Ik kan mij herinneren dat het bijplaasten van masten in Belgie (ASTRID) een negatieve invloed had. Niettemin snap ik een aantal zaken niet.
Een C2000 porto werkt in TMO bi-directioneel. De porto moet het signaal van de mast ontvangen en de mast moet het signaal van de porto ontvangen (P2000, alleen ontvangst mast; Sterke zender=> minder problemen). Ik kan mij voorstellen dat het zendvermogen van de porto niet altijd toereikend is om de mast te benaderen. Daarnaast zal de porto, naar alle waarschijnlijkheid, de sterkste zender kiezen om zich op het netwerk aan te melden.
- Ik kan mij voorstellen dat een mast die verder weg staat met een sterkere zender eerder wordt aangesproken. Hierdoor is er wel ontvangst, maar geen zendvermogen.
- Waarom wordt er geen Router/brigde/repeater ingezet op de eerste lijnsvoertuigen. In de oude situatie was er ook een zwaardere zender in de mobilofoon gebouwd waardoor contact ploeg<->AC gewaarborgd wordt. In dit geval zijn alle eerste lijnsvoertuigen mobile steunzenders ( Kan je ook een boot mee uitrusten, voor dekkingsproblemen op het water). Bij het ter plaatse komen van het voertuig wordt de instelling op de mob veranderd en vanaf dat moment maken de porto's contact met de mob van de TS. Deze communiceert met de mast (en dus het netwerk). Door bij een groter incident op te schalen en de voertuigen zinvol neer te zetten kan er een fijnmazig netwerk worden opgezet. Eventueel zou je dan de coordinatie over het wel of niet inschakelen van de apparatuur onder beheer van de officier laten vallen. (Om het niet te fijnmazig te maken). Let op, de positionering wordt niet bepaald voor de zendmast, maar voor de inzet.
- Kijk of het zendvermogen aangepast kan worden, betere antenne's etc, externe hoezen zodat ze niet geblokkeerd worden door ademluchttoestellen, striping (geen gein).
Daarnaast:
- Rust de DMO status uit met een noodknop voorziening op het kanaal (volgens mij een software update) en je hebt een systeem wat beter werkt dan de analoge variant (vergeet niet analoge manschap porto is eigenlijk ook een DMO achtige situatie). Dit is denk ik het enige echte probleem met DMO. De noodknop heeft geen toegevoegde waarde in DMO doordat deze niet werkt. Pas hier de software voor aan, zodat alle manschappen op het kanaal een directe verbinding hebben met de persoon die de knop indrukt en je bent ook van dat argument af.
Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat bij een binnenaanval er preventief overgeschakeld moet worden op DMO (Behalve BV<-> AC/OVD porto). Als je eenmaal binnen bent is het met ademlucht een drama om om te schakelen. Daarnaast is het schakelen dan altijd reactief (er is al een probleem) en zal je dus je aanvalsploeg, waterploeg , BV en Pompbediende moeten laten omschakelen. Deze staan dan zelden bij elkaar in de buurt
Vergeet ook niet dat veel staalconstructies al snel lijken op een kooi van Faraday en dus vanuit de constructie al signalen van buiten naar binnen v.v. zullen blokkeren. Afhankelijk van de gebruikte materialen kan de constructie zorgen voor het blokkeren c.q. verminderen van radio signalen. Door de gebruikte signalen zou de TMO op bepaalde punten nog wel naar buiten kunnen, maar bijv. een meter verder niet. Dit heeft te maken met de golflengte (zie het ook echt als een golf).
(
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday)
Dit is mijn mening en observatie van buitenaf. Technisch en inhoudelijk heb ik geen kennis van deze zaken, buiten mijn eigen ervaring met de porto's die ik in essentie een prima verbetering vindt ten opzichte van de oude porto's. Mijn "adviezen en opmerkingen" zijn dus ook vanuit mijn beperkte kennis en kunde gemaakt en staan open voor discussie, correcties en toejuichingen. Vast staat wel dat elke verandering weerstand oproept, ook (of zeker) in hulpverleningsland. De apparatuur die gebruikt wordt (ademlucht, kleding, communicatie, materiaal, etc) danken hun acceptatie aan het gevoel van veiligheid en goede ervaringen. Een nieuw systeem, zeker als dit met veel poeha wordt aangekondigd, zal totdat het tegendeel bewezen is, altijd kritisch worden beschouwd en bij het minste geringste zal worden teruggegrepen op de oude vertrouwde situatie (zelfs als dit ongegrond is).