Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83269 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #90 Gepost op: 11 februari 2009, 13:17:45
TMO werkt perfect en veel beter als analoog. DMO inderdaad veel minder, maar dat was met analoog ook niet altijd veel beter in objecten.
Met DMO hoef je trouwens ook alleen maar de spreeksleutel in te duwen en verder geen handelingen uit te voeren. Dus waar dit verhaal vandaan komt is mij een raadsel.

Het stoort mij enorm dat bepaalde mensen er alles aan doen om het hele systeem af te kraken om alleen maar in hun eigen behoefte te voorzien, met de hoop ooit weer in de scannertijd terug te keren.

Verder ga ik er niet over door discussiėren omdat er afgelopen jaren meer als genoeg over is gezegd, maar wilde jullie mijn mening niet onthouden.

Groet, Jos
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #91 Gepost op: 11 februari 2009, 13:25:24
Ik kan mij herinneren dat het bijplaasten van masten in Belgie (ASTRID) een negatieve invloed had. Niettemin snap ik een aantal zaken niet.

Een C2000 porto werkt in TMO bi-directioneel. De porto moet het signaal van de mast ontvangen en de mast moet het signaal van de porto ontvangen (P2000, alleen ontvangst mast; Sterke zender=> minder problemen). Ik kan mij voorstellen dat het zendvermogen van de porto niet altijd toereikend is om de mast te benaderen. Daarnaast zal de porto, naar alle waarschijnlijkheid, de sterkste zender kiezen om zich op het netwerk aan te melden.

- Ik kan mij voorstellen dat een mast die verder weg staat met een sterkere zender eerder wordt aangesproken. Hierdoor is er wel ontvangst, maar geen zendvermogen.
- Waarom wordt er geen Router/brigde/repeater ingezet op de eerste lijnsvoertuigen. In de oude situatie was er ook een zwaardere zender in de mobilofoon gebouwd waardoor contact ploeg<->AC gewaarborgd wordt. In dit geval zijn alle eerste lijnsvoertuigen mobile steunzenders ( Kan je ook een boot mee uitrusten, voor dekkingsproblemen op het water). Bij het ter plaatse komen van het voertuig wordt de instelling op de mob veranderd en vanaf dat moment maken de porto's contact met de mob van de TS. Deze communiceert met de mast (en dus het netwerk). Door bij een groter incident op te schalen en de voertuigen zinvol neer te zetten kan er een fijnmazig netwerk worden opgezet. Eventueel zou je dan de coordinatie over het wel of niet inschakelen van de apparatuur onder beheer van de officier laten vallen. (Om het niet te fijnmazig te maken). Let op, de positionering wordt niet bepaald voor de zendmast, maar voor de inzet.
- Kijk of het zendvermogen aangepast kan worden, betere antenne's etc, externe hoezen zodat ze niet geblokkeerd worden door ademluchttoestellen, striping (geen gein).

Daarnaast:
- Rust de DMO status uit met een noodknop voorziening op het kanaal (volgens mij een software update) en je hebt een systeem wat beter werkt dan de analoge variant (vergeet niet analoge manschap porto is eigenlijk ook een DMO achtige situatie). Dit is denk ik het enige echte probleem met DMO. De noodknop heeft geen toegevoegde waarde in DMO doordat deze niet werkt. Pas hier de software voor aan, zodat alle manschappen op het kanaal een directe verbinding hebben met de persoon die de knop indrukt en je bent ook van dat argument af.

Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat bij een binnenaanval er preventief overgeschakeld moet worden op DMO (Behalve BV<-> AC/OVD porto). Als je eenmaal binnen bent is het met ademlucht een drama om om te schakelen. Daarnaast is het schakelen dan altijd reactief (er is al een probleem) en zal je dus je aanvalsploeg, waterploeg , BV en Pompbediende moeten laten omschakelen. Deze staan dan zelden bij elkaar in de buurt :(

Vergeet ook niet dat veel staalconstructies al snel lijken op een kooi van Faraday en dus vanuit de constructie al signalen van buiten naar binnen v.v. zullen blokkeren. Afhankelijk van de gebruikte materialen kan de constructie zorgen voor het blokkeren c.q. verminderen van radio signalen. Door de gebruikte signalen zou de TMO op bepaalde punten nog wel naar buiten kunnen, maar bijv. een meter verder niet. Dit heeft te maken met de golflengte (zie het ook echt als een golf).

 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday)

Dit is mijn mening en observatie van buitenaf. Technisch en inhoudelijk heb ik geen kennis van deze zaken, buiten mijn eigen ervaring met de porto's die ik in essentie een prima verbetering vindt ten opzichte van de oude porto's. Mijn "adviezen en opmerkingen" zijn dus ook vanuit mijn beperkte kennis en kunde gemaakt en staan open voor discussie, correcties en toejuichingen. Vast staat wel dat elke verandering weerstand oproept, ook (of zeker) in hulpverleningsland. De apparatuur die gebruikt wordt (ademlucht, kleding, communicatie, materiaal, etc) danken hun acceptatie aan het gevoel van veiligheid en goede ervaringen. Een nieuw systeem, zeker als dit met veel poeha wordt aangekondigd, zal totdat het tegendeel bewezen is, altijd kritisch worden beschouwd en bij het minste geringste zal worden teruggegrepen op de oude vertrouwde situatie (zelfs als dit ongegrond is).
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #92 Gepost op: 11 februari 2009, 15:49:10
TMO werkt perfect en veel beter als analoog. DMO inderdaad veel minder, maar dat was met analoog ook niet altijd veel beter in objecten.
Met DMO hoef je trouwens ook alleen maar de spreeksleutel in te duwen en verder geen handelingen uit te voeren. Dus waar dit verhaal vandaan komt is mij een raadsel.

Het stoort mij enorm dat bepaalde mensen er alles aan doen om het hele systeem af te kraken om alleen maar in hun eigen behoefte te voorzien, met de hoop ooit weer in de scannertijd terug te keren.

Verder ga ik er niet over door discussiėren omdat er afgelopen jaren meer als genoeg over is gezegd, maar wilde jullie mijn mening niet onthouden.

Groet, Jos

TMO werkt perfect.......?
deze situatie staat op dit moment hier eigenlijk niet ter discussie, dit wordt er alleen bij gehaald om te vertellen dat C2000 beter is dan analoog.
dit is geen vergelijk in de zin van verstaanbaarheid en dekking, dat ''was'' met analoog ook zo, behalve daar waar ook niet voldoende dekking was en vergeet niet wat al eerder gezegd is dat de gebruikte analoge apperatuur erg gebrekkig is geworden door slecht of geen onderhoud, dat is het zelfde al je jaren met een auto blijft rijden zonder reparatie en geen olie verversen en zelfs niet eens bijvullen, die gaat echt wel een keer stuk.

het stoort mij dat iedere keer weer genoemd wordt dat we terug willen naar de scanner tijd, voor een aantal mensen mischien leuk.

wat in deze toppic wel ter discusie staat is de DMO functie.

uiteraard mag ieder zijn mening geven, niets mis mee, maar wat mij wel opvalt is dat veel reakties de TMO en DMO functie door elkaar halen.

het grote voordeel van TMO is dat er veel functies aan kunnen hangen en meer kanalen ter beschikking hebben echter een aantal functies die beloofd zijn blijken nog steeds niet te werken.

overigens had het analoge net ook heel veel kanalen, ze werden alleen nooit gebruikt, maar gereserveerd als rampenkanalen, ze hadden dat beter om kunnen draaien.
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #93 Gepost op: 11 februari 2009, 16:01:19

- Rust de DMO status uit met een noodknop voorziening op het kanaal (volgens mij een software update) en je hebt een systeem wat beter werkt dan de analoge variant (vergeet niet analoge manschap porto is eigenlijk ook een DMO achtige situatie). Dit is denk ik het enige echte probleem met DMO. De noodknop heeft geen toegevoegde waarde in DMO doordat deze niet werkt. Pas hier de software voor aan, zodat alle manschappen op het kanaal een directe verbinding hebben met de persoon die de knop indrukt en je bent ook van dat argument af.


dit is niet het enige probleem, ik denk zelfs dat een noodknop op DMO niet wenselijk is, waar het in deze topic om gaat is dat het DMO kanaal niet naar behoren werkt, mede en mischien wel in hoofdzaak door een te laag zendvermogen (heeft dus niets met ''de masten'' te maken, deze gebruiken ze niet) en het maakt mij sterk dat het zendvermogen in DMO bepaald wordt door de software en waarschijnlijk door software is op te lossen.
Nemo me impune lacessit


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #94 Gepost op: 11 februari 2009, 16:44:14
Hoe kan het dan dat het bij ons wel goed functioneert? Op een enkel gebouw na kunnen wij prima met elkaar communiceren, van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. De gebouwen waar het toch niet werkt zijn doorgaans van zoveel staal voorzien dat geen enkele radiocommunicatie mogelijk is. En die keren dat het dan niet werkt ga je als bevelvoerder gewoon achter je mensen aan.
Bij ons zijn er extra object porto's aangeschaft die oa gebruik worden voor oefenavonden, wij zijn gewoon goed te spreken over beide porto's hoor geen klachten  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #95 Gepost op: 11 februari 2009, 17:03:42
dit is niet het enige probleem, ik denk zelfs dat een noodknop op DMO niet wenselijk is, waar het in deze topic om gaat is dat het DMO kanaal niet naar behoren werkt, mede en mischien wel in hoofdzaak door een te laag zendvermogen (heeft dus niets met ''de masten'' te maken, deze gebruiken ze niet) en het maakt mij sterk dat het zendvermogen in DMO bepaald wordt door de software en waarschijnlijk door software is op te lossen.


Klopt onder DMO is iedere porto een zender en ontvanger zonder verdere hardware. Zendvermogen (en ontvangst!!) is hier dus wel degelijk een factor. Antenne is hier een variabele, zender zelf natuurlijk ook. Ik denk dat er wel degelijk in de software wat geregeld kan worden. Dit zal natuurlijk wel ten alle tijde beperkt worden door de grenzen van de hardware. Als de hardware niet beter kan, dan kan de software dat niet opkrikken. Meestal worden er standaard componenten samengevoegd. Wellicht zijn er redenen om het zendvermogen te beperken c.q. "te goed" af te schermen voor gebruik in omgevingen waar de interferentie een factor kan zijn. Wellicht is het ontwerp van de hardware niet optimaal, ik kan daar geen antwoord over geven aangezien ik het interne ontwerp niet ken (en waarschijnlijk als ik hem wel kende, het schema niet begrijp :))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #96 Gepost op: 11 februari 2009, 18:06:56
Zijn er ook niet destijds overal waar maar een gaatje in de dekking zat steunzenders geplaatst, of hebben die alsnog geen effect?

Hoeveel zenders er ook worden bijgeplaatst, 100% dekking is onmogelijk.

Hunter


Gast

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 11 februari 2009, 18:11:54
Hoeveel zenders er ook worden bijgeplaatst, 100% dekking is onmogelijk.

Hunter


Onderbouw dat eens als je wilt? Waarop baseer je je uitspraak dan?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #98 Gepost op: 11 februari 2009, 19:20:59
Onderbouw dat eens als je wilt? Waarop baseer je je uitspraak dan?

Dat is simpelweg een algemeen feit bij elke vorm van radiocommunicatie. De kleinste gaten zullen altijd blijven bestaan, bijvoorbeeld in bepaalde gebouwen, kelders, bijzondere constructies. Niet alles is op te lossen met extra zenders en/of SCL's. Bovendien kan de dekking misschien wel goed zijn, maar alle "kanalen" bezet. Dan heb je nog weinig aan een goed signaal. Daarom wordt er ook altijd gezegd xx% dekking naar tijd en plaats ;)

Hunter


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #99 Gepost op: 11 februari 2009, 21:56:47
Ik ben zelf slechts een gebruiker van C2000 in TMO en DMO en heb minimale kennis van de specifieke radiocommunicatie techniek.
Naar mijn mening is het fout gegaan door voor alle hulpdiensten dezelfde radiocommunicatie apparatuur te nemen. Zo is in Haaglanden de portofoon voor ambulance, politie en brandweer gelijk. Allleen de werkomgeving is beduidend verschillend. Weet nog goed dat bij testen voor de helmsets we communicatie sets kregen van politie motorrijders en ME-ers. En toen wij vroegen hoe dat dan moest met onze ademlucht masker de leverancie men vreemd aankeek. Hoezo, deze apparatuur kun je niet bij brand gebruiken. :o
Hallo wakker worden, waar denk je dat we het voor nodig hebben. :D

Wat we nodig hebben is een simpele portofoon, spat en druipwaterdicht, grote en duidelijk voelbare knoppen, ook met blushandschoenen, geen SMS, telefoon, kalender, memo, tril, wekker en weet ik wat voor fratsen. Gewoon 10-20 kanalen, duidelijk volume, goede batterijen, en een duidelijke en makkelijk te bedienen spreeksleutel. Daarbij een goede communicatie set in de helm die met een bajonet stekker in je porto of zo kan worden gestoken.
En uiteraard voldoende zendvermogen om elkaar ook in hoogbouw of kelderbranden te kunnen blijven bereiken. En dit mag met C2000 techniek of analoog.
Welke fabrikant maakt de brandweer portofoon  O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar