Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107407 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Een keer je rijbewijs halen is niet meer dan even ''het kunstje'' te laten zien en je bent klaar
Dat zeg ik: Zorg voor meer eisen aan een rijbewijs ipv eisen aan een ambulance. Als je niet goed kan anticiperen, of dit nou op een hv voertuig is of niet, dan hoor je niet op de weg.

Ik kan het ook wel een beetje begrijpen, dat als je een twee/drie toon hoort, je automatisch beter gaat opletten.
Die Engelse sirenes herkennen de meesten niet, waardoor er ook niet onmiddellijk een link naar een hulpdienst wordt gelegd, maar na 5 seconden denken moet iemand toch wel zo ver zijn om het te begrijpen.

Over de regeltjes: Natuurlijk heb je geen regels nodig als alles mag.
Maar het gaat mij een beetje om dit:
Als je een regel zo kan neerzetten:
- "Je mag niet eten in een openbaar vervoersbus"
Wordt het in Nederland zo neer gezet:
-"Je mag geen voedsel nuttigen in een bus (Zie artikel 46 voor definiëring) die op dat moment zijn dienst doet als openbaar vervoer (Zie artikel 47 voor definiëring), en de chauffeur is voorzien van de benodigde ontheffingen, rijbewijzen en vergunningen (Zie lid 2 voor definiëring), en zich bevind op de eerste linker stoel, voor het stuur."

Even een voorbeeldje, je kan ook lezen:
- "Je moet voorrang verlenen aan een hulpdienst met spoed"
- "Je moet voorrang verlenen aan een hulpdienst die zich kenmerkt met spoed te rijden door een blauw flits of knipperlicht, en een 2 of 3 toon voert, Welke zich op een frequentie van 300kHz moet afspelen, en niet bestaand uit de tonen 'A,B,D,E,a,b,d,e,g'" (Ik zeg maar wat).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis

Even een voorbeeldje, je kan ook lezen:
- "Je moet voorrang verlenen aan een hulpdienst met spoed"
- "Je moet voorrang verlenen aan een hulpdienst die zich kenmerkt met spoed te rijden door een blauw flits of knipperlicht, en een 2 of 3 toon voert, Welke zich op een frequentie van 300kHz moet afspelen, en niet bestaand uit de tonen 'A,B,D,E,a,b,d,e,g'" (Ik zeg maar wat).

Tsja ''een hulpdienst met spoed'' is een veel te ruim begrip ... Een politie-voertuig op weg naar een inbraak heeft namelijk net zoveel spoed als een brandweervoertuig naar een kat in de boom, zolang ze beide geen OGS voeren (waarvan de definitie wettelijk is vastgelegd). Voeren zij wél OGS, dan zul je ergens neer moeten zetten wat OGS inhoud ....

En ja, ik ben het met je eens dat het momenteel té veel is geregeld en het allemaal té strak is.

Laat de rumbler maar komen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #152 Gepost op: 26 september 2010, 00:10:31
Klopt, op 1.02 hoor je 'm al... ;D

Is dat niet ''de waterlelies''?

Jawel, ff erbij gezocht:



BlacklipBerg

Ik vindt het een hele leuke :P haha
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #153 Gepost op: 26 september 2010, 10:28:36
Als HV dienstverleners is staken ook zo onmogelijk, maar zou een optie kunnen zijn.

Of gewoon alle HV's voorzien van een sirene waar de HV-ers het over eens zijn en de overheid dan de wetgeving daarop laten aanpassen  0098
recht van de sterkte enzo...
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Regio 22

  • Leerling Niv 4 Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
  • Brandweer Eindhoven
Reactie #154 Gepost op: 27 september 2010, 21:04:47
Deze kwam ik op youtube tegen vandaag ME Zuid-Limburg en Duitse ME.

Prio 1 Politie ME Zuid Limburg KNMAR en Duitse ME Vrijthof Maastricht

Kijken vanaf 0:45 Hebben allen nieuwe KMAR voertuigen zo'n sirene.
Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #155 Gepost op: 27 september 2010, 22:35:19
Kijken vanaf 0:45 Hebben allen nieuwe KMAR voertuigen zo'n sirene.

Dat is de soundcommander die je hoort (die twee grote luidsprekers op het tweede KMar busje). Met die muziekdoos kunnen ze van alles voorbrengen ;)

De eerste KMar bus hoor je namelijk een gewone tweetoon uit komen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #156 Gepost op: 27 september 2010, 22:59:47
Dat is de soundcommander die je hoort (die twee grote luidsprekers op het tweede KMar busje). Met die muziekdoos kunnen ze van alles voorbrengen ;)

De eerste KMar bus hoor je namelijk een gewone tweetoon uit komen.

Doe me denken aaan de 03-121 03-141 03-161.  0098
Ook zulke, lekkere, britse sirenes. Wel duidelijk... :D


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Zojuist kwam over de Rondweg in Emmen een ambulance met een 3-toon.
Volgens mij type Mercedes.
Wat mij eerst niet opviel was dat ik een bijgeluid hoorde. Een dof donker geluid die qua toonhoogte vele malen lager lag dan het normale geluid. Toen realiseerde ik me dat dit wel eens de "rumbler" zou kunnen zijn. Is iemand iets bekend over het testen of gebruik van de "rumbler" bij een van de Drentse ambulances?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Skippy, is het misschien deze? 03-141 Sirene, Wail/Yelp/Airhorn/3 toon  (Film van 112 Emmen)


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Skippy, is het misschien deze? 03-141 Sirene, Wail/Yelp/Airhorn/3 toon  (Film van 112 Emmen)

Is nagenoeg dezelfde als de 02-112 van Friesland. Alleen heeft die nog nèt even iets mooier geluid.