders lijkt dit nogal op stemmingmakerij. Het gaat immers om DMO en dat maakt hoe je het ook wendt of keert geen deel uit van "het systeem". DMO werkt immers ook op de maan, zonder dat daar een TETRA netwerk is. Het is gewoon porto-porto verkeer, daar komt geen netwerk, of systeem bij kijken.

Hunter


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #89 Gepost op: 11 februari 2009, 11:56:22
Hoe kan het dan dat het bij ons wel goed functioneert? Op een enkel gebouw na kunnen wij prima met elkaar communiceren, van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. De gebouwen waar het toch niet werkt zijn doorgaans van zoveel staal voorzien dat geen enkele radiocommunicatie mogelijk is. En die keren dat het dan niet werkt ga je als bevelvoerder gewoon achter je mensen aan.

jij stelt dat het goed werkt op basis van jouw ervaring, maar....

zoveel mensen, zoveel meningen, andere omstandigheden en mischien nog steeds mensen die gebruiks fouten maken.
kleine toetsjes?, bij het analoge systeem werd/wordt meestal maar 1 kanaal gebruikt en staat vast, alleen de ''spreeksleutel'' wordt ingedrukt en er is meestal wel kontakt, bij DMO werkt het iets anders, dat is nou eenmaal het fenomeen van digitaal wat we ook nog eens gaan versleutelen.
een bericht wordt van analoog omgezet in digitaal (ADconversie), daar gaat een checksum overheen en als de checksum aan de andere zijde niet klopt, wordt het niet weergegeven, zo is het mij ooit uitgelegd.
in digitaal is het al snel verstoort door de omstandigheden (hoge torens, veel beton en staal, stond net achter de kerktoren) en komt het bericht wel aan, maar omdat het niet correct (digitaal correct) is wordt het niet weergegeven, dus gemist.

ik heb ooit begrepen dat de brandweer in new york een soort gelijk netwerk heeft gehad als c2000 (het princiepe is gelijk aan GSM zoals ook dat van tetra) maar heeft afgeschaft.

PTT heeft jaren lang een trunkinghuurnetwerk (ongeveer gelijk aan tetra alleen dan niet versleuteld) gehad waarmee het mogelijk
was om met elkaar te communiceren waar dan ook (van groningen naar maastricht) mits je binnen het bereik van het netwerk zat.
ook konden we daarmee telefoneren (de GP600 porto en GM600 mobilofoon) op het vaste net (max. 300 sec. spreektijd), even gratis naar huis bellen.
dit systeem werkte perfekt, dankzij het netwerk, maar achterhaald door GSM
ook dit systeem heeft (want dat werkt nog steeds) 4 vrije kanalen en is kwa spraak erg goed, beter dan de GP300 generatie, maar dit is analoog en niet versleuteld en een zendvermogen van 4 watt op de UHF, notabene dezelfde frequentie band als C2000.

het probleem van DMO ligt deels in het feit dat het zendvermogen te laag is.
GSM werkt over het algemeen goed, dankzij het aantal masten, maar als het daar even niet lukt bel je gewoon nog een keer.
in de hulpverlening is dat uit den boze, de communicatie moet ten alle tijden gegarandeerd zijn en niets missen.

''kom nu het gebouw uit want het wordt te gevaarlijk binnen''.........., jammer bericht gemist!!
Nemo me impune lacessit