Moet brandweerman ook BHV volgen?

Auteur Topic: Moet brandweerman ook BHV volgen?  (gelezen 32551 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2008, 20:34:16
Volgens mij is de term certificering wat onderhevig aan inflatie....  ::) ::)

(Persoons) certificering heeft alleen waarde als je dit volgens een certificeringsschema doet. De CI moet erkend zijn door de/een RvA. Als ik op de site van de RvA (www.rva.nl) zoek op BHV kom ik twee CI's tegen.

http://www.rva.nl/?p=cins0200

C339   NedCert   Postbus 281   1440 AG   PURMEREND   0299-414254          
C506   Certiforce C.i. BV   Postbus 20   5240 AA   ROSMALEN   073-5230755      

Alle andere teksten waar het woord 'certificering' van een BHV'er iin voorkomtmaar die niet volgens een schema gaan die door een CI is opgesteld en die aangemeld is bij een RvA, heeft geen enkele zekerheid. Officieel ben je dan niet gecertificeerd...

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=certificeren

cer·ti·fi·ce·ren (overgankelijk werkwoord; certificeerde, heeft gecertificeerd; certificatie)
    1    officieel verklaren

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2008, 22:19:48
De werkgever moet te allen tijde waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp geboden kan worden.
hoe hij dat doet is primair zijn probleem , maar de wetgever heeft basale minmumeisen gesteld.
Welke opleidingen noodzakelijk zijn, wordt bepaald door de aard van van de risico's.
een badmeester die niet kan zwemmen is daar een slecht voorbeeld van.

Dat er veel kaf onder de opleiders zit het koren zit weet iedereen.
Je eigen certificeren, om te mogen certificeren, geeft weinig vertrouwen, maar het daarmee niet gezegd dat het geen geode opleider kan zijn.
Anderzijds zijn opleiders, die hun organisatie extern laten certificeren, geeft veel meer vertrouwen ook geen garantie dat het per difinitie goed zal zitten.

Je mag de organisatie opzetten zoals je wilt.
Als je brandweer en EH taken door verschillende mensen laat doen, dan hoeft de brandweerman geen EH te kennen en omgedraaid.
Zoalng er maar binnen enkele minuten adequate hulp verleend kan worden..

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2008, 01:21:48
Tijdens BHV oefeningen bij mijn vorige werkgever ( waar ik plv. Hoofd BHV, ploegleider, EHBO en BHV was) heb ik onder andere geleerd om om te gaan met een evac chair en een AED. In 20+ jaar brandweer heb ik van beiden niets geleerd.
De kennis van de evacchair is me wel van pas gekomen bij een oefening met minder zelfredzame personen. Als enige van mijn ploeg kon ik omgaan met de evacchair.

Mijn conclusie: Brandweerman of niet, altijd mee oefenen met de BHV.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 8 november 2008, 19:59:34
Tijdens BHV oefeningen bij mijn vorige werkgever ( waar ik plv. Hoofd BHV, ploegleider, EHBO en BHV was) heb ik onder andere geleerd om om te gaan met een evac chair en een AED. In 20+ jaar brandweer heb ik van beiden niets geleerd.
De kennis van de evacchair is me wel van pas gekomen bij een oefening met minder zelfredzame personen. Als enige van mijn ploeg kon ik omgaan met de evacchair.

Mijn conclusie: Brandweerman of niet, altijd mee oefenen met de BHV.

Dat is de beste keuze, maar de vraag was of geoefemd moet worden.

wilco5379

• Forum gebruiker
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #24 Gepost op: 11 november 2008, 19:57:54
ik heb al ruim 10 jaar me ehbo diploma maar ik wil niet eens vrijstelling voor het ehbo gedeelte wan tik wil zelf ook weten als er iets met me gebeurd wie er me dan beter niet kan helpen  :P maar alle gekheid op een stokje ik vind juist dat ik het wel moet doen omdat ik dan me colega's kan helpen met de dingen die hun nog niet goed onder de knie hebben en nog 1 punt als bhv'er krijg je in de opleiding voor dat je bhv'er bent de zelfde opleiding als een ehbo'er alleen de blusmiddelen en de ontruiming zijn er aan toegevoeg dus ik wil eigelijk niet gemeen zijn maar een bhv opleiding is eigelijk nog zwaarder dan een ehbo opleiding
ehbo'er plv hoofd bhv'er

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 6 december 2008, 22:41:07
ik heb al ruim 10 jaar me ehbo diploma maar ik wil niet eens vrijstelling voor het ehbo gedeelte wan tik wil zelf ook weten als er iets met me gebeurd wie er me dan beter niet kan helpen  :P maar alle gekheid op een stokje ik vind juist dat ik het wel moet doen omdat ik dan me colega's kan helpen met de dingen die hun nog niet goed onder de knie hebben en nog 1 punt als bhv'er krijg je in de opleiding voor dat je bhv'er bent de zelfde opleiding als een ehbo'er alleen de blusmiddelen en de ontruiming zijn er aan toegevoeg dus ik wil eigelijk niet gemeen zijn maar een bhv opleiding is eigelijk nog zwaarder dan een ehbo opleiding

Afgezien dat de EHBO dieper en breder op de stof ingaat, hoewel steeds meer het minimale wordt behandeld, is je instelling de juiste.
Je doet het voor de slachtoffers en niet voor het papiertje .........

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 7 december 2008, 11:34:06
Of een brandweerman moet meeoefenen.. ja, altijd. Zelfs als hij ook de BHV opleiding heeft gedaan.
Want de brandweer heeft protocollen voor een uitruk, de BHV heeft andere protocollen.
En als je het als brandweerman laat bij een basis danwel herhalingsopleiding dan mis je de protocollen en praktijk van je bedrijf.
Daarvoor zijn de BHV oefeningen.

Wat certificering betreft heeft René helemaal gelijk. Een NIBHV certificaat heeft feitelijk weinig waarde. De NIBHV controleert zelf wel z'n aangesloten opleidingsinstituten, maar wordt zelf niet gecontroleerd.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #27 Gepost op: 29 april 2009, 23:48:39
De BHV wereld is een groot commerciele farce.
Er wordt veel geld verdient aan onnodige zaken, zoals:
- verzekering BHV-er (dit slaat werkelijk nergens op, zowel een werknemer als werkgever zijn namelijk altijd wettelijk verplicht een "normale" aansprakelijksheids verzekering af te sluiten wat gewoon alles dekt !)
- verlenen van vrijstelling, pas na betaling (als het al mogelijk is)
- verlenen van vrijstelling, alleen mogelijk van een gelieerde organisatie (bijv. OK EHBO diploma)
- verlenen van vrijstelling als het niet anders kan (bijv. opleiding brandwacht en hoger)
- schermen met een "wettelijke status" van een certificering
- schermen met een "offiïele opleiding"
en nog een aantal andere punten.

Organisaties als het NIBHV zijn dus puur commercieel bezig, hebben geen wettelijke status en verdienen grof geld aan de goedgelovigheid van bedrijven en organisaties. :o
BHV-ers moeten adequaat opgeleid worden, echter er zijn geen inhoudelijke wettelijke eisen aan deze opleidingen.
Hierdoor wordt zeer sterk aan kwaliteit ingeboet, iedereen doet maar wat.
BHV keurmerken klinken leuk en interessant maar zijn een grote zeepbel !  :(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2009, 22:21:08

BHV-ers moeten adequaat opgeleid worden, echter er zijn geen inhoudelijke wettelijke eisen aan deze opleidingen.

Er zijn weldegelijk doelenstellingen geformuleerd, maar men zoekt de ondergrens op.

Richard BRW

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 8 september 2009, 17:40:23
Er wordt veel geld verdient aan onnodige zaken, zoals:
- verzekering BHV-er (dit slaat werkelijk nergens op, zowel een werknemer als werkgever zijn namelijk altijd wettelijk verplicht een "normale" aansprakelijksheids verzekering af te sluiten wat gewoon alles dekt !)
- verlenen van vrijstelling, pas na betaling (als het al mogelijk is)
- verlenen van vrijstelling, alleen mogelijk van een gelieerde organisatie (bijv. OK EHBO diploma)
- verlenen van vrijstelling als het niet anders kan (bijv. opleiding brandwacht en hoger)
- schermen met een "wettelijke status" van een certificering
- schermen met een "offiïele opleiding"
en nog een aantal andere punten.

Organisaties als het NIBHV zijn dus puur commercieel bezig, hebben geen wettelijke status en verdienen grof geld aan de goedgelovigheid van bedrijven en organisaties. :o

Mee eens