Ontwerp een nieuwe reddingsboot (Groot Binnenwater)

Auteur Topic: Ontwerp een nieuwe reddingsboot (Groot Binnenwater)  (gelezen 9200 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 19 april 2008, 16:46:17
Stel je mag een nieuwe ideiale reddingsboot ontwerpen. (geen strandtoepassingen..)
Je bent niet beperkt tot de prijs.

Een open RIB met een lengte van  6,5 tot 9 meter, Merk is vrij..  
Maximaal gewicht 2500 Kilo, echter voorkeur voor 1000 Kilo versie
Trailerbaar, combinatie trailer en boot maximaal 3000 kilo.  

Wat wil je inbouw of buitenboord motor
Wat zou je aan eisen willen stellen, welke opties wil je hebben
welke type console

Welke randapparatuur zou je aan boord willen hebben, communicatie en navigatie, radar etc merken en typen.





Wat is nu jouw droomboot..




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2008, 21:21:49
Duarry Supercat 600 met
Volvo Penta 160 PK D3 Turbo-diesel motor met compressor en duo prop aandrijving

a la KLPD  ;) alleen dan met een ieder andere indeling, er is namelijk een beetje weinig ruimte voor slachtoffers.

Bron Datema- Ribs

www.datemaribs.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2008, 23:00:11
Duarry Supercat 600 met
Volvo Penta 160 PK D3 Turbo-diesel motor met compressor en duo prop aandrijving

a la KLPD  ;) alleen dan met een ieder andere indeling, er is namelijk een beetje weinig ruimte voor slachtoffers.

Bron Datema- Ribs

www.datemaribs.nl


En waarom niet de duarry comoran 7,30 in bijvoorbeeld de configuratie van Zeevang ?

Inboard versus Outboard, zit een belangrijk nadeel in het gewicht, en daarmee je snelheid.

Maar wat moet er aan opbouw zitten, wat voor soort console ?, waar moet de tank zitten ?


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2008, 00:29:10
:D:D  Voorstel 1:              Duarry comoron  ala   Rescue Zeevang - De Beer        7,30 incl inboard midscheeps  ideaal met windkracht 10


Voorstel 2:                   Mulder en Rijke 7,50    ala Rescue Zeevang - De Simac            incl inboard midscheeps :D :D


Ik hoor wel welke het wordt groeten,

Tim


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2008, 13:27:05
Wacht dacht je van de TP-marine 8,80m in de configuratie van Stichting Rescue Medemblik



Foto van Rescue Medemblik

Of het 't Span van Reddingsbrigade 't Span in Andijk


Foto van websites Andijk


Platform
Als platform voor de een Heavy Duty RIB, hebben we een aantal keuzes..
  • TP-Marine
  • Duarry
  • Delta
  • Tornado
  • Atlantic 75

Motor
Als motor hebben de keuze tussen inboard en outboard
Outboard :
  • Yamaha
  • Mercury
Inboard :  is eigenlijk de Volvo diesel motor in verschillende configuaries

Aandrijving
Afhankelijk van de platform en motor,
  • Hekdrive en schroef moeten kiezen. (5 blads, gecupte schroef)
  • Jetdrive

Qua Opbouw heb je nog vele keuzes
  • Configuratie en beplakking van de tubes, Anti-Slip, aantal grijplijnen
  • Type Consoles en Buddy Seats
  • Stuurinrichting, Besturing
  • Sleep inrichting
  • Dekruimte

Qua Aparatuur heb je ook nog vele keuzes
  • Communicatieapparatuur en onderlinge koppeling, Intercoms, Marifoons,
  • Accu's, Omvormers, Laders, Navigatieverlichting, Hoorn, Sirene, Verlichting
  • Navigatie, Kompas, digitale kaartplotter,


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2008, 13:47:38
Wacht dacht je van de TP-marine 8,80m in de configuratie van Stichting Rescue Medemblik

http://www.rescuemedemblik.nl/bernardine%20nieuw.jpg

Foto van Rescue Medemblik


Daar doelde ik inderdaad op, kon em alleen even niet vinden  ;)
Ligt er natuurlijk ook aan welk water je wilt gaan bevaren en wat je taken daar zijn ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2008, 13:47:46
Als de voorkeur er ligt voor onder 1000kg en trailerbaar kom je denk ik op buitenboordmotoren ui ,en een model kleiner als er genoemd wordt. Dit zijn wat vaareigenschappen geschikte boten.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2008, 01:22:42


Klik op de foto voor de vergroting, ik zeg niets meer. De atletisch gebouwde jongeman is mijn zoon Enne.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 22 april 2008, 08:53:19
Waarom trailerbaar is dit voor onderhoud? is dit voor een breder inzetgebied of doe je dit voor de levensduur van de boot?

Is is mede bepalend voor de keuze van je boot.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 22 april 2008, 09:05:47
Waarom trailerbaar is dit voor onderhoud? is dit voor een breder inzetgebied of doe je dit voor de levensduur van de boot?

Is is mede bepalend voor de keuze van je boot.

9910001

Trailerbaar heeft zowel te maken met onderhoud, als voor incidentele planmatige (trainingsmissie, demonstraties, en evenementen, calamiteiten)inzetten ver buiten je normale inzetgebied.

Klik op de foto voor de vergroting, ik zeg niets meer. De atletisch gebouwde jongeman is mijn zoon Enne.

Henk

Henk wat is het totale gewicht van Meander, van is de tankinhoud, welk platform is gebruikt ?